14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    House90

Geheugengebruik MacBook Pro 2009

Beste,

Een aantal weken terug leek het erop alsof mijn harde schijf kapot was (raar tikkend geluid), echter na het schijfhulpprogramma zijn gangetje te hebben laat gaan (welke 1 fout had gevonden), was deze succesvol hersteld.

Echter, sinds dat is gebeurd (kan ook iets eerder zijn, het valt mij alleen nu wat meer op omdat ik iets meer uren op mijn MBP maak) viel het mij op dat mijn MBP enorm veel geheugen gebruikt. Van de 4GB die ik heb wordt deze nu bijna volledig verbruikt. Dit terwijl ik nauwelijks een zwaar programma draai. Slechts het gewoonlijke iWork gebruik, met een enkele toepassing als Voorvertoning en Safari open.

Bijgevoegd een screenshot van mijn gebruik nu.

Waar kan dit in hemelsnaam aan liggen? Is er niet net zoiets als schijfhulpprogramma maar dan voor mijn geheugen? De MBP herstarten heb ik al gedaan en dit heeft niet geholpen..

Bijdrager
    r.heijma

Ah, kijk. De beroemde Mavericks geheugen bug.

Bijdrager
    Joostb1991

Als je de zoekfunctie had gebruikt, dan was je er vrij snel achter gekomen dat dit normaal is in Mavericks.

Bijdrager
    House90
    Joostb1991 op 03 december 2013

Als je de zoekfunctie had gebruikt, dan was je er vrij snel achter gekomen dat dit normaal is in Mavericks.

Gedaan, maar niets gevonden. Jouw reactie zo zoveel waardevoller zijn als je mij naar een topic door zou kunnen sturen waarin het antwoord gevonden kan worden. Van wat ik heb begrepen zou het geheugengebruik door Mavericks veel efficiƫnter moeten zijn?

In ieder geval, ik zie dus dat het een Mavericks bug is (verwachtte ik enigszins al). Kan iemand mij misschien verwijzen naar meer informatie hierover op het forum of kan iemand mij misschien direct vertellen wat dit nu precies inhoudt?

Bijdrager
    Joostb1991

Ik heb er even eentje voor je opgezocht. Klik

Dit is ook geen bug, Mavericks maakt zoveel mogelijk gebruik van het RAM, aangezien RAM veel sneller werkt dan een harde schijf.
    Zolang er geen swap gebruikt wordt zit je prima met je hoeveelheid RAM.

Hopelijk heb je aan deze info meer;)

Bijdrager
    House90

Dank u Joost. Mijn excuses voor de eerder ietwat te snelle uitspraak.

Hier kan een slotje op, ik ga in het genoemde topic wel verder als ik nog vragen heb.

Nogmaals bedankt voor de doorverwijzing.

Bijdrager
    Janjans

Er lijkt inderdaad iets mis met de zoekfunctie. Ik krijg nergens een resultaat op, kan dus ook zo even niet topic vinden…. Zal even handmatig kieken.

Bijdrager
    Buzz

Laat je niet van de wijs brengen. Het is geen bug, en zeker ook niet nieuw in Mavericks. Alleen de weergave in Activity Monitor is wat veranderd. Het is juist prettig dat OS X zoveel mogelijk van je geheugen gebruikt, daar reageert je systeem alleen maar sneller door. Als er maar niet te veel of te vaak de Swap wordt gebruikt, en dat is bij jou helemaal niet het geval. Ook is de geheugendruk vrij constant. Helemaal niks aan de hand dus.

Bijdrager
    Janjans
    Bijdrager
    House90

Het probleem is dat ik het juist wel merkte in mijn gebruik. Ik hoor steeds meer het irritante Windows laad geluid, en merk ook iets meer strandballen op. Dit terwijl ik mijn MBP echt niet anders gebruik en niet veel verder kom dat het gewoonlijke iWork, Mail, Agenda en Safari gebruik. Maar goed, ik vertrouw op het systeem en mocht het nu echt niet opschieten dan er maar gewoon geheugen bij gooien!

Bijdrager
    Joostb1991
    House90 op 03 december 2013

Dank u Joost. Mijn excuses voor de eerder ietwat te snelle uitspraak.

Hier kan een slotje op, ik ga in het genoemde topic wel verder als ik nog vragen heb.

Nogmaals bedankt voor de doorverwijzing.

Mijn reactie komt achteraf gezien ook niet heel aardig over, had netter gekund.

Bijdrager
    Joostb1991
    House90 op 03 december 2013

Het probleem is dat ik het juist wel merkte in mijn gebruik. Ik hoor steeds meer het irritante Windows laad geluid, en merk ook iets meer strandballen op…

Ik had hier ook last van en heb ook (voor mij) de oplossinggevonden. Misschien is dit voor jou ook de oplossing.

Bijdrager
    House90

Dank u! Ga het eens even uitvogelen

Bijdrager
    r.heijma

Ik heb het eens teruggelezen. Maar de TS heeft een stukje essentiƫle informatie achtergehouden. In zijn eerste post gaat het alleen maar over het geheugengebruik. Er staat pas een uur later dat zijn systeem traag is en dan komen er pas adequate antwoorden.

Excuses voor het geven van een verkeerd advies.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.