20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Geheugen voor iMac G3

Welk geheugen past er in een iMac G3 – 400 MHz – HD 13 GB – bouwjaar 2000 ?

Dankjewel.

Bijdrager
    KarelWillem

PC100 3.3V 168-pin SDRAM

Bijdrager
    Geedee

Vraagje was niet volledig, zie ik nu: pc100 of pc133?

Bijdrager
    KarelWillem

Lees nu eens heel goed wat ik geschreven heb?!

Bijdrager
    Geedee
    ”KarelWillem”

Lees nu eens heel goed wat ik geschreven heb?!

8)

Was mijn bijkomende vraag aan het intikken terwijl jij ook bezig was. Kon dus jouw antwoord nog niet gelezen hebben.

Bedankt trouwens.

Heb zo’n reepje van 512 MB gevonden op tweedehandsmac.nl voor 50 euro. Redelijk? Betrouwbaar?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie het hier (www.chipmunk.nl) voor 89 euro (ex. btw) nieuw.

Dus dat zou redelijk zijn.

Bijdrager
    Geedee

Stel vast dat het aangeboden geheugen al redelijk oud is (logisch eigenlijk). Is geheugen onderhevig aan ouderdomsverschijnselen?

Bijdrager
    Grisolda

om even in te haken….

Ik kom ook termen tegen als: ECC, CL3, Sync. Op Mactracker lees ik hier niets over.

* Slikt een iMac G3 al deze smaakjes?
    * En schakelt hij terug naar 100 als je er een pc133 reep in drukt?

:roll:

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Geedee”

Stel vast dat het aangeboden geheugen al redelijk oud is (logisch eigenlijk). Is geheugen onderhevig aan ouderdomsverschijnselen?

Niet echt.

Moderator
    unSOUND
    ”Grisolda”

Ik kom ook termen tegen als: ECC, CL3, Sync.

ECC = Error Correction. Is een extraatje, maar heb je niet perse nodig. modules zonder ECC werken ook prima.

CL3 = de snelheid van de module. Je hebt verschillende snelheden, Dus CL2, CL2,5, CL3, van alles. In theorie is het zo dat een lager getal een snellere werking oplevert, maar dat zijn verschillen die je niet zult merken zonder speciale software…

Sync. zegt me niks… iemand anders ? :|

Bijdrager
    Grisolda

Ik lees hier http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58007 dat mijn iMac G3 uit 2000 alleen pc100 vreet…. Bij de latere modellen staat ook pc133 aangegeven…. wil dit zeggen dat hij niet met pc133 kan werken of bedoelt apple dat hij dan niet op volle kracht zal werken?

Moderator
    unSOUND

Dat betekend gewoon dat het Ram op een snelheid van 100 zal werken, en niet de volle 133 mhz zal benutten. Een module van 100 mhz is dus goed, eentje van 133 zal ook werken, maar zal zijn maximale snelheid dus niet halen, enkel de 100 mhz die de iMac toelaat.

Bijdrager
    Grisolda

Thanks!

Bijdrager
    Geedee

Na veel rondvraag leer ik dat de iMac G3 het nog absoluut waard is om geheugen bij te prikken. De pc100 zijn prijsgunstiger dan de pc133 en zijn bovendien nog vlotjes te krijgen.

Wel heeft iemand me verteld dat als je 512 MB bijprikt je de firmware vh moederbord moet upgraden :?
    Euh… geen kaas van gegeten… hoe moet dat dan en waar haal je die upgrade?

Bijdrager
    Grisolda
    Bijdrager
    Grisolda
    Bijdrager
    TandMac

Ik heb destijds het geheugen uit m’n oude pc uitgehaald en in de imac geprikt.
    Mijn enige referentie was: ‘Dit lijkt wel te passen in die iMac sleuf…:?
    Et Voilà, ’t werkte,
    250MB extra erbij.
    En….. met merkbare snelheidswinst
    OSX 10.4!

Maar ik vermoed dat U het wel voorzichtiger wil aanpakken, met cijfers en specificaties enz…. hé :wink:

Bijdrager
    Geedee

@Grisolda

Jamaar, de ene is bedoeld voor OS 9 en da ander voor OS 10.2. Op de bewuste iMac draait 10.3.9.

Dus zit ik nog steeds met ???

Bijdrager
    Grisolda

Die 2e is voor osx…. alle smaakjes…. (naar mijn weten)

Anyways als er panther op draait lijkt me een geheugen upgrade ook niet echt een probleem…. je moest uitkijken met osx als je firmware niet aan bepaalde eisen voldeed, De slot loading iMacs ondersteunen 1gig.

Bijdrager
    Geedee

In that case kan ik dus lustig bijprikken :D

Op tweedehandsmac.be verkopen die reepjes voor 80 euro zag ik. Lijkt me aanvaardbaar om zo’n oude Mac nieuw leven in te blazen, niet?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.