2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Wammes

Pages en Numbers schrijfrichting: pensioen verandert in neoisnep

Zomaar plotseling begon mijn tekstverwerker (Pages) vorige week te schrijven in het Griekse alfabet (alpha, beta, gamma … omega) α, β, γ … ω. Ik schrijf inderdaad wel eens een Grieks woord en ik heb dan ook het Toetsenbordmenu in de menubalk staan. Misschien had ik op een verkeerde toetsencombinatie gedrukt. Heb de voorkeuren gecheckt en Pages opnieuw gestart, waarna alles weer goed werkte.

Totdat vandaag mijn tekstverwerker, (of beter : eerst Numbers en daarna Pages) van rechts naar links begon te schrijven: ‘pensioen’ werd ‘neoisnep’. Druk je hierin op Delete, dan gebeurt er iets wat ik niet kan volgen en vóór je het weet staat er ‘penis’ en dan sta je gek te kijken. (Op een andere computer had ik een spellingchecker die de voornaam ‘Like’ veranderde in ‘likje’, but that’s a different story).

Deze post tik ik met Word en die doet normaal maar Pages en Numbers blijven gek doen. Arabisch en Hebreeuws schrijft men van rechts naar links. Hopelijk heeft deze grap niets met Syrië te maken. Voor alle zekerheid vermijd ik het beruchte T-woord. Mijn virusscanner signaleert niets

In de Help van Pages staan onder ‘richting’ mooie aanwijzingen maar ik kom daar niet verder mee,omdat ‘schriftrichting’ niet in mijn menu staat (ook niet contextueel).

Grieks schrijf men gewoon van links naar rechts. Toch hebben het Griekse probleem en het richtingprobleem volgens mij met elkaar te maken

Wat te doen ?

PS Zojuist zag ik dat in de Voorkeuren van Google Chrome een opdracht “schrijfrichting” staat. Maar meteen ben ik die weer kwijt. Waar in Chrome vind ik schrijfrichting/

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk staan de taalvlaggetjes niet in de juiste volgorde.. dat werkt op proirty, nummer 1 heeft meeste waarde.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.