29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

Gek idee? iPod op gitaarversterker?

Om makkelijk mobiel wat lawaai te maken en niet teveel geld uit te geven, dacht ik aan het volgende:

Leuk retro-uiterlijk, compacte kast en toch aardig wat vermogen.
    Ingebouwde versterker en ook te gebruiken voor mijn Keyboard.

Zou dat wat zijn om mijn iPod aan te hangen? Het hoeft uiteraard niet echt HiFi te wezen.

Of is dit nu een heel gek idee?

Bijdrager
    benj1989

dat is geen gek idee,
    je moet gewoon een kabeltje kopen met een minijack (3.5) en een gewone jack (6.3) aan.
    zoiets als http://www.dolphinproaudio.co.uk/page/shop/flypage/product_id/2170 , stereo hoeft niet (mono kost minder)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ga van de week maar eens winkelen denk ik. Voor prijzen vanaf zo’n 49 euro heb je al een leuk ding met uitgebreide toonregeling en een 20 Watt versterker.

Lijkt me wel geinig.

Inactief
    Anoniem

Je kunt ook gewoon zo’n radio kopen die bouwvakkers gebruiken… lomp, lekker stevig en bestand tegen water. Vriend van me heeft zo’n ding op z’n veredelde roeiboot… en je iPod past er gewoon op.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat zou ook kunnen. Maar het mag er ook wel een beetje leuk uit zien, toch? :wink:

Inactief
    Anoniem

Da’s ook weer waar… :sealed:

[size=9:ba1ce98a88]Maar… euh… waar haal je de power voor dat ding vandaan?[/size:ba1ce98a88]

Bijdrager
    tumbadora

idee is leuk, maar neem dan in ieder geval een bas-versterkertje, zodat je wat meer laag hebt…

Ik gebruik zelf vaak voor kleine tuin feestjes/ bbq’s m’n ipodje op een Roland Bass-cube 60 watt

klinkt als een tierelier, en als het hard moet, lukt dat ook nog aardig…

heb alleen zelf een kabeltje van ministereo naar groot mono gemaakt (gitaarplug)

Bijdrager
    SeaTrue

thuis ook al een paar keer gedaan… met kabeltje van ipod naar gitaarversterker, werkt perfect!!! (alleen… hoe ga je dat ding mobiel poweren? of bedoel je mobiel als in de zin van in de tuin met een verlengsnoer?)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, zou een bas-versterker echt beter zijn? Krijg je dan geen dikke bonk en verder weinig klank?

Mobiel poweren gaat inderdaad gewoon met een stekker hoor. Balkon, tuin, carport en oprijlaan; allemaal voorzien van 230v.

Bijdrager
    Byron
    ”KarelWillem”

Ja, zou een bas-versterker echt beter zijn? Krijg je dan geen dikke bonk en verder weinig klank?

Volmondig ja!! Als gitarist heb ik het wel eens gedaan en ik zou zeggen probeer het maar eens uit en hoor het verschil..

Een speaker in een gitaarversterker is niet gemaakt voor lage tonen, die richten zich meer op hoog en midden.. Een basgitaar kan daarnaast wel heel goed als gitaarversterker fungeren (fender bassman is het bekendste voorbeeld) en heeft naast een goede laag vaak ook een goed midden en hoog.. Ik zeg niet dat een goede gitaarversterker geen laag zou hebben, maar een cheape gitaarversterker heeft vaak nauwelijks laag en een basversterkertje al een stuk meer..

Wil overigens niet zeggen dat jouw gitaarversterkertje niet geschikt zou zijn om een ipodje op af te spelen..

Bijdrager
    Martens

Let er alleen wel op dat als je een basversterker gaat halen, je er één zoekt met tweeter. Veel goedkope basversterkers hebben alleen een woofer. En hou er natuurlijk ook rekening mee dat zo’n versterker is bedoeld als basgitaarversterker en niet als MP3-speler. ;]

Edit: dubbele ‘natuurlijk’

Bijdrager
    tumbadora

Als je het helemaal goed wil doen, neem je een keyboard versterker…

deze hebben naast woofers en tweeters, meestal ook een equalizer en zijn uitermate geschikt om een signaal van een digitale bron weer te geven…

maar ja… dan zit je wel met een ander prijskaartje

Bijdrager
    KarelWillem

En dat was nou net weer niet de bedoeling… :D

Bijdrager
    cmug

Als je echt wilt genieten neem dan wel een versterker met buizen (je weet wel van die zacht gloeiende glazen ‘tubes’). Ook zeer oude versterkers klinken nog steeds goed. Heb al testjes gedaan met 30 jaar oude bakken (Vox en Selmer) wat prima verliep.
    Ben net een buizenbak geschikt aan het maken voor de Ipod maar dan audiophile (in Stereo met EF86, ECC88 EN PP EL34 voor de kenners)

Bijdrager
    KarelWillem

Haha. Ja, dat zou leuk zijn. Maar ik ben niet op zoek naar HiFi voor veel geld.
    Daar heb ik de installatie thuis al voor.

Ik ben geslaagd voor 49,95. Toch niet te veel geld?

Ik heb de iPod nu nog op een dokje staan, maar die gaat er af. Veel te kwestbaar.
    De iPod komt er gewoon plat op te liggen. En dat kabeltje, moet nog wat beter weggewerkt worden.
    Zou mooi zijn als dat helemaal intern kon. Nog eens even naar kijken dus.

Bijdrager
    Xigh
    ”tumbadora”

idee is leuk, maar neem dan in ieder geval een bas-versterkertje, zodat je wat meer laag hebt…

Ik gebruik zelf vaak voor kleine tuin feestjes/ bbq’s m’n ipodje op een Roland Bass-cube 60 watt

klinkt als een tierelier, en als het hard moet, lukt dat ook nog aardig…

heb alleen zelf een kabeltje van ministereo naar groot mono gemaakt (gitaarplug)

Ik heb dezelfde maar dan de 30 watt gitaarversterker. Bevalt erg goed. Je moet wel veel met de Equalizers rotzooien wil je het geluid een beetje fijn krijgen, want de bass knoppen en dergelijke op de versterker zelf doen niet zo heel veel.
    Toch gebruik ik de versterker meer om gitaar op te spelen:wink:

Bijdrager
    KarelWillem

Even afgezien van het onvermijdelijke ‘mono’, ben ik verbaasd over het geluid wat er uit komt.

Ik heb toch wel wat setjes van vele malen deze prijs gehoord, die een stuk minder klinken.

We praten hier over slechts 10 watt en een prijs van 49,95.
    Alicia Keys brult hier nu live en akoestisch door de kamer alsof ik voor het podium sta (nou ja, een beetje overdrijven kan ik wel).

Bijdrager
    Macs

tuurlijk geen slecht idee! Doe dit zelfs met mijn iMac, bij gebrek aan betere boxen. Soms hang ik er de iPod van mijn broer eens aan, klinkt niet slecht! 1 nadeel: je hebt maar 1 box.

Bijdrager
    KarelWillem

Voordeel is wel weer dat je zeer mobiel bent en dat het niet slechter klinkt dan twee boxjes van 2 watt op 12 cm. van elkaar.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wil nu alleen nog een goede verloopkabel van 6,3mm naar 3,5mm.
    Liefst met een haakse 6,3mm kop, anders loop je onherroepelijk je kabel er een keer af.

Is zoiets eenvoudig zelf te maken?

Ik kan wel een beetje solderen. Twee draadjes ergens aan plakken lukt me nog net.
    Is dat voor een leek te doen? Gewoon mijn 3,5mm draadje doorknippen en daar een 6,3mm haaks kopje op zetten? Of is dat niet zo simpel?

Bijdrager
    ijiji

Maar is het niet slecht voor je iPod om ‘m bovenop de gitaarversterker te zetten? Dit i.v.m. magnetische straling van de luidspreker? Misschien is dit onzin hoor, maar ik vroeg het me af.

Bijdrager
    benj1989

yeb zou kunnen, maar ik denk niet dat dat schade zou doen aan de ipod + schokken van het geluid + hij zou er af kunnen donderen door die schokken

Bijdrager
    Eprom
    ”tumbadora”

Als je het helemaal goed wil doen, neem je een keyboard versterker…

deze hebben naast woofers en tweeters, meestal ook een equalizer en zijn uitermate geschikt om een signaal van een digitale bron weer te geven…

maar ja… dan zit je wel met een ander prijskaartje

Dat valt wel mee hoor. De KT-108 van Behringer kost slechts 59,-

Bijdrager
    Xigh
    ”KarelWillem”

Liefst met een haakse 6,3mm kop, anders loop je onherroepelijk je kabel er een keer af.

Ik kan wel een beetje solderen. Twee draadjes ergens aan plakken lukt me nog net.
    Is dat voor een leek te doen? Gewoon mijn 3,5mm draadje doorknippen en daar een 6,3mm haaks kopje op zetten? Of is dat niet zo simpel?

Is heel simpel hoor, het zijn twee draden, een dikke koperen in het midden en daar omheen een laag koperen draad, van elkaar gescheiden door rubber.
    Je kunt deze kabels overigens ook gewoon kopen hoor, dus als je het niet zeker weet kun je dat doen. Beginnen bij 1,5 meter en eindigen bij 15 ofzo.

Bijdrager
    pepe
    ”Macs”

tuurlijk geen slecht idee! Doe dit zelfs met mijn iMac, bij gebrek aan betere boxen. Soms hang ik er de iPod van mijn broer eens aan, klinkt niet slecht! 1 nadeel: je hebt maar 1 box.

Je kan natuurlijk ook 2 boxjes gebruiken, kwestie van het juiste snoertje ertussen en hoppa…. Stereo! Dan kan je je helemaal verbazen over het geluid.

Bijdrager
    plonserd

ipod+gitaarversterker fungeert al sinds jaar en dag als wekker bij mij (ik word moeilijk wakker, en ik heb graag aangename muziek waarvan ik zelf het volume kan regelen als ik osta)

Bijdrager
    SeaTrue
    ”plonserd”

ipod+gitaarversterker fungeert al sinds jaar en dag als wekker bij mij (ik word moeilijk wakker, en ik heb graag aangename muziek waarvan ik zelf het volume kan regelen als ik osta)

ik ook, mijn radiowekker staat voluit en soms wordt ik dan niet wakker… Mijn moeder die de kamer boven mij slaapt is dan meestal wel wakker…. :innocent:

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Xigh”
    ”KarelWillem”

Is heel simpel hoor, het zijn twee draden, een dikke koperen in het midden en daar omheen een laag koperen draad, van elkaar gescheiden door rubber.
    Je kunt deze kabels overigens ook gewoon kopen hoor, dus als je het niet zeker weet kun je dat doen. Beginnen bij 1,5 meter en eindigen bij 15 ofzo.

Ik ben in een prachtige speciaalzaak geweest. Maar mooi dat ze geen compleet snoer hadden met aan de ene kant 3,5 en aan de ander kant 6,3mm. Heb nu een haakse 6,3mm plug (anders loop je hem er af), daarin een verloopplug van 6,3 naar 3,5 en daarin de 3,5mm kabel.

Dat is niks dus en vragen om storingen.

Ik heb nu een 6,3mm plug, waar ik zelf snoeren in kan schroeven en een doorgeknipte 3,5mm kabel.
    Zie de foto. In die 3,5mm kabel zitten drie snoertjes, rood, wit en koper. Wat gaat nu waar op?

Bijdrager
    KarelWillem

Oké. Dat weet ik ook weer.

Rood op links, wit op rechts, koper aan metaal. Klaar is KarelWillem.

IK ga maar eens een cursus elektro-techniek volgen denk ik. Best leuk.

:wink:

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.