4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    SMiley

Gelijktijdig printen (TCP/IP) en ADSL (PPP)-modemverbinding?

In OS 9 was het eenvoudig: gelijktijdig internetten via PPP, printen via Appletalk.

In OS X is dat kennelijk onmogelijk geworden. Bij PPP is Appletalk namelijk disabled.

Wie weet een oplossing voor deze probleemstelling:

Ik heb een internetverbinding via een USB ADSL-modem. Het IP-adres is weliswaar vast, maar wordt toegekend via PPP.

Daarnaast heb ik een Lexmark laserprinter, die via een aantal protocollen kan printen, waaronder Appletalk en TCP/IP. Deze printer is via Ethernet aan mijn Mac gekoppeld.

Via een telnetsessie heb ik het IP adres van de printer in dezelfde range gezet als het toegewezen adres van mijn Mac. Zonder een online internetverbinding kan ik dan prima printen via TCP/IP.
    Zodra ik de internetverbinding in de lucht breng, lukt dat niet meer… logisch, want nu probeert PrintMonitor de verbinding via de router van mijn provider te maken.

Is het bijv. mogelijk om op mijn Mac gebruik te maken van ingebouwde routersoftware? Of zijn er andere interessante opties, waardoor ik ook bij online internet “normaal” naar mijn netwerkprinter kan printen?

Alvast heel erg bedankt :wink:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben geloof ik niet bij machte om onder woorden te brengen hoe je dit voor mekaar moet krijgen, maar het kan natuurlijk wel.

Ik heb mijn printer aangelsoten via Ethernet, hiernaast heb ik een airport met ethernet-ADSL en ook nog eens een kabel-internet-aansluiting.
    Allemaal met hun eigen adressen en zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Ik kan mijn netwerk-instellingen wel naar je mailen als je daar wat aan hebt?

Bijdrager
    SMiley

jouw Airport modem router legt een verbinding met internet, en vervolgens geeft hij die verbinding door aan jouw netwerk… alle apparatuur op jouw netwerk kan dus bijv. via TCP/IP met elkaar communiceren.
    Die routerfunctie ontbreekt in mijn constructie (denk ik, vandaar mijn vraag)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik ben ook maar een leek in deze.
    Ik krijg al hoofdpijn als ik al die nummers voorbij zie vliegen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.