6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsje

geheugen verdwijnt in .Trash

De laatste tijd merk ik dat mijn harde schijf erg vol raakt. Daarom heb ik Whatsize maar even laten draaien. En wat blijkt: bij mijn gebruikersaccount zit in .Trash (prullenmand) 15 GB aan alreeds verwijderde bestanden. Deze 15 GB wil ik graag verwijderen om geheugen vrij te maken voor andere zaken. Waar kan ik deze verborgen map vinden of hoe kan ik de prullenmand toch grondig te legen?

Bijdrager
    Mich

je moet gewoon je prullemand leegmaken, SHIFT APPLE BACKSPACE

Bijdrager
    nielsje

Dat is nu juist het probleem. De prullenmand is leeg, alleen blijkt hij in .Trash de verwijderde bestanden op te slaan.

Bijdrager
    sypie

Toevallig ook externe schijven/USB sticks die je gebruikt? Zo ja, sluit die eens aan en leeg dan de prullenmand nog eens.

Bijdrager
    nielsje

Dat was het probleem, een van m’n backup schijven was niet aangesloten.
    Thanks!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Anders kun je het ook via de Terminal doen (/Programma’s/Hulpprogramma’s/Terminal) door in te typen:
    [code:1:37a4687433]cd ~/.Trash
    rm -r *[/code:1:37a4687433]
    met een druk op Return na elke regel. Je kunt ook
    [code:1:37a4687433]rm -ri *[/code:1:37a4687433]
    gebruiken als je wilt dat hij bij elk bestand vraagt of je het ook echt wilt verwijderen — alleen niet zo handig als je een paar duizend bestanden in de prullenmand hebt staan;)

(Wat ook nog kan is
    [code:1:37a4687433]rm -r ~/.Trash/*[/code:1:37a4687433]
    maar de eerste manier is volgens mij wat veiliger als je niet bekend bent met Unix-commando’s.)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.