25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

geheugenstrips nieuwe iMac

Het zou zomaar kunnen dat ik binnenkort de nieuwe iMac ga aanschaffen als vervanger voor m’n ‘late 2013’.

Apple levert de 27″ met 8 GB (2x 4 GB) 2666‑MHz DDR4-geheugen, maar je kunt zelf aanvullen.

Weet iemand of deze strips dan goed zijn?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    MevalonicAcid

Neen, Je hebt SODIMM 260-Pin Memory nodig.
    bvb OWC 16GB 2666MHZ DDR4 SO-DIMM PC4-21300

Bijdrager
    abbenhui

Dank voor je reactie; ik zie dan wel op sommige sites staan ‘for notebook’.  het gaat om een iMac, he?

Bijdrager
    TheBigZ

MevalonicAcid heeft gelijk: de reepjes uit jouw link zijn niet goed. In iMacs zit inderdaad zogenaamd “notebook geheugen” (SODIMM).

Deze setjes zijn bestemd voor Mac (volgens Corsair):

2x8GB:

https://tweakers.net/pricewatch/1458886/corsair-mac-memory-cmsa16gx4m2a2666c18.html

2x16GB:

https://tweakers.net/pricewatch/1458884/corsair-mac-memory-cmsa32gx4m2a2666c18.html

2x32GB:

https://tweakers.net/pricewatch/1566000/corsair-mac-memory-cmsa64gx4m2a2666c18.html

Bijdrager
    abbenhui

Top, mensen. Zeer veel dank. Dit scheelt natuurlijk ook nog eens een kapitaal, dat ik dan beter in een grotere SSD kan steken.

Nogmaals dank.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik zie op sommige sites dat de latentie CL 18 is. Moeten er niet CL 19- strips in om de opgegeven snelheid te halen?

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 augustus 2020 om 14:04</p>
    Ik zie op sommige sites dat de latentie CL 18 is. Moeten er niet CL 19- strips in om de opgegeven snelheid te halen?

Dit is wat ik vond op Tweakers:
    Geheugen CAS Latency.
    CAS latency is de vertragingstijd tussen het moment dat de geheugencontroller aan de geheugenmodule vertelt om toegang te verkrijgen in een bepaalde kolom geheugen op een RAM module en het antwoord daarop van de geheugenmodule. In het algemeen, hoe lager de CAS latency, hoe beter

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    Dick de Roos

Hmmm.. dan zou de CL 18 dus beter zijn.

Ik heb het even opgezocht in een vroeger draadje ( https://www.onemorething.nl/community/topic/welke-geheugenuitbreiding-voor-mijn-nieuwe-imac2019-27-inch/ ), en daar was juist het probleem dat de snelheid niet gehaald werd met CL 18 en dus CL 19 nodig was.

Misschien kan iemand hier nog eens op reageren. ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    TheBigZ

Goed punt van Dick.

Hoewel Corsair zijn reepjes verkoopt als “Mac memory” (en het dus goed zou moeten werken) zijn daar in het door Dick genoemde topic problemen mee gemeld, als je de reepjes toevoegt aan een systeem waar al twee originele (CL19) reepjes in zitten.

Crucial heeft wél CL19 reepjes, de types die eindigen op een “M” zijn voor Mac bestemd.

2x8GB

https://tweakers.net/pricewatch/1441178/crucial-ct2k8g4s266m.html

2x16GB

https://tweakers.net/pricewatch/1441170/crucial-ct2k16g4s266m.html

Aangezien de prijs niet veel hoger is dan die van Corsair wellicht toch liever de Crucial reepjes aanschaffen.

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>TheBigZ op 6 augustus 2020 om 15:06</p>
    2x16GB

https://tweakers.net/pricewatch/1441170/crucial-ct2k16g4s266m.html

Aangezien de prijs niet veel hoger is dan die van Corsair wellicht toch liever de Crucial reepjes aanschaffen.

BigZ: Thanks!! Dit ga ik dus doen!

Sleutelbeheerder
    Night

Vroeger was het zaak om DIMMs per paar te installeren; tegenwoordig is het dus zaak dat alle latjes dezelfde latency hebben (dus allemaal 18 óf allemaal 19).

Bijdrager
    OMT-fan

Waar kun je de latency controleren van de aanwezige geheugenstrips in mijn iMac late 2015?

Bijdrager
    TheBigZ

@Hans: Nog niet het hele antwoord, maar een eerste stapje:

A partial list of these Vendor ID Codes:

0x014F —Transcend Information
    0x2C00—Micron Technology, Inc.
    0x802C—Micron Technology, Inc.
    0x80AD—Hynix Semiconductor Inc.
    0x80CE—Samsung Electronics, Inc.
    0xAD00—Hynix Semiconductor Inc.
    0xCE00—Samsung Electronics, Inc.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>abbenhui op 6 augustus 2020 om 14:22</p>

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 augustus 2020 om 14:04</p>

Dit is wat ik vond op Tweakers:
    Geheugen CAS Latency.
    CAS latency is de vertragingstijd tussen het moment dat de geheugencontroller aan de geheugenmodule vertelt om toegang te verkrijgen in een bepaalde kolom geheugen op een RAM module en het antwoord daarop van de geheugenmodule. In het algemeen, hoe lager de CAS latency, hoe beter

Een wat wollige omschrijving, maar als die niet zou kloppen, zou dat op Tweakers zeker met argumenten becommentarieerd zijn. Ik heb altijd gesteld dat de RAS-to-CAS-latency (zo heet ’t voluit) het aantal kloktikken is dat de module wacht voordat die een nieuwe instructie aanneemt.

Dik twintig jaar geleden, in de tijd van die kleurige CRT-iMacs en blauw-witte Powermacs*, waren dat slechts twee of drie kloktikken, maar de computers tikten toen nog niet zo snel: 100 of 133 Mhz. Nu de moederborden (en daarmee de geheugens) twintig keer zo snel (2666Mhz)  tikken, maar de wachttijd slechts zes keer zoveel tikken duurt, is er dus sprake van enige versnelling.

*die op dit punt erg kieskeurig waren: met Ras-to-Cas 3-2-2 reepjes kreeg je problemen, met 2-2-2 reepjes niet.

Bijdrager
    JJmac

<p class=”cite”>OMT-fan op 7 augustus 2020 om 11:29</p>
    Waar kun je de latency controleren van de aanwezige geheugenstrips in mijn iMac late 2015?

Kijk ik er zo raar tegen aan, het geheugen moest toch altijd per paar in de zelfde banken, dus 2×8 en 2×4

Sleutelbeheerder
    Night

Nee hoor. ‘in pair’ plaatsen hoeft allang niet meer. Wel kan het nog steeds fractioneel ten koste gaan van de snelheid. En dan heb ik het over ‘onmerkbaar’.

Bijdrager
    OMT-fan

Dus het belang van C18 en/of C19 is een achterhaalt “probleem”?

Ik weet nog niet waar ik dat kan vinden.

Bijdrager
    TheBigZ

OMT-fan op 8 augustus 2020 om 18:12

Dus het belang van CL18 en/of CL19 is een achterhaald “probleem”?

Dat heeft volgens mij niemand hier beweerd. (Night had heb over geheugen in paren.)

Bijdrager
    Jamaco1947

@abbenhui

Mag ik vragen welk geheugen je besteld heb voor je nieuwe iMac

en waar je het hebt besteld. Ik heb een Nieuwe iMac in bestelling en ben van plan om 2x 32gb reepjes bij te plaatsen.

Bijdrager
    abbenhui
    Bijdrager
    Jamaco1947

@abbenhui Dank voor je informatie.

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>Jamaco1947 op 22 augustus 2020 om 20:06</p>
    @abbenhui Dank voor je informatie.

@Jamaco1947
    :  Heb naar aanleiding van een ander topic m’n bestelling gewijzigd: nu hier besteld.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    Jamaco1947

kan dit Crucial opslag 2666 MT/s 32GB groen in de nieuwe iMac 27 inch 2020?

Bijdrager
    TheBigZ

Jamaco1947 op 25 augustus 2020 om 08:37

kan dit Crucial opslag 2666 MT/s 32GB groen in de nieuwe iMac 27 inch 2020?

Deze bedoel je?

https://tweakers.net/pricewatch/1441170/crucial-ct2k16g4s266m/

Ja dat kan.

Bijdrager
    abbenhui

Deze heb ik net vandaag binnen gekregen. Bij OWC; 127 euro incl verzending.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.