11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Geheugenupgrade voor een Mac die Linux gebruikt

Bij het installeren van linux op een partitie wordt voor het virtueel geheugen een partitie aangemaakt die even groot is.
    Stel dat je dan achteraf geheugen bijsteekt, wat zijn de gevolgen?
    Moet je alles opnieuw installeren en herpartitioneren?

TIA

Bijdrager
    Nikita

Die partitie is overigens niet eens verplicht, maar het lijkt me heel sterk dat je ineens de swap-partitie moet gaan vergroten als je je geheugen uitbreidt…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Nikita”

Die partitie is overigens niet eens verplicht, maar het lijkt me heel sterk dat je ineens de swap-partitie moet gaan vergroten als je je geheugen uitbreidt…

En dat betekent dan de boel opnieuw installeren?

Kun je me misschien vertellen of die Live DVDs meer installatie packages hebben dan de gewone installatie CD? Bij deze laatste moet je nog heel wat van het net downloaden. En ik heb al teveel gedownload deze maand.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het punt is denk ik dat bij Linux een beetje de vuistregel is dat je swap om lekker te werken minimaal even groot moet zijn als het fysieke geheugen. Volgens mij ga je geen grote problemen ondervinden als de swap kleiner is, dus als je bijvoorbeeld later er meer geheugen bijprikt — als ik het me goed herinner had ik op m’n vorige PC (waar ik SuSE op draaide) het geheugen ook na een tijdje vergroot, maar liep alles gewoon net zo lekker.

Maar als je denkt dat het misschien wel een probleempje kan worden, dan zou ik aanraden om daar gewoon nu al rekening mee te houden: maak de swappartitie gewoon twee of drie keer zo groot als het aanwezige geheugen. Harddiskruimte kost toch niks meer tegenwoordig, dus om daar nou op te bezuinigen voor zoiets … heb je, laten we zeggen, 512 meg in je Mac zitten, maak dan lekker een swappartitie aan van 1 GB en dan hoef je helemaal nergens meer wakker van te liggen:)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het vervelende is wel dat ik dan heel Ubuntu en Kubuntu opnieuw moet installeren.
    Of niet?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk het wel, maar als je verder nog niks erop gezet hebt, moet je het gewoon zien als leerstof en eventueel als een voorbode van het onderhoud dat je aan een Linux-systeem hebt;)

Bijdrager
    Xserve
    ”Jakko

Ik denk het wel, maar als je verder nog niks erop gezet hebt, moet je het gewoon zien als leerstof en eventueel als een voorbode van het onderhoud dat je aan een Linux-systeem hebt;)

je hebt aan een linux systeem evenveel onderhoud als aan een mac:?

Ik denk dat het hoedanook beter gaat werken dan nu. Dus gewoon zo laten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Na een paar dagen komen er echter meer en meer bugs boven.
    Vooral bij Office 2.0 Org valllen er nogal wat lijken uit de kast…
    “Onvoldoende schijfruimte” en ik heb 2.7 GB vrij…
    En internetbankieren lukt maar half, want ik kan niet overschrijven…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Xserve”

je hebt aan een linux systeem evenveel onderhoud als aan een mac:?

Dan heb ik altijd de verkeerde distro gebruikt … Op een Mac hoef je de libs niet bijgewerkt te houden om nieuwe software te kunnen installeren, en dat was één van de redenen dat ik van Linux afgestapt ben …

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De KDE desktop omgeving van Kubuntu ziet de liedjes op mijn audio Cd-s niet. Vreemd. Zou dit een bug ziijn?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

En nog iets:

ik slaag er niet in Flashplayer te installeren.
    Dat gaat ook zo veel gemakkelijker in Mac OSX…
    Ik download de bestanden en ze komen op mijn bureaublad…
    En nu…
    uitvoeren in een terminal venster…
    lukt niet.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.