9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Grimey

geheugenuitbreiding macbook

Hallo, ik heb sinds kort een macbook, en ben nog niet helemaal tevreden met het huidige geheugen (2×256 mb), dus wil ik het uitbreiden naar 1gb.

nu is mijn vraag: heeft een macbook perse 2 so-dimms nodig om te kunnen draaien?
    of kan ik er ook 1 so-dimm van 1gb inzetten, zodat ik laterna nog makkelijk naar 2gb kan uitbreiden.
    (en er eventueel eentje van 256 mb bijzetten in de tussentijd)

ik kon het antwoord op deze vraag nog niet vinden met de zoekfunctie op dit forum.
    ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Alvast bedankt,

greetz
    Grimey
    :apple:

Bijdrager
    Lucas Raggers

Als ik het me goed herinner, moet je geheugen in de MacBook altijd in paren plaatsen. Je zult dus 2x 512 moeten kopen (van hetzelfde type). Mijn advies: ga meteen voor 2x 1Gb.

Bijdrager
    Neproadie

Hoeft niet perse in paren, is wel aan te bevelen.

Bijdrager
    iWilko

Je hoeft niet per se geheugen modules van gelijke grootte te gebruiken. Voordeel van het wel gebruiken van 2x dezelfde hoeveelheid is dat dual channel kan worden gebruikt. Dit schijnt met name voor de performance van de videokaart goed te zijn.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”Grimey”

Hallo, ik heb sinds kort een macbook, en ben nog niet helemaal tevreden met het huidige geheugen (2×256 mb), dus wil ik het uitbreiden naar 1gb.

nu is mijn vraag: heeft een macbook perse 2 so-dimms nodig om te kunnen draaien?
    of kan ik er ook 1 so-dimm van 1gb inzetten, zodat ik laterna nog makkelijk naar 2gb kan uitbreiden.
    (en er eventueel eentje van 256 mb bijzetten in de tussentijd)

ik kon het antwoord op deze vraag nog niet vinden met de zoekfunctie op dit forum.
    ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Alvast bedankt,

greetz
    Grimey
    :apple:

Probeer het eens uit: haal er eens 1*256 Mb uit. Als de macbook dan zonder problemen werkt dan weet je het antwoord.

Bijdrager
    kas
    ”iWilko”

Je hoeft niet per se geheugen modules van gelijke grootte te gebruiken. Voordeel van het wel gebruiken van 2x dezelfde hoeveelheid is dat dual channel kan worden gebruikt. Dit schijnt met name voor de performance van de videokaart goed te zijn.

:? Allright, nu wil ik wel weten wat die dual channel inhoudt…

Bijdrager
    Grimey
    ”mvdenberg”

Probeer het eens uit: haal er eens 1*256 Mb uit. Als de macbook dan zonder problemen werkt dan weet je het antwoord.

OMG, wel triest dat ik daar niet zelf op gekomen was :lol:…..

haha, bedankt, ik zal het in de komende dagen even uitproberen en het resultaat hier posten..

oh, btw dual channel is inderdaad erg fijn om te hebben, maar mn budget voor computers en dergelijk spul is op het moment een beetje laag (duh, heb net een macbook gekocht :P)

Moderator
    unSOUND
    ”kas”

:? Allright, nu wil ik wel weten wat die dual channel inhoudt…

Bij Dual Channel werken je modules als een soort RAID, waardoor de 2 modules als 1 grote module wordt gezien met een gecombineerde snelheid van beide modules… werkt gewoon wat sneller dus.

Bijdrager
    Fiddich

Maar belange niet dubbel zo snel zoals ik sommigen wel eens horen beweren heb;)

Toch probeer je best wel dual channel te gaan, anders is je geheugen een bottleneck!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.