18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

OPGELOST – Geheugenuitbreiding Mac mini

Ik heb 2 Mac mini’s staan, model 3.1 Intel Core 2 Duo, 2,26 GHz. In deze mini’s zit 2 Gb geheugen (2x1Gb). Ik wil dit geheugen upgraden naar 8 Gb (2×4) maar dat werkt niet.

1. Volgens vele draadjes moet dit kunnen, volgens anderen weer niet. Kan deze mini naar 2×4=8 Gb of kan hij maximaal 2×2=4 Gb aan?

2. Sommige draadjes zeggen dat ik firmware moet upgraden naar 1.2 (nu MM31.00AD.B00) dan zou het wel moeten lukken. Firmware gedownload en macmini zegt; “waarschuwing, deze computer heeft deze update niet nodig” en breekt vervolgens het update programma af.

Het nieuwe geheugen komt van Coolblue vandaan. (Micron Crucial, 4Gb DDR3L – 1600 S0DIMM 1.35V CL11) Ook dit moet goed zijn volgens Coolblue.

Wat nu?

Edit:

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  iJack.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  iJack. Reden: probleem opgelost

Bijdrager
    Shmoo

Het kan zijn dat dit model Mac mini het nieuwere type geheugen niet kent.

Wat je denk ik veel beter kunt doen is kijken of je op Marktplaats geheugen kunt vinden dat vergelijkbare snelheden heeft en niet het veel nieuwere 1600MHz.

Maar goed misschien zijn er mensen hier op OMT die dit wel hebben functioneren met dit nieuwe type geheugen.

Bijdrager
    bcgraaf

Volgens de website EveryMac ondersteund jouw mac mini wel tot 8gb alleen niet op de snelheid van 1600MHz maar op de 1066MHz.

Bijdrager
    iJack
    bcgraaf op 14 november 2016

Volgens de website EveryMac ondersteund jouw mac mini wel tot 8gb alleen niet op de snelheid van 1600MHz maar op de 1066MHz.

Dus het geheugen wat ik gekocht heb zou sowieso niet werken in mijn Mac mini? (Ik heb de link van @bcgraaf aan het eerste bericht geplakt..)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  iJack.

Bijdrager
    iMac Lover

Ik heb een Mac Mini late 2012
    Bij Coolblue heeft men jouw het verkeerde geheugen verkocht.

Ik heb ook mijn Mac Mini geüpgraded naar 10 GByte ram. Deze ook bij Coolblue gekocht
    Dit geheugen werkte bij mij uitstekend. Zie bijlage.

Bijdrager
    Shmoo

Maar jij hebt een veel nieuwere computer. 2012 vs 2009 dat is een wereld van verschil.

Er zijn in het verleden een aantal modellen computers gemaakt die heel erg gevoelig waren voor X type en Z snelheden geheugen. Als jij dan zo’n computer hebt gekocht dan heb je er weinig aan dat je in bijna elke nieuwere Mac gewoon al het geheugen kunt stoppen dat je kunt vinden.

Volgens mij hebben Macs vanaf 2010 of 2011 geen problemen meer met wat voor geheugen je gebruikt zolang het maar voldoet aan de minimale snelheden.

Bijdrager
    iMac Lover

@shmoo ik was veel te gehaast. Ik had de afbeelding van @ijack ook niet goed gelezen.
    @ijack je moet even goed Googelen, wat je mac mini mee overweg kan

Bijdrager
    Brombeer

Ik heb toevallig beide modellen mini: late 2009 C2D en late 2012 i7.
    En allebei prima werkend met het maximale werkgeheugen: 8 en 16 GB. Maar inderdaad wel van de juiste snelheden: 1066 en 1600 MHz.

Het 1600MHz geheugen van de 2012 heb ik eerst eens in een 2011 mini i5 gestopt. Daar werkte de machine wel mee, maar hij werd erg warm. De fan stond voortduren te loeien, en de 2011 kreeg al snel zijn oorspronkelijke 2x2GB 1333 MHz latjes weer terug. Sinds deze week heeft hij passend 2x8GB, en de fan is ook hier harder van gaan draaien, maar niet zo luidruchtig.
    Tot zover mijn ervaring met te snelle latjes.

Breng die latjes terug naar Coolblue en zoek hier iets uit.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    iJack

@brombeer

Prima maar m’n vraag is nog niet beantwoord, zit ik met maximaal 4 Gb of kan ik toch naar 8 Gb? Welke moet ik dan hebben? Coolblue neemt ze netjes terug overigens…

Bijdrager
    Brombeer

Die vraag was al in mijn eerste alinea beantwoord. De late 2009 mini kan 8 GB RAM aan. Twee reepjes van 4GB.

Zodra een Mac uit de verkoop gaat worden dat soort gegevens niet meer door Apple bijgehouden. Je koopt maar een nieuwe. Maar er kan vaak meer in dan Apple wil dat je weet. Sla de mactracker.ca er maar eens op na.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb bij deze scanner van geheugen mijn geheugen gekocht, mac mini midden 2011 draait nu op 16 GB

http://eu.crucial.com/

Marcel

Bijdrager
    r.heijma

Ik heb precies dezelfde en zoals Shmoo al aangeeft met dat type geheugen (1066MHz) uitgebreid naar 8GB. Met nog een 500GB SSD erin draait die als een tierelier. Echter maar to El Capitan.
    Werkt dus gewoon met het juiste geheugen.

Bijdrager
    iJack

Ok, het verschil met het niet werkende geheugen zit hem dus in het feit dat het geheugen gekocht bij Coolblue 1600 Mhz is en wat ik nodig heb is 1066 Mhz. Dan zou het wel moeten werken.

Dank voor de reacties..

Bijdrager
    iJack

Inmiddels geheugen vervangen in 2 x 4 1066 Mhz en hij loopt weer als een zonnetje.. Dank!

Bijdrager
    coentre

ik wil dit nu ook graag gaan doen.

is het voldoende om alleen het ram geheugen te verhogen of moet ik ook een SSD nemen?

of kan dat altijd nog?

Bijdrager
    Brombeer

Het kan allebei altijd nog. Bij wat voor machine wil je dat gaan doen, coentre?
    Je kunt een simpele vuistregel hanteren:
    Bij langzaam opstarten (ook van programma’s): vervang de HDD* door een SSD
    Bij langzaam werken (strandballen): plaats meer geheugen.

*De originele HDD van een Mac Mini is veelal een trage 5400 rpm schijf. Ik denk dat Apple daarvoor heeft gekozen vanwege het lagere energieverbruik en de lagere productiekosten, maar bij de tijd is het niet meer.

Een SSD met een actuele interface (SATA 600) heeft het voordeel dat je die later nog in vrijwel elke andere computer of externe behuizing kunt inbouwen, waar werkgeheugen (RAM) is gebonden aan een bepaalde generatie computers.
    Bij te weinig fysiek geheugen gaat het OS swappen op de harde schijf/SSD. Als die sneller is, zal dat swappen ook minder storen.
    Begin eens met het hulpprogramma ‘Activiteitenweergave’ de boel te laten monitoren.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    TheBigZ

Helemaal eens met Brombeer. Niets aan toe te voegen!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.