26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    roelboekel.nl

gek van de strandbal

Beste Leden,

Ik heb een G5 1,8 Dual, maar hoevaak er niet een programma wegvalt of dat die strandbal weer een halve minuut nodig heb als ik op :apple: tje i druk finder. Echt het valt me allemaal niet mee. Wat kan ik het beste doen en schone installatie uitvoeren of moet ik gewoon wat dingen schoon maken, fonts eruit bv??

Wie heeft er een idee?

Roel

Bijdrager
    MacBeer

Ik denk dat je het beste de permissies kan herstellen.
    Dit doe je in het schijfhulpprogramma van het OS op de bijgeleverde cd’s.
    Eerst opstarten vanaf de cd.

Ik doe altijd om het half jaar een re-install van het systeem. Gewoon de grote schoonmaak zeg maar.

Bijdrager
    ronald

Inderdaad even proberen met schijfpermissies.

Maar, dit dien je niet vanaf cd te doen maar vanuit hulpprogramma’s.

Updates werken het programma bij en op je cd staat ouder programma.

Bijdrager
    lsmisch

Idd Hulpprogramma’s/schijfhulpprogramma/herstel bevoegdheden.
    Als je dit nog nooit gedaan hebt kan het zijn dat het behoorlijk lang duurd eer hij ermee klaar is.
    En draai het vanaf nu wekelijks of iedre keer dat je iets nieuws hebt geinstalleerd of geupgraded.

Bijdrager
    Turbanus

Dit begint verdacht veel op veel meer “onderhoud” te lijken dan ik ooit met OS-9 nodig heb gehad om mijn extensies in het gareel te houden!

Bijdrager
    roelboekel.nl

ik heb het nu eens vanaf cd gedaan, terwijl ik het altijd vanaf hulpprogramma’s heb gedaan. Maar dat zal het dus wel niet zijn, Ik heb het gisteren ook namelijk nog gedaan en darna niks mee geinstaleerd. Zijn er andere onderhouds dingen voor een Mac. Om ff te vloeken zoals defragmenten bij windoos?

Roel

Bijdrager
    Esquare
    ”roelboekel.nl”

ik heb het nu eens vanaf cd gedaan, terwijl ik het altijd vanaf hulpprogramma’s heb gedaan. Maar dat zal het dus wel niet zijn, Ik heb het gisteren ook namelijk nog gedaan en darna niks mee geinstaleerd. Zijn er andere onderhouds dingen voor een Mac.

Werk dit rijtje maar eens af:
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=2004011205473937

Overigens: het maakt niet uit of je de bevoegdheden vanaf cd of vanaf de harde schijf repareert. Het programma kijkt in de Receipts folder wat er allemaal aan installaties bij gekomen is. Het is dus wel zaak om die Receipts folder ongemoeid te laten.

8)

Bijdrager
    Esquare
    ”Turbanus”

Dit begint verdacht veel op veel meer “onderhoud” te lijken dan ik ooit met OS-9 nodig heb gehad om mijn extensies in het gareel te houden!

Ahum… zeker nooit 20 keer achter elkaar hoeven herstarten om die ene onwillige extensie op te sporen. Onder OSX herstart ook wel eens 20 keer, maar dan verspreid over een week of drie.

:D

Bijdrager
    Sad

Vergeet niet dat als je Appeltje-i doet, alle slapende harde schijven eerst wakker moeten worden.

Dus als je slapende schijven hebt, heb je ook gelijk minstens 10 seconden een strandbal-of-death.

Bijdrager
    Turbanus
    ”Esquare”
    ”Turbanus”

Ahum… zeker nooit 20 keer achter elkaar hoeven herstarten om die ene onwillige extensie op te sporen. Onder OSX herstart ook wel eens 20 keer, maar dan verspreid over een week of drie.

Prachtig stukje gereedschap voor!
    “Extionsion Overload” 8)

Bijdrager
    Oppie

Roel,
    Heb jij geen hardware probleem? Zo geeft corrupt geheugen typisch dit soort dingen die jij beschrijft; ik weet niet of Apple’s Hardware Test zoiets weet op te sporen. Probeer eens het bijgeplaatste geheugen eruit te halen, en daarna kijken of de zaak beter loopt.
    Ook zou je een nieuwe gebruiker kunnen aanmaken, en kijken of dezelfde problemen zich ook voordoen als je als die gebruiker bent ingelogd; zo ja, dan zit het probleem in het Systeem of hardware, zo niet, is het dus een conflict op lokaal niveau.
    Over problemen met de combinatie fonts/systeem is idd het e.a. te vinden, hier en elders.
    Wat jij hebt is natuurlijk niet normaal, er moet iets zijn.

Bijdrager
    angorawol
    ”ronald”

Inderdaad even proberen met schijfpermissies.

Maar, dit dien je niet vanaf cd te doen maar vanuit hulpprogramma’s.

Waar heb je dat eigenlijk van? Een Mac-systeembeheerder die ik eens over de vloer had zwoer bij de cd, dus?

Bijdrager
    Esquare
    ”Turbanus”
    ”Esquare”
    ”Turbanus”

Prachtig stukje gereedschap voor!
    “Extionsion Overload” 8)

Ik gebruikte Conflict Catcher en Extension Overload, maar dat maakte voor het aantal restarts soms niet veel uit. Zeker niet als het probleem toevallig eens een keer in de font map zat. :x

Alle problemen die ik tot nu toe met OSX heb gehad (ca. 1 per jaar) hadden iets met hardware te maken (USB-rommel, drivers, van die dingen).

EE

Bijdrager
    JeePee
    ”angorawol”
    ”ronald”

Waar heb je dat eigenlijk van? Een Mac-systeembeheerder die ik eens over de vloer had zwoer bij de cd, dus?

Klopt van die updates, zo heeft 10.3.3 Schijfhulpprogramma ook bijgewerkt. Die systeembeheerder wilde waarschijnlijk niet alleen de permissies herstellen. Wanneer je je systeem met Schijfhulpprogramma wilt testen en repareren, moet je inderdaad van CD opstarten. Op de CD staat echter inderdaad een oudere versie.

Roelboekel, ik ben ook benieuwd naar je RAM-geheugen…:? Verder kun je voor tips altijd kijken op de Tips en truuks-afdeling van deze site.

En Turbanus, mocht je moe worden :wink: van het herstellen van de permissies en het verwijderen van je daily-, weekly- en monthly-logs, dan kun je dit automatiseren via de terminal of een programma als Macaroni gebruiken.

Bijdrager
    nma

Idd Hulpprogramma’s/schijfhulpprogramma/herstel bevoegdheden.
    Als je dit nog nooit gedaan hebt kan het zijn dat het behoorlijk lang duurd eer hij ermee klaar is.
    En draai het vanaf nu wekelijks of iedre keer dat je iets nieuws hebt geinstalleerd of geupgraded.

Als er problemen zijn dien je ze op te lossen. Zeker als het probleem met permissies te maken heeft. Echter als er niets aan de hand is, kan ik geen reden bedenken waarom je dit iedere keer zou moeten doen?!

Als blijkt dat het probleem elke keer terug komt doe je er verstandiger aan om goed bij te houden wat je zelf iedere keer verandert, en de fout daar te zoeken. Eigen ervaring. Geloof me…… Natuurlijk is het zo dat het systeem je zou moeten beschermen tegen fouten, maar zelf weten (een boekje over OS X aanschaffen is handig…..) hoe het systeem in elkaar steekt, en daar naar handelen, is de beste preventie.

Bijdrager
    Apollo

Nu is mijn iBook een ‘ouwe’ G3 466 en dus is het misschien een beetje appels met peren vergelijken …
    Maar ik heb onder Panther van tijd to tijd steeds vaker strandballen. Dan is er maar een ding dat echt helpt:
    een uurtje tijd vrijmaken
    permissies herstellen
    opstarten van CD en schijf repareren
    een utility als System Optimizer X of Cocktail draaien (caches legen, prebinden etc)
    herstarten
    nog een keer permissies herstellen

… en dan gaat ‘ie meestal weer als de brandweer.
    Onder 10.3.3 heb ik er stukken minder last van dan onder 10.3.2, maar om lekker door te kunnen werken, moet ik het toch nog allemaal doen van tijd to tijd

Bijdrager
    JeePee

Misschien kan een programma als DiskWarrior je helpen om wat minder vaak je schijf te hoeven repareren. 8) Permissies herstellen zal blijven, bij mij doet Macaroni dit automatisch iedere week zoals ik boven al aangaf. Ik vergeet gewoon dat het bij OS X hoort.

Is het trouwens niet zo dat 10.3.3 automatisch prebind? Als ik in Console kijk, dan komt dat woord zeer regelmatig voorbij.:D

Bijdrager
    roelboekel.nl

Nou ben ik weer even, me mac doet het nog steeds niet, heb ondertussen een mail naat macsupport gestuurd, kijken wat die er van vinden. Over mijn geheugen, ik heb er 2 x 512 bij geplaats bij de dealer, dus dat zal wel goed zitten, verder heb ik er een usb kaartje ingezet, ook daar zie ik geen problemen mee. Heb verder alle dingen al er uitgehaald, printer, boxen ect.

Wat ik eigelijk het meest intersant vindt is, wat die ballon rechtsboven betekend, dat zal toch wel iemand weten?

Roel

Bijdrager
    JeePee

Bedoel je de strandbal?

Bijdrager
    chm

Met Panter heb ik nog geen ervaring, maar hier draaien we jaguar en als we problemen hebben is dat bijna altijd netwerkgerelateerd!

Zit jij op een netwerk? Zo ja moet je eens naar de netwerk instellingen kijken, het kan zijn dat er teveel zaken zijn aangevinkt die je niet gebruikt, en dat is soms de reden voor het pizza bolleke.
    Kijk ook eens bij Directory Access, daar ok mogen niet teveel zaken aangevinkt zij die je niet gebruikt. 8)

Bijdrager
    roelboekel.nl

Nee ik bedoel niet de strandbal, ik bedoel dit:

Toetsenbord odet het nog steeds niet… volume en cd lade openen overigens wel…

Roel

Bijdrager
    Oppie

Dat is de Exposé blob, lees eens hier.
    Niet rommelen met je systeem, als je er nog niks van snapt, lijkt mij…:wink:

Bijdrager
    roelboekel.nl

Ik snap er inderdaad weinig van…

Maar oke, ik wil dat ding weg hebben, maar als ik cocktail of terminal wil opstarten, dan moet ik iets in typen, maar dat kan niet want me toetensbord doet het niet! Is er bij Apple niet iets als een schermtoetsenbord?

Roel

Bijdrager
    roelboekel.nl

draadje tijdelijk gesloten…

Roel

Bijdrager
    Oppie

Succes Roel, hoop dat het weer helemaal goed komt tussen jou en je Mac 8)

Bijdrager
    roelboekel.nl

Het gaat weer beter met me Mac,

Ik heb alle prefs weggegooid… Weet niet of het verstandig is, maar hij draait nu weer als een zonnetje 8)

Roel

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.