18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    josephusjg

Geheugen voor Mac Mini 2010

Hoi, ik heb besloten mijn mac mini server uit 2010 te upgraden. SSD schrijf er in en geheugen uitbreiden van 4gb naar 8 of 16gb. Nu kan ik een mooi setje Kingston KVR krijgen van 2x8gb. Maar ik heb geleerd van Kingston altijd de KTA te gebruiken. Geld dat nog of is dit een prima setje voor mijn mini?

Bijdrager
    RobApple

KTA is voor Apple systemen. KVR niet.

Bijdrager
    Milez

Als je dan toch upgradet, zou ik direct naar 16 GB gaan. Heb ik enkele maanden geleden ook gedaan en het resultaat is opmerkelijk.

Bijdrager
    josephusjg

@milez, je schrijft resultaat is opmerkelijk. Heb je 16gb vergeleken met 8gb of is het resultaat van de upgrade opmerkelijk vergeleken bij de oude situatie?

Thanks @robapple

Dan wordt het Corsair CMSA8GX3M2A1066C7 of 16gb

Bijdrager
    Brombeer

Lees dit even https://tweakers.net/zoeken/?keyword=CMSA8GX3M2A1066C7
    en oordeel of het ook op jouw mini van toepassing is.
    De machines waarop het niet werkt zijn van een andere generatie en dat andere zoekresultaat moet juist jouw geheugen hebben omdat die eerst het verkeerde had.
    Qua specs van jouw mini zou het nl wel moeten passen.

Bijdrager
    computer space

De 1333 mhz kunnen ook, die zijn soms wat goedkoper in grote maten.

Bijdrager
    josephusjg

Thanks @Computer_space, goed om te weten. Inmiddels besloten dat voor mij 8gb goed genoeg moet zijn. En de 1066 is dan net een paar euro goedkoper. De 16gb 1066 kan ik niet vinden, wel in 1333, maar is niet nodig dus. Ik blijf maar bij 8gb.

Ik heb nagekeken. Ik dacht nu 4gb te hebben en de geheugendruk was steeds geel, ongeveer 60%. Maar bij nader inzien zit er slechts 2gb in. 8 is dus x4, lijkt me ruim voldoende marge. En voor de toekomst hoef ik het niet te doen met een 2010 machientje. En dan houdt ik die 5 tientjes lekker in mijn zak.

Bijdrager
    Brombeer

Als je √©√©n reepje vervangt door √©√©n van 8GB betaal je evenveel, maar heb je minder ‘verlies’.

Bijdrager
    josephusjg

Nou, Ik heb helemaal geen verlies. Ik voel me wel een beetje suffig, maar ja. Elk nadeel heb zijn voordeel.

Er zit 16gb in, afkomstig uit een oude macbook pro. Ik weet niet wat me bezield heeft, maar in een 2009 macbook pro zat 16gb, terwijl 8gb max is. Hij gaf ook maar aan dat er 8gb in zat, vandaar dat ik dacht 8gig in de macbook. Die heeft nu 4gb en dat kijk ik maar eens aan. Werkt het niet lekker, kan ik altijd upgraden, maar vooralsnog was ik niet van plan te investeren in ie oude macbook pro.

Maar nu heeft de mac mini 16gb, alleen alles geeft aan dat hij slevhts 8gb heeft, 2×4. Is dat normaal of moet ik nog updates doen ergens om de mini klaar te maken voor 16gb?

Bijdrager
    SunKeeper

Alle firmware-updates ge√Įnstalleerd? Welke OS X draait erop?

Firmware: https://support.apple.com/kb/DL1479?locale=nl_NL (let op, minimaal recentste versie Lion (10.7) vereist)

Het platte model (net zoals de huidige 2014-uitvoering) kan 16GB aan. Het hoge model niet.

Bijdrager
    Brombeer

O, en kijk eens naar de http://www.MacTracker.ca
    Een handig overzichtstooltje dat info geeft over upgrademogelijkheden, OSX- en firmware-versies, actuele prijzen etc.

Bijdrager
    josephusjg

@sunkeeper, volgens mij is de firmware up to date, hoewel ik me niet bewust ben het actief bijgewerkt te hebben. Ik draai Sierra.
    Hardwareoverzicht:

Modelnaam: Mac mini
    Modelaanduiding: Macmini4,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2,66 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 8 GB
    Bussnelheid: 1,07 GHz
    Opstart-ROM-versie: MM41.0042.B03
    SMC-versie (systeem): 1.65f2
    Serienummer (systeem): C07CX2Z8DD6K
    Hardware-UUID: E7DB9008-4360-57B8-BBE8-4607BEC4D68A

en op https://support.apple.com/nl-nl/HT201518 staat dat opstart-ROM versie moet zijn: MM41.0042.B03 (EFI 1.5). Bij mij staat er niet bij (EFI 1.5). Wie kan er chocolade van maken?

Bijdrager
    Brombeer

Deze downloaden en als die het niet doet, dan zit hij er al op.
    MM41.0042.B03 kun je zien als een intern volgnummer die uiteindelijk als EFI 1.5 naar buiten is gekomen. En als je opstart met cmd-opt-O-F zie je vast weer wat anders…

Bijdrager
    josephusjg

Ik wordt er wel een beetje zenuwachtig van als ik dit soort waarschuwingen lees:

WARNING: THIS COULD POTENTIALLY MAKE YOUR COMPUTER UNUSABLE IF THE FIRMWARE DOESN’T WORK PROPERLY. Please make sure you know what you’re doing before continuing.

Bijdrager
    SunKeeper

Het lijkt me dat je die ook al hebt staan, anders zou die keurig netjes onder ”Updates” in de Mac App Store verschijnen, aangezien je OS X-versie nieuw genoeg is.

Als je sinds 2010 nooit een herinstallatie van OS X hebt gedaan, kun je in je programma’s-map een app vinden genaamd ”Mac mini EFI-firmware-updater 1.5” als de update is doorgevoerd.

Heeft dit logo:

Als je wel een keer schoon hebt ge√Įnstalleerd, heb je die app niet (meer).

Blijft de vraag waarom er maar 8GB herkend wordt. Je zou eens één bankje kunnen verwijderen, dan proberen op te starten. Werkt dat, wissel ze dan eens om. Als dat één van de twee keren niet werkt, is dat bankje mogelijk defect of niet 100% compatible.

Bijdrager
    fixar

wat staat er precies op dat geheugen wat je uit je macbook hebt gehaald?

fotootje mag ook

8GB PC3-8500 1067 So-dimm zijn tegenwoordig best wel lastig te vinden (lees duur) en duur waren ze volgens mij destijds ook al.

Maar doe vooral ook de tip van Sunkeeper.

En eventueel probeer je 2 + 8 GB of 8 + 2GB

Bijdrager
    josephusjg

Nou, ik voel me best een beetje stupid. Ben gaan schuiven met de reepjes en met 1 reepje geeft de mini aan 4gb. En toen ging het me dagen. Er staat wel 8gb op, maar …….. in een set van 2. Dus 2 keer 4gb. Sorry guys, het klopt gewoon, er zit 8gb in, geen 16gb. Oeps! Nou snap ik ook dat het in die Macbook Pro uit 2009 zat.

Nogmaals sorry!

Bijdrager
    SunKeeper

Weer wat geleerd.:wink: Tip: er staat dan altijd bij: ”kit of 2”.

Dan zijn ze samen in één doosje (kit) geleverd.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.