12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sky61084

geheugen: waarom groot prijsverschil?

Hallo allemaal

Ik wil mijn Apple Powerbook G4 1 Ghz 17″ uitbreiden met een geheugenlatje van 512 MB.

In de store van Apple kost dit latje 160 euro.
    In de geheugenshop van Tweakers kost een latje 72 euro. (http://shop.tweakers.net/geheugen.dsp?action=product&MerkID=3&ModelID=10&ModelTypeID=4021)

Hoe komt het dat een latje in de store dubbel zo veel kost?

Thx voor jullie reply’s

Moderator
    unSOUND

Dane Elec is kwalitatief een totaal ander merk dan dat wat Apple gebruikt, en de modules die Apple verkoopt zijn veel uitvoeriger getest, dus de kans op een slechte module is veel kleiner.

En het is natuurlijk ook een voor een deel gewoon merkverhaal…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je geheugen koopt en installeert kan je het best uittesten met memtest.
    Maar met goedkoper geheugen kun je wel soms met compatibiliteitsproblemen kampen.
    Een voorbeelld hier:
    Al de 256 MB RAM PC100 modules die ik bij MacSales kocht werken perfect in een G3 beige maar werken niet in sommige B&W’s, en ze kunnen bij Macsales zelf niet zeggen waarom.
    http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/100SD256324/

Bijdrager
    sky61084
    ”unSOUND”

Dane Elec is kwalitatief een totaal ander merk dan dat wat Apple gebruikt, en de modules die Apple verkoopt zijn veel uitvoeriger getest, dus de kans op een slechte module is veel kleiner.

En het is natuurlijk ook een voor een deel gewoon merkverhaal…

Enkel voor de benaming het dubbel van de prijs betalen, dat zou absurd zijn.

Heeft er iemand al slechte/goede ervaringen gehad met het aankopen van extra geheugen voor een Powerbook?

Bijdrager
    sky61084
    ”Mac

Als je geheugen koopt en installeert kan je het best uittesten met memtest.
    Maar met goedkoper geheugen kun je wel soms met compatibiliteitsproblemen kampen.
    Een voorbeelld hier:
    Al de 256 MB RAM PC100 modules die ik bij MacSales kocht werken perfect in een G3 beige maar werken niet in sommige B&W’s, en ze kunnen bij Macsales zelf niet zeggen waarom.
    http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/100SD256324/

Je zegt het zelf al: ik moet eerst het geheugen kopen en dan pas kan ik het testen, dus zou ik graag weten als het goedkopere geheugen dan zoveel slechter zal zijn?

Wie heeft ervaring in het aankopen van extra geheugen? Wat raden jullie aan?

Moderator
    unSOUND
    ”sky61084″

Goed lezen is wel belangrijk…. Ik zei dat dat een deel van de reden is.

Dane Elec is gewoon een goedkoop merk, dan is het ook geen eerlijk vergelijk meer. Vergelijk je de module echter met een goede lijn van Kingston ( dus niet de value-lijn ) , dan is het verschil al een stuk kleiner.

Bijdrager
    t.leffers

Dan nog is de Apple store stukken duurder dan de lokale computerhandel. Ik heb een half jaar geleden een extra 512MB bankje voor m’n iMac G5 gekocht en speciaal op het merk en type en pruductnummer gelet en heb exact hetzelfde latje gekocht als degene in m’n iMac. Ik weet uit m’n hoofd het merk niet meer, maar wel dat het -dus- exact hetzelfde latje in de Apple Store 2 keer zo duur is. Prima dat Apple al het geheugen vantevoren test op fouten, maar ten eerste geloof ik daar niets van en ten tweede is dat geen excuus voor het exorbitante prijsverschil. Hetzelfde geldt voor harde schijven en bijvoorbeeld Superdrives. Het zou kunnen zijn dat men ze voor Apple met een specifieke firmware levert, maar dit doet niets af aan de kwaliteit van het produkt zelf. De Apple Store is simpelweg voor veel BTO opties duurder dan de reguliere winkels. Het enige voordeel is dat alle opties onder de Apple garantie vallen en niet onder die van de verschillende fabrikanten. Overigens is Apple hier absuluut niet uniek in. Als je gaat kijken bij Dell of HP/Compaq, dan sla je ook stijl achterover wat daar wordt gevraagd voor een extra (grote) hardeschijf als optie.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het is inderdaad zo dat ik ook goede ervaringen heb met geheugen dat ik niet bij Apple besteld heb, bvb voor mijn G5. Bestelde het in de States, en met verzendingskosten en de hoge Belgische import taksen erbij kwam het nog goedkoper uit dan bij de AppleStore Education…
    Maar, dat zou wel niet het geval geweest zijn als ik een defecte module had moeten terugzenden…

Bijdrager
    t.leffers

Dat geloof ik graag, maar waarom bestellen in de VS als je ook gewoon een Belgische of Nederlandse online store op kun zoeken, of gewoon naar een computerwinkel stapt en daar de gewenste geheugenmodule bestelt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Daarin heb je volledig gelijk. Maar toen ik het geheugen voor mijn G5 vorig jaar bestelde was dat wel de goedkoopste oplossing…

Bijdrager
    Guido4ever

Ik heb een paar weken geleden een latje van 1 GB op 667 MHz (Kingston) aan mijn Intel iMac toegevoegd.
    Heb er zelf 150,50 euro incl btw en verzendkosten voor betaald (bij informatique). Daarnet voor de lol ff opgezocht in de Apple Store en daar kost hij 330 euro! Vond ik nogal een redelijk groot verschil.

Bijdrager
    MauZ
    ”sky61084″

nike?

ik zit zelf ook te over wergen 1 gig in mn mini te proppen, maar ik krijg het idee dat ik straks moeilijk van 512 afkom.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.