29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    David123

Geheugen zelf inbouwen of laten doen?

Binnenkort wil ik switchen en ben dan ook van plan om binnen enkele maanden een iMac te kopen.
    Alleen weet ik niet goed of ik beter zelf los geheugen moet kopen en inbouwen of dat ik dat ik het erin laat zetten door de Apple Store (online).

Kwa prijs maakt tamelijk veel uit. Ik heb op verscheidene fora gelezen dat je op moet letten bij het kopen van het juiste geheugen. Het merk is belangrijk.
    Als je het door de Store laat doen heb je toch garantie dat het goed gebeurd, lijkt mij of niet?:?

Klopt dit allemaal wat ik zeg? Wat raden jullie aan?

Bijdrager
    ragoooon

Het is zowiezo goedkoper om zelf geheugen te kopen dan dat van Apple en moeilijk is het zeker niet. Maar vervalt je garantie dan niet? Ben hier niet zeker van.

Bijdrager
    David123

Waarom zou je garantie verlopen als je Mac zelf upgrade. Dat vind ik wel vreemd. :roll:

Bijdrager
    ragoooon

Dacht het eens ergens te hebben gehoord :roll: , maar hier zul je veel meer info vinden en krijgen.

Bijdrager
    Elrithranduil

Geheugen zelf bevestigen is een piece of cake. Kwestie van 3 schroefjes los dekseltje eraf en prikken. Kan me trouwens niet voorstellen dat de garantie dan vervalt (stel dat het wel het geval is haal je het reepje er toch gewoon uit en schroef je het weer dicht dat ziet niemand)

Bijdrager
    Mendoza
    ”David123″

Binnenkort wil ik switchen en ben dan ook van plan om binnen enkele maanden een iMac te kopen.

doe je dat voor of na je geswitcht bent . . . . ?

:D

Bijdrager
    thijsvanzwam

sterker nog, toen ik mijn iMac kocht kreeg ik er een handleiding bij hoe je zelf geheugen moet inbouwen, is niet moeilijk…
    -je legt de imac plat op de monitor (even een handdoek er onder tegen de krassen)
    -onderaan vindt je 2 schroeven, deze draai je allebei een kwartslag los.
    -dan klap je de achterkant van de imac vanaf de onderkant weg (met voet en al) en daar is de binnenkant, het geheugen zie je meteen zitten, het nieuwe geheugen stop je er onder een hoek van ongeveer 30 graden in en klik het vast, kast weer dicht, schroeven vast en klaar.
    5 minuten werk.

LET OP: WEL EERST EVEN AARDEN, ALS JE JE ONTLAADT VIA DE COMPONENTEN IN DE IMAC KUNNEN ZE STUKGAAN, DAT VALT DAN NIET ONDER DE GARANTIE.
    dus even het staal in de imac aanraken en tegelijkertijd iets anders metaal dat geaard is (koelkast, kraan, verwarming) en dan pas met geheugen spelen.

Bijdrager
    thijsvanzwam

sterker nog, toen ik mijn iMac kocht kreeg ik er een handleiding bij hoe je zelf geheugen moet inbouwen, is niet moeilijk…
    -je legt de imac plat op de monitor (even een handdoek er onder tegen de krassen)
    -dan klap je de achterkant van de imac vanaf de onderkant weg (met voet en al) en daar is de binnenkant, het geheugen zie je meteen zitten, het nieuwe geheugen stop je er onder een hoek van ongeveer 30 graden in en klik het vast, kast weer dicht, schroeven vast en klaar.
    5 minuten werk.

LET OP: WEL EERST EVEN AARDEN, ALS JE JE ONTLAADT VIA DE COMPONENTEN IN DE IMAC KUNNEN ZE STUKGAAN, DAT VALT DAN NIET ONDER DE GARANTIE.
    dus even het staal in de imac aanraken en tegelijkertijd iets anders metaal dat geaard is (koelkast, kraan, verwarming) en dan pas met geheugen spelen.

Bijdrager
    thijsvanzwam

5 minuten werk.

Bijdrager
    thijsvanzwam

oeps:o

ging iets mis, 1 keer was genoeg…
    sorry

Bijdrager
    Jello
    ”thijsvanzwam”

oeps:o

ging iets mis, 1 keer was genoeg…
    sorry

Weet je wat er mis ging? Jij die 3 keer op ‘plaats bericht’ klikte omdat je beetje ongeduldig was… :innocent:

Inactief
    Anoniem
    ”ragoooon”

Maar vervalt je garantie dan niet?

Geheugen upgraden valt onder DIY (Do-It-Yourself), de garantie blijft gewoon van kracht.

Bijdrager
    David123

Hoeveel kost lost geheugen ongeveer. De online Apple Store verkoopt maar 1 soort geheugen voor de Intel iMac. Kun je in de lokale Store ander geheugen kopen of die in de online Store aan te raden… :D

Bijdrager
    Macs
    ”Zakske”
    ”ragoooon”

Geheugen upgraden valt onder DIY (Do-It-Yourself), de garantie blijft gewoon van kracht.

Ook wanneer je niet-Apple geheugen gebruikt?

Bijdrager
    Elrithranduil

Klik niet veel dus voor 1 gig.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”thijsvanzwam”

….-je legt de imac plat op de monitor (even een handdoek er onder tegen de krassen)
    -dan klap je de achterkant van de imac vanaf de onderkant weg (met voet en al)…..

Klinkt wel heel erg als een iMac G5 en niet als een Intel.

Bij een G5 is dat open-schroeven wel wat eenvoudiger en het interieur een stuk overzichtelijker.

Kijk, dit is de iMac G5:
    http://www.macbidouille.com/news/photonews12/iMac_v3_interieur_big.jpg

En dit de Intel:
    http://mactree.sannet.ne.jp/~kodawarisan/imac_intel/01141052.jpg

(oei….)

Bijdrager
    David123
    ”ragoooon”

Dacht het eens ergens te hebben gehoord :roll: , maar hier zul je veel meer info vinden en krijgen.

Bedankt hier heb ik wel wat aan 8)

Inactief
    Anoniem
    ”Macs”

Officieel vervalt je garantie lees ik net, maar het is zo simpel en low-risk dat er echt bijna niks mis kan gaan… en anders laat je het door je lokale Mac-boer erin zetten.

Bijdrager
    Elrithranduil

En stel hij gaat kapot kwestie van openschroeven RAM eruit en met een gefaked vraagteken op je gezicht naar de Apple store….

Bijdrager
    David123
    ”KarelWillem”
    ”thijsvanzwam”

….-je legt de imac plat op de monitor (even een handdoek er onder tegen de krassen)
    -dan klap je de achterkant van de imac vanaf de onderkant weg (met voet en al)…..

Klinkt wel heel erg als een iMac G5 en niet als een Intel.

Bij een G5 is dat open-schroeven wel wat eenvoudiger en het interieur een stuk overzichtelijker.

Kijk, dit is de iMac G5:
    http://www.macbidouille.com/news/photonews12/iMac_v3_interieur_big.jpg

En dit de Intel:

(oei….)

Die G5 ziet er van de binnenkant wel veel mooier uit, maar is het kwa montage hetzelfde dus.

Inactief
    Anoniem
    ”David123″

Die G5 ziet er van de binnenkant wel veel mooier uit, maar is het kwa montage hetzelfde dus.

Nee. Bij de G5 kun je zelf redelijk veel vervangen (bijvoorbeeld je harde schijf), bij een intel iMac kun je zelf alleen het geheugen vervangen… that’s it.

Bijdrager
    KarelWillem

Ook het openen is bij de Intel toch volledig anders?

Er zit bij een Intel gewoon een memory slot cover.
    Je haalt dus een plaatje los, waar achter de geheugen-slots zitten.

Zie hier:

En verder wil je hem dus ook absoluut niet uit elkaar halen.

Bijdrager
    Neptunus

Maar wat moet ik doen als ik een nieuwe harde schijf wil? Naar de APR?

Bijdrager
    hifi

Met de Intel iMac wel, MacBook niet, staat in je handleiding.

Inactief
    Anoniem
    ”KarelWillem”

Ook het openen is bij de Intel toch volledig anders?

Het komt erop neer dat je bij een intel iMac het scherm eraf moet slopen om bij het binnenwerk te kunnen. Ja… daar hebben ze erg goed over nagedacht.:?

Bijdrager
    MacTS
    ”Macs”

Ook wanneer je niet-Apple geheugen gebruikt?

’Apple’-geheugen bestaat niet, want dit laten ze elders fabriceren. Net als de harddisk, de superdrive, het scherm etc.

Bijdrager
    puntKoen

En de DDR2-SODIMM’etjes (die in MacBooks en iMac’s zitten) worden door Apple bij Hynix ingekocht.

Bijdrager
    David123

Ik denk dat ik het zelf ga proberen en dan koop ik los bij de lokale Apple Store het geheugen. Al hoewel ik wel wat ervaring heb met het inbouwen van hardware, geheugen heb ik nog nooit gedaan.

Het klinkt niet al te moeilijk, wat ik her en der lees.:)

Wel raar dat je in de online store alleen los 2 gb kan kopen en dat geintje kost 360 euro!!! :o

Bijdrager
    Rapatski

Haha nee een van de (semi-) techies bij A-Mac in Utrecht liet me zelfs zien hoe je zelf geheugen erin zet :P

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.