14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    sq2002

Geheugenprobleem ?

Ik zit met het volgende : heb een MBP uit 2009 met 120 GB SSD schijf.

Ik heb nog 35 GB aan vrije ruimte. Ik krijg nu sinds kort deze melding :

” Op de opstartschijf van Mac OS X is geen ruimte meer beschikbaar voor programmageheugen”

Er staan nu 3 programma’s open : Firefox – Handbrake – Finder.

Schijfcontrole geeft aan dat de schijf in orde is.

Enig idee waar dit aan kan liggen en misschien punten die ik moet controleren of nalopen ?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Hansi2124

Even herstarten?

Bijdrager
    jabesse

Prullenbak leegmaken?

Bijdrager
    bouncer

Heb je ooit onderhoud gepleegd?

Zo nee. Onyx downloaden (www.titanium.free.fr) en Onyx-onderhoudsprogramma’s draaien.
    Haalt alle rommel weg.

Bijdrager
    Hansi2124

Bouncer, wil je dat nooit meer aan iemand voorstellen? Het haalt inderdaad rommel weg, maar ook items die je nodig hebt. Dit is één van die programma’s waarover je hier in OMT regelmatig kan lezen dat die meer kwaad dan goed voor je kan doen.

Dus sq2002: negeer dat advies maar.

Bijdrager
    bouncer

Weer wat nieuws geleerd over Onyx.
    Blijkbaar is OMT een van de weinige die Onyx slecht vindt.

Bij mij is er dan blijkbaar al zeven jaar nog nooit iets fout gegaan. Maar ik knutsel dan ook niet onder water aan mijn Macs.

Bijdrager
    Hansi2124

OMT vindt dat niet; de gebruikers van ONYX e.d. hier op OMT (en andere fora trouwens ook) ondervinden hiervan problemen;-) Die komen namelijk naar voren als ze hier hun problemen droppen. Zie de talloze topics hierover….

Bijdrager
    bouncer

Beste Hans2124,

De vraag is of Onyx schuldig is aan de problemen/issues die hier gemeld worden.

Bij mijn weten is Onyx, net als Cocktail, System Optimizer X, Tinkertool Systems 2, Macjanitor etc., niets anders dan een GUI voor Unix-(onderhouds)regels die je anders in handmatig in Terminal moet inkloppen.
    Daarnaast gebruikt Apple diezelfde regels voor zijn automatische dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse onderhoud (Cronjobs) als bovengenoemde pakketten.
    Genoemde pakketten bieden dan ook nog wat extra’s zoals optimalisatie, SMART check etc.

MacWorld zegt hierover het volgende:

With few exceptions, these utilities simply run Terminal (shell) commands in the background. In other words, few do any “magic” of their own; instead, they provide a graphical user interface (GUI) for Mac OS X features and settings that would otherwise be available only to those proficient with Terminal and Unix shells.

http://www.macworld.com/article/50058/2006/03/tweakingutilities.html

Iets wat genoemde pakketten niet doen is kijken naar je defragmentatie. OSX zorgt hier zelf voor mits de bestanden niet groter zijn dan 20Mb. Daarvoor zijn dan weer andere tools zoals Diskwarrior en iDefrag.

SQ2002 heeft een vraag gesteld. Wij geven antwoord. Het is aan hem/haar om hier iets mee te doen.
    Met welles/nietes spelletjes is sq2002 niet geholpen.

Bijdrager
    Bor

Met de terminal kun je ook zeer eenvoudig al je harde schijven wissen, bouw jij daar even een grafische UI voor?

Bijdrager
    sq2002

Meerdere herstarten gedaan, en prullebak ook leegemaakt.

capaciteit is nu : 120 GB SSD-schijf, waarvan 80 GB leeg.

Kan het misschien aan Handbrake liggen ?

Bijdrager
    michelvdb

OnyX et alii zijn ‘Doctor Quack’s New Rebrewed Snake Oil’. Dat heb je dus niet nodig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bouncer op 07 september 2010

Weer wat nieuws geleerd over Onyx.
    Blijkbaar is OMT een van de weinige die Onyx slecht vindt.
    Bij mij is er dan blijkbaar al zeven jaar nog nooit iets fout gegaan. Maar ik knutsel dan ook niet onder water aan mijn Macs.

Ten eerste: voor het dagelijkse / wekelijkse en maandelijkse onderhoud heb je geen tool zoals Onyx nodig. Mac OS-X doet dat zelf. Ook “features” zoals het legen van system caches heb je niet nodig, behalve dan in het kader van troubleshooting. Maar zelfs dat is niet echt nodig omdat dit ook gebeurt tijdens een safe-boot. Ook het controleren van de SMART status gaat automatisch als je schijfhulpprogramma opstart. Natuurlijk zitten er ook wel wat handige zaken in zoals het controleren van de plist bestanden, en veranderen van de locatie en type van een schermafbeelding, maar de rest zijn hele specifieke dingen waarvan ik zeker weet dat je die zelden of nooit aanraakt en zelf niet eens precies weet wat het effect daarvan is.

En ook programma’s zoals iDefrag zijn in de praktijk vaak overbodig. Ik heb na ongeveer 2 jaar gebruik eens met zo’n programma gecontroleerd in hoeverre een 150 GB hd gefragmenteerd was. Dat was maar liefst 2%! Moet ik daar een programma voor kopen dan? En bovendien: OS-X de-fragmenteerd niet alleen tot 20MB, maar rangschikt veel gebruikte bestanden (ook als ze groter zijn dan 20MB) op de snelst bereikbare fysieke plek op de hd naar gelang het gebruik er van. Effectief zorgt dit dus óók voor een minimale fragmentatie omdat het bestand in één keer naar die plek verhuist. Dergelijke schijfbewegingen worden uitgevoerd als de computer idle is.

Dus om kort te gaan: zonder Onyx kan het ook 7 jaar lang goed gaan. De meeste (zo niet alle problemen) ontstaan door onwetendheid en het zijn juist die zelfde onwetende gebruikers die met tools zoals Onyx hun systeem (nog verder) verzieken. Hier op OMT heeft men over het algemeen een broertje dood aan dergelijke tools. De reden: de zoveelste post van iemand die er zijn Mac mee heeft verziekt.

De makers van die tools proberen met hun “propaganda” de gebruiker te overtuigen dat OS-X op dit gebied tekortkomingen heeft. Niets is verder van de waarheid.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    sq2002 op 07 september 2010

Meerdere herstarten gedaan, en prullebak ook leegemaakt.
    capaciteit is nu : 120 GB SSD-schijf, waarvan 80 GB leeg.
    Kan het misschien aan Handbrake liggen ?

Kom je snel genoeg achter he? Gewoon afsluiten en kijken of er geheugen vrij word gegeven. Bij mijn weten is Handbrake geen geheugen vreter…

Bijdrager
    Mausy
    Bor op 07 september 2010

Met de terminal kun je ook zeer eenvoudig al je harde schijven wissen, bouw jij daar even een grafische UI voor?

Die is er al: Disk Utility

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.