4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    eliasheuninck

Geluid doet raar: piepgeluiden en harde tics

Hallo

Ik heb de indruk dat mijn geluidssysteem de verkeerde kant op gaat:
    Recent (van een paar dagen geleden) hoor ik af en toe de computer (een powerbook G4 15″) ‘piepen’, alsof de schrijfkop druk bezich is met gegevens te schrijven. Dat kan lang duren (ik denk eigenlijk dat het doorgaat tot dat je de computer herstart). Als je herstart komt het niet direct terug, maar na een poosje. Tijdens dat piepen komt het af en toe (met telkens 5 a 10 minuten tussen) voor dat er een harde maar korte stoot gekraak, geruis en tics uitkomen.

Ik heb het opgenomen via de interne en een externe mic, het klinkt nogal anders, maar het geeft je een idee.
    Hier zijn 2 samples. (het viel me op dat als ik het met audacity wilde opnemen de harde ruis-stoten veel vaker voorkwamen ook het piepen verdween als ik het wilde opnemen).
    interne mic: http://webs.hogent.be/~056852eh/forum_resources/powerbooklawaai/powerbooklawaai1.mp3
    externe mic: http://webs.hogent.be/~056852eh/forum_resources/powerbooklawaai/powerbooklawaai2.mp3

Ter informatie:
    —Als ik in Safari een webpagina scroll veranderd het gepiep in zacht gekraak.
    —Ik heb recent geheugen vernieuwd.
    —Al een lange tijd lijkt het geluidpanneel de normale invoer niet meer te zien. Hij geeft enkel “digitale invoer” aan (wat ik ineens niet heb). Als ik dan een mini-jack in de externe mic-ingang steek, krijg ik wel de opties om voor interne als externe mic te kiezen.

Hoe zou ik het mysterieuze piep-en ruis-probleem kunnen verhelpen? (en eventueel ook dat eigenaardigheidje van die invoerkeuze?)

Groeten
    Elias Heuninck

Bijdrager
    eliasheuninck

In activity monitor zag ik dat Coreaudiod op 3% CPU kwam staan. Ik heb het gestopt en het piepen stopte ook. Het heeft er dus rechtstreeks iets mee te maken. coreaudiod is direct opnieuw opgestart zonder verdere problemen.

Bijdrager
    eliasheuninck

Da’s helaas niet de oplossing: na ongeveer een kwartier (andere keren een paar uur later) begon het piepen en kraken opnieuw.

Bijdrager
    eliasheuninck

Al twee dagen heb ik geen last meer van die stoten ruis+harde tics. Ik heb er geen verklaring voor.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.