8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    appelonia

Geheugenmodules iMac G5

Zojuis is mijn iMac teruggekomen van MacSupport met z’n derde moederbord erin. Dit keer was er een geheugenslot defect. Tijdens het zoeken naar de oorzaak heb in overleg met de leverancier wat met geheugenbankjes gewisseld en zodoende was de conclusie dat niet het geheugen maar het slot de oorzaak was van de problemen.

MacSupport heeft me ook deze keer weer goed en snel geholpen en m’n iMac doet het – voor zover ik dat tot nu toe heb kunnen zien – nu weer perfect. Alleen zijn door het gewissel de geheugenbankjes niet meer helemaal gelijk qua specificties:

Is dit erg?

Bijdrager
    mvdenberg

Nee, beide geheugenmodules worden als PC3200 herkent.

Bijdrager
    Sbojevets

PC3200 heeft volgens mij 400Mhz in de iMac G5. Alleen de iSight modellen hadden 533Mhz modules. iMac’s Intel hebben alweer 667Mhz. Zoals ik het zie kan ik er niet een herkenbare snelheid aan aflezen. Ik zie inderdaad ook wel PC3200. Ik zou er even over bellen en vragen wat de verklaring van het verschil is.

Bij mijn Macbook staat er keurig 667Mhz……bij jou staat het er wel een beetje onduidelijk inderdaad.

Bijdrager
    macpro

Je hebt ECC geheugen en gewoon geheugen in de Mac zitten. En dat is vreemd.
    Bij mijn weten wordt ECC geheugen in de Mac ook niet ondersteund.
    Dus dat zou ik toch zeker even in overleg met MacSupport controleren.

Moderator
    unSOUND
    ”macpro”

Bij mijn weten wordt ECC geheugen in de Mac ook niet ondersteund.

Bij de nieuwere Macs wel. Je kon zelfs bij een maatwerkoptie kiezen of je wel of geen ECC Ram wou hebben.

Bijdrager
    Len

Geven die laatste nummers niet een latency aan of zo? Ik had zelf ook gemixt geheugen in een G4 zitten, geen probleem.

Met bussnelheid heeft dat laatste nummer niets te maken, want dit ziet mijn G4 (2x PC3200 mudule, maar deze mac kan niet zo snel):

DIMM0/J21:

Size: 1 GB
    Type: DDR SDRAM
    Speed: PC2600U-30330
    Status: OK

DIMM1/J22:

Size: 1 GB
    Type: DDR SDRAM
    Speed: PC2600U-30330
    Status: OK

Bijdrager
    Nickel

Even in aansluiting hier op: Maakt het echt uit of ik matched pairs of niet gebruik? Ik heb nu de standaard 512 in mijn iMac G5 ambient sensor zitten en zou graag uit willen breiden. Ik heb op dit moment niet de resources voor 2 x 1gb dus dat zit er niet in. 1 gb zou wel kunnen, maar dan heb ik dus 1,5 gb intern en geen matched pairs. Kan ik dus beter nu een 1gb balkje kopen (geen matching pairs) of gewoon op zeker spelen en er 512 bij stoppen (matching pairs)? Thanks.

Moderator
    unSOUND

Alleen in een PowerMac G5 is het gebruik van Matched Pairs verplicht.

Bij de andere Macs is het aanbevolen, maar niet verplicht.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.