11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    s_k

Geheugen voor Mac G3

Goeie middag!

Hoewel ik nog steeds wacht op de lotto voor een nieuwe mac, wil ik mijn ouwe macje (G3 233mhz iMac type 1) toch eens voorzien van wat meer geheugen (zeg 192MB) zodat ik alvast wat aan kan klooien met Macos X.
    Iemand enig idee hoeveel geheugen ik nodig heb en wat voor geheugen dat precies is?
    In een G3tje (heb hem natuurlijk open gehad) zit gewoon standaard ‘laptop geheugen’, maar welk precies? Op Internet vind ik alleen maar geheugen voor een iMac G4.

Gaarne uw reactie!

Stijn

Bijdrager
    Berend

Daar zit naar mijn weet SODIMM PC66 SDRAM in.
    Ik dacht dat PC100 ook ging werken alleen dat DENK ik.
    Ik heb nog 32MB liggen, maar daar zal je niet zoveel aan hebben denk ik.
    Passen maar 2 bankjes in en het is een ***** werk om ze te plaatsen;)

Om de installatie van OXS te starten moet er tenminste 128MB inzitten anders ziet hij de install cd niet eens. Opzich werkt OSX met 160MB en een G3tje best goed nog voor zo’n oudje.
    Als je gaat surfen en muziek luisteren is het ruim voldoende.

Bijdrager
    mvdenberg

Hier kan je alle memory specs vinden van alle iMacs:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58007

doe er je voordeel mee:-)

Bijdrager
    Len
    Bijdrager
    demandiebakt

ik heb een 400 mhz met 512 MB (vond het trouwens geen moeilijke klus) en dan werkt panther echt als een trein!!
    tiger kan ook als je dat wilt maar visueel is een G3tje niet echt meer top en panther kost ook niet veel tweedehands.
    enfin ik zou zorgen voor in ieder geval 256 mb dan kan je wat fijner werken en heeft je G3 iets meer adem zeg maar.
    succes

Bijdrager
    ”demandiebakt”

ik heb een 400 mhz met 512 MB (vond het trouwens geen moeilijke klus) en dan werkt panther echt als een trein!!
    tiger kan ook als je dat wilt maar visueel is een G3tje niet echt meer top en panther kost ook niet veel tweedehands.
    enfin ik zou zorgen voor in ieder geval 256 mb dan kan je wat fijner werken en heeft je G3 iets meer adem zeg maar.
    succes

233 mhz iMac G3 is totaal anders dan je iMac G3 400.

Bijdrager
    Len

Wel, de 233 MHz iMac heeft een 2 MB Rage II, en die is zowel in Panther als in Tiger niet snel. De 400 MHz iMac G3, heeft behalve een mooi nieuw moederbord met een wat snellere bus als ik me niet vergis, een 8 MB Rage 128 aan boord. Deze kaart wordt door OS X ondersteund en de interface is dan ook wel een stuk sneller. Als ze dat OS X van een normale interface voorzien hadden zou het ook op de oudere machines goed lopen en waarschijnlijk OS 9 evenaren qua snelheid, maar ja…

Tiger is overigens stukken sneller op zo’n ouwe machine, ook al moet je even de installer hacken om hem erop te krijgen. Panther werkt ook goed. 256 MB RAM is echt het minimum om een beetje te werken. 160 of 192 werkt ook, maar dan moet je nooit meer dan 1 programma tegelijk openzetten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik zou ook geen Panther installeren op een Imac G3 233, wel op een G3 Imac 400 zoals hierboven.
    Deze laatste is immers bijna tweemaal zo snel en je kan er ook veel meer geheugen in stoppen.
    Panther draait maar echt lekker vanaf 384 MB RAM en liefst nog meer…

Bijdrager
    s_k

Jullie hebben ook gelijk.
    Ook al voordat ik dit las nam ik het besluit: Het moet maar eens over zijn met dat halfbakken geklooi.
    Ik ga op zoek naar een iMacje dat wat meer kan. Hij MOET OS X kunnen draaien, zonder ergernissen.
    Ik denk aan een 500mhz ofzo, die kosten ongeveer 250 euro.

In de wereld van de pentiums heb je Pentium 1 van 90mhz tot 233mhz, dan pentium 2 van 233 tot 500, 500 tot 1500, 1500 tot 3500.
    Bij Macjes ontdekte ik dat dat anders is. Zo vind ik G4’s met 500mhz en G3’s met 600mhz. De soort processor zegt dus niet altijd dat hij ook een bepaalde snelheid heeft (minstens).
    De G3 lijkt sneller met z’n 600mhz, maar het is ‘ maar’ een G3. De G4 is moderner, maar is ‘ maar’ 500mhz. Waar kan ik beter voor gaan? Een nieuwer soort (g4) processor, of een hogere kloksnelheid?

Hoe komt’t dat niemand OS X bij z’n Macje levert? Zijn allemaal voorgeinstalleerd, maar ik wil dat, als dat nodig is, opnieuw kunnen doen. Dan moet ik er dus weer een los besturingssysteem bij kopen…

Enfin, ik ga sparen. Zit op 150 euro, dus we zijn zo bij 250!

Stijn.

Moderator
    unSOUND

Ik zou, zeker als het maar 100 mhz scheelt, toch voor de “tragere” G4 gaan. De G4 is geavanceerder, heeft een turbo ( altivec genaamd, vergelijkbaar met Intels MMX ), en sommige software werkt niet op G3’s, maar wel op G4’s…

OS X hoeft niet veel te kosten, zeker Jaguar of Panther niet, die zie je nog wel eens te koop staan voor weinig geld…

Bijdrager
    trabant
    ”s_k”

Jullie hebben ook gelijk.
    Ook al voordat ik dit las nam ik het besluit: Het moet maar eens over zijn met dat halfbakken geklooi.
    Ik ga op zoek naar een iMacje dat wat meer kan. Hij MOET OS X kunnen draaien, zonder ergernissen.
    Ik denk aan een 500mhz ofzo, die kosten ongeveer 250 euro.

gelukkig, je hebt al door dat geld investeren in een iMac Rev. a t/m D geen zoden meer aan de dijk zet.
    Ergens in juli of augustus wordt op de ontwikkelaarsconferentie de b├Ęta van Leopard, de opvolger van tiger, voorgesteld. Dan wordt daarmee ook bekend wat de systeemeisen zijn. En dan zullen de macjes die dat niet kunnen trekken gaandeweg in prijs zakken. Zo’n prijsgat zit nu ook tussen de iMacjes met en zonder FireWire, vergelijk het zelf maar bij de adverteerders op tweedehandsmac.nl

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.