30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    Boogie

Geheugen van IMac 21.5, eind 2013 loopt snel vol

Sinds een maand heb ik een nieuwe iMac aangeschaft 21.5 2.7 GHz, 8 mb geheugen en 1TB HDD.

Het geheugen wordt bijna constant maximaal gebruikt, herstarten van pc zorgt ervoor dat het geheugen gebruik weer start tussen de 2 en 3 mb, echter binnen no-time zit het geheugen weer tegen de 8mb aan en wordt de Mac traag.

De vorige Mac (begin 2011) heb ik weggedaan, omdat deze hetzelfde probleem had en dacht dat het aan de Mac zou liggen. In deze Mac zat zelfs 16gb en werd ook bijna altijd volledig gebruikt.

Het zal dus wel aan mij liggen, ik weet alleen niet waar het fout gaat.

Meest gebruikt programma’s zijn iTunes, splashtop, nzbvortex, spotlite en mx player.

Aan de Mac heb ik twee WD HDD via USB gekoppeld ( 1 TB en 1.5 TB.) Deze heb ik losgekoppeld omdat ik ergens draadje zag dat dit weleens het probleem zou kunnen zijn, helaas geen effect.

Wat kan ik nog doen? Om mijn iMac lekker soepel te laten lopen.

Bijdrager
    fred44nl

Mavericks en Yosemite hebben een uitstekend geheugenbeheer: het wordt allemaal gebruikt:)
    maak es een overzicht met EtreCheck, dan weten we wat meer:

http://etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    feek

Er is een aantal apps onder Yosemite dat last heeft van een zogenaamd ‘memory leak’.

Kijk eens onder Programma’s > Hulpprogramma’s > Activiteitenweergave

Tabje geheugen (sorteer op geheugen) en bekijk welke applicatie het geheugen vreet. Mogelijk moet je deze applicatie updaten (of deze app is niet geschikt meer voor Yosemite). Ook handig om dit probleem dan te melden bij de ontwikkelaar.

Bijdrager
    Boogie

@fred44nl

Ik heb de check gedaan, wellicht zegt het jou meer:

EtreCheck version: 2.0.11 (98)
    Report generated 29 november 2014 12:41:34 CET

Hardware Information: ℹ️
    iMac (21.5-inch, Late 2013) (Verified)
    iMac – model: iMac14,1
    1 2.7 GHz Intel Core i5 CPU: 4-core
    8 GB RAM Upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n/ac

Video Information: ℹ️
    Intel Iris Pro –
    iMac 1920 x 1080

System Software: ℹ️
    OS X 10.10.1 (14B25) – Uptime: 1:1:47

Disk Information: ℹ️
    APPLE HDD HTS541010A9E662 disk0 : (1 TB)
    S.M.A.R.T. Status: Verified
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Macintosh HD (disk0s2) / [Startup]: 999.35 GB (762.86 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB

USB Information: ℹ️
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
    Apple Inc. BRCM20702 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Western Digital Ext HDD 1021 1,5 TB
    EFI (disk2s1) <not mounted> : 210 MB
    WD ELEMENTS (disk2s2) /Volumes/WD ELEMENTS : 1.50 TB (955.93 GB free)
    Western Digital Ext HDD 1021 1 TB
    EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB
    Back up afbeeelding (disk1s2) /Volumes/Back up afbeeelding : 500.10 GB (441.60 GB free)
    WD EX-HD3 (disk1s3) /Volumes/WD EX-HD3 : 499.62 GB (482.88 GB free)

Thunderbolt Information: ℹ️
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ℹ️
    Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ℹ️
    /Applications/Splashtop Streamer.app
    [not loaded] com.splashtop.driver.SRXDisplayCard (1.6 – SDK 10.7) Support
    [not loaded] com.splashtop.driver.SRXFrameBufferConnector (1.6 – SDK 10.7) Support

/System/Library/Extensions
    [loaded] com.Cycling74.driver.Soundflower (1.6.6 – SDK 10.6) Support

Launch Agents: ℹ️
    [not loaded] com.splashtop.streamer-for-root.plist Support
    [running] com.splashtop.streamer-for-user.plist Support

Launch Daemons: ℹ️
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist Support
    [running] com.splashtop.streamer-daemon.plist Support
    [loaded] com.splashtop.streamer-srioframebuffer.plist Support

User Login Items: ℹ️
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    CleanMyDrive Programma (/Applications/CleanMyDrive.app)

Internet Plug-ins: ℹ️
    FlashPlayer-10.6: Version: 15.0.0.239 – SDK 10.6 Support
    Flash Player: Version: 15.0.0.239 – SDK 10.6 Support
    QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
    Default Browser: Version: 600 – SDK 10.10

3rd Party Preference Panes: ℹ️
    Flash Player Support

Time Machine: ℹ️
    Skip System Files: NO
    Auto backup: YES
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 999.35 GB Disk used: 236.49 GB
    Destinations:
    WD ELEMENTS [Local]
    Total size: 1.50 TB
    Total number of backups: 50
    Oldest backup: 2014-10-19 00:22:24 +0000
    Last backup: 2014-11-29 11:19:14 +0000
    Size of backup disk: Adequate
    Backup size 1.50 TB > (Disk used 236.49 GB X 3)

Top Processes by CPU: ℹ️
    3% WindowServer
    1% Safari
    1% com.apple.WebKit.WebContent
    0% fontd
    0% hidd

Top Processes by Memory: ℹ️
    301 MB com.apple.WebKit.WebContent
    163 MB mds_stores
    163 MB Splashtop Streamer
    155 MB iTunes
    77 MB WindowServer

Virtual Memory Information: ℹ️
    4.05 GB Free RAM
    3.19 GB Active RAM
    417 MB Inactive RAM
    920 MB Wired RAM
    1.42 GB Page-ins
    0 B Page-outs

Bijdrager
    fred44nl

het enige wat mij opvalt is CleanMyDrive
    dit lijkt mij totaal overbodig.
    wellicht kun je dat programma op z’n minst tijdelijk verwijderen.

Bijdrager
    Boogie

@feek

de grootse super is kernel_task, 695 MB, daarnaast zie ik programma geheugen 3,35 gb, bestandstache 3,06 gb en wired geheugen 915 mb gecomprimeerd 0,00

Fysiek geheugen 8 gb, geheugen gebruik 7,98 gb, virtueel geheugen 8 gb, gebruikte swap 0

Bijdrager
    Boogie

@fred44nl

nadat ik clean my drive heb verwijderd (hoe weet ik of ik alles van cleanmydrive heb verwijder) de check nogmaals gedaan:
    Report generated 29 november 2014 13:01:30 CET

8 GB RAM Upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok

Intel Iris Pro –
    iMac 1920 x 1080

OS X 10.10.1 (14B25) – Uptime: 1:21:42

Macintosh HD (disk0s2) / [Startup]: 999.35 GB (761.46 GB free)

Apple Inc. BRCM20702 Hub
    WD ELEMENTS (disk2s2) /Volumes/WD ELEMENTS : 1.50 TB (955.93 GB free)
    Back up afbeeelding (disk1s2) /Volumes/Back up afbeeelding : 500.10 GB (441.60 GB free)
    WD EX-HD3 (disk1s3) /Volumes/WD EX-HD3 : 499.62 GB (481.68 GB free)

[not loaded] com.splashtop.driver.SRXFrameBufferConnector (1.6 – SDK 10.7) Support

iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    CleanMyDrive UNKNOWN (missing value)

Flash Player Support

Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 999.35 GB Disk used: 237.88 GB
    Destinations:
    WD ELEMENTS [Local]
    Last backup: 2014-11-29 11:19:14 +0000
    Backup size 1.50 TB > (Disk used 237.88 GB X 3)

4% mds
    3% WindowServer
    1% fontd
    0% SystemUIServer
    0% AppleSpell

275 MB com.apple.WebKit.WebContent
    163 MB Splashtop Streamer
    120 MB iTunes
    112 MB WindowServer
    103 MB iVI

2.06 GB Free RAM
    3.26 GB Active RAM
    2.34 GB Inactive RAM
    930 MB Wired RAM
    2.42 GB Page-ins
    49 KB Page-outs

Bijdrager
    fred44nl

bij user login items staat ie nog.
    die kun je verwijderen met Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen – Inloggen.

met programma Find Any File kun je alles nazoeken:)

http://apps.tempel.org/FindAnyFile/

Bijdrager
    Boogie

heb FAF gedownload, krijg nog 7 meldingen te zien, kan ik deze verwijderen met de ” naar-de-prullebak-toetsen”?

Bijdrager
    Boogie

Ik zie overigens dat de bestandscache steeds vol loopt deze staat nu op 3,5gb.

Bijdrager
    fred44nl
    Boogie op 29 november 2014

heb FAF gedownload, krijg nog 7 meldingen te zien, kan ik deze verwijderen met de ” naar-de-prullebak-toetsen”?

dat lijkt me van wel:)
    desnoods zet je ze even apart in een speciale folder/map.

Bijdrager
    fred44nl

Ik zie overigens dat de bestandscache steeds vol loopt deze staat nu op 3,5gb.

ja, daar is een cache ook wel een beetje voor.
    het ergste vind ik het geheugengebruik van Safari.
    maar dat zal met een volgende update wel opgelost worden.

Bijdrager
    Boogie

als ik het schijfprogramma gebruik, controleer schijfbevoegdheden, komt het gebruik van het geheugen weer onder 4 gb. ik begrijp even niet hoe dit kan, is het toevallig?

Bijdrager
    iep
    fred44nl op 29 november 2014

het enige wat mij opvalt is CleanMyDrive
    dit lijkt mij totaal overbodig.
    wellicht kun je dat programma op z’n minst tijdelijk verwijderen.

CleanMyDrive is een onschuldig en handig tooltje die je via de Mac App Store kunt verkrijgen. Het enige wat het doet is volumes unmounten zoals usb sticks en geheugenkaartjes. Daarbij kun je aangeven of hij de “troep” (resource forks) eerst van die usb sticks en geheugenkaartjes moet halen. Erg handig aangezien er een aantal camera’s zijn die gek gaan doen als ze een geheugenkaartje met die “troep” erop erin zit. Qua geheugen- en processorgebruik stelt het tooltje echt helemaal niets voor dus deze uninstallen zal amper iets uitrichten.

Ik zie niks raars aan beide Etrecheck logs. Het helpt als we wat beter weten wat er zoal traag is aan de machine, dus een wat uitvoerige probleemomschrijving. Boogie, kun je die hier nog neerzetten?

Handig om te weten: binnen de UNIX wereld, waar OS X onder valt, is het normaal dat al het geheugen gebruikt wordt. Ongebruikt geheugen is een doodzonde aangezien je er wel voor betaald maar het niet gebruikt. Dat geheugen wordt dan ook niet alleen ingezet omdat iets gewoon echt geheugen nodig heeft maar ook om dingen sneller te maken (caching). Als je Activiteitenweergave opent kun je het geheugengebruik zien en tevens de geheugendruk. Deze laatste is de grafiek die je ziet. Als hij groen is dan is er niks aan de hand en heeft je machine genoeg geheugen. Wanneer deze een andere kleur heeft juist niet. Ook handig om te weten: ja het is normaal dat kernel_task zo veel geheugen in beslag neemt. Dit is een systeemproces die voor een aantal basis dingen zorgt en dat kan 1, 2 en zelfs 4GB aan geheugen in beslag nemen (hoe meer geheugen in je machine zit, hoe meer geheugen kernel_task in beslag kan nemen). Je moet het zien als een aansturingsproces.

Bijdrager
    Brombeer
    iep op 29 november 2014

Als je Activiteitenweergave opent kun je het geheugengebruik zien en tevens de geheugendruk. Deze laatste is de grafiek die je ziet. Als hij groen is dan is er niks aan de hand en heeft je machine genoeg geheugen. Wanneer deze een andere kleur heeft juist niet. (…).

Groen is ongebruikt en blauw is inactief (cache): Pas wanneer alles rood en geel is heb je een tekort.
    Overigens kun je het Dock-icoon als geheugengebruiktaart instellen. Toch inzicht zonder een heel programmavenster open te hebben.

Bijdrager
    feek

Als op dit moment jouw programmagebruik 3,35 gb is dan loopt het nog niet vol en heb je waarschijnlijk het programma dat evt het probleem is niet draaien (of heeft dat programma de problematische taak nog niet uitgevoerd).

Die kernel_task is het besturingssysteem en geen probleem.

Wacht maar weer eens totdat jouw geheugen weer volloopt en kijk nog wel programma echt veel GB in beslag neemt!

Bijdrager
    GoeieDag

In deze Mac zat zelfs 16gb en werd ook bijna altijd volledig gebruikt.

Want jij koopt veel (en duur) geheugen om niet te gebruiken.
    Als je er weinig van af weet, kun je beter ook geen conclusies trekken, denk je niet?!
    Bij jou ziet alles er goed uit; de HD zou een probleem kunnen zijn, maar wel vreemd dat je dit op 2 Mac’s meemaakt…

@brombeer, sinds 10.9 geeft Act.weergave het RAM gebruik op een andere manier aan. Men spreekt daar over geheugendruk. Groen is goed, geel is dat de druk aan de hoge kant is.

Bijdrager
    Brombeer
    GoeieDag op 29 november 2014

@Brombeer, sinds 10.9 geeft Act.weergave het RAM gebruik op een andere manier aan. Men spreekt daar over geheugendruk. Groen is goed, geel is dat de druk aan de hoge kant is.

Dank voor de waarschuwing. ik ben me mentaal aan het voorbereiden om weer een stuk mee te gaan in de vaart der volkeren en zal eerdaags die nieuwe late 2012 mini -die intussen wel uitgepakt is- toch eens echt in bedrijf moeten nemen. Alles is al omgeprikt, ik moet hem alleen nog ‘even’ aanzetten.

Bijdrager
    Shmoo

Ben wel heel nieuwsgierig waarom deze nieuwe Mac dan zo traag kan worden.

Niets wijst er op dat er op de achtergrond gekke dingen gebeuren dus ben ik wel heel nieuwsgierig waarom deze gebruiker een probleem heeft.
    Het is ook nog eens een Quad Core machine wat het dubbel zo eeg maakt.

Bijdrager
    Boogie

Oei nu ging het ff rap, probeer alles bij te houden.

Ik zie niks raars aan beide Etrecheck logs. Het helpt als we wat beter weten wat er zoal traag is aan de machine, dus een wat uitvoerige probleemomschrijving. Boogie, kun je die hier nog neerzetten?

Als ik de Mac aanzet of herstart, loopt alles soepel, na een bepaalde tijd, weet niet exact hoelang, duurt het starten van een programma, lang. Bijvoorbeeld het oproepen van systeemvoorkeuren duurt wel 1 minuut, soms zelfs langer. Start ik de Mac dan opnieuw op loopt het in eerste instantie als een zonnetje. Vanzelf wordt de Mac dan weer langzamer. Ik heb naar mijn idee geen bijzondere programma’s lopen. Als nzbvortex een bestand aan het omzetten is kan ik nog begrijpen, dat dit veel gebruikt voor de Mac. Maar als dit klaar is blijft de mac traag. Om hem weer te laten lopen moet ik herstarten. Bij het programma Ivi, film omzetten naar iTunes gebeurt hetzelfde. Volgens mij ik ook programma’s in de achtergrond lopen, alleen splashtop staat boven in de balk. Als ik met de iPad de Mac overneem, staat splashtop op de 2e plaats van geheugengebruik, in neem aan dat dat goed is.

Geheugendruk laat een groene balk zien.

Bijdrager
    Boogie

Brombeer 2 uur geleden
    Want jij koopt veel (en duur) geheugen om niet te gebruiken.
    Als je er weinig van af weet, kun je beter ook geen conclusies trekken, denk je niet?!

Dat blijkt maar weer.

Ik heb nu geleerd dat volledig gebruik van geheugen niet slecht hoeft te zijn8-O

Bij jou ziet alles er goed uit; de HD zou een probleem kunnen zijn, maar wel vreemd dat je dit op 2 Mac’s meemaakt

Hoe kan ik de HDD testen, het schijfhulp programma geeft geen problemen aan.

Bijdrager
    Boogie

In het geheugen gebruik zie ik dat splashtop en itunes boven de 100 mb zitten.

ik zie tevens een rode melding uninstalld reageert niet

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe heb je de data van de ene Mac op de andere gezet? Time Machine? Migratie-assistent?
    Want het lijkt dan toch een software probleem, die je misschien hebt meegenomen van de ene Mac naar de andere.
    Want dat er iets niet goed is, is wel duidelijk; bv opstarten van Systeemvoorkeuren hoort een paar seconden te duren, geen tientallen!

Bijdrager
    Boogie

de data staat op de externe harde schijven, ik de iMac vanuit de doos geïnstalleerd, vervolgens de programma’s weer via Appstore of internet geïnstalleerd.

Bijdrager
    iep
    Brombeer op 29 november 2014

]Groen is ongebruikt en blauw is inactief (cache): Pas wanneer alles rood en geel is heb je een tekort.

Ware het niet dat blauw niet bestaat in Yosemite. Je hebt alleen groen (alles ok), geel (misschien ietsje meer geheugen nodig), rood (geheugentekort).

Overigens kun je het Dock-icoon als geheugengebruiktaart instellen. Toch inzicht zonder een heel programmavenster open te hebben.

Nee dat kun je niet. Je kunt alleen de cpu, disk en netwerk usage als dock icon instellen. Die overigens ook alleen werken als je het programma open hebt staan. Je kunt hiervoor in de plaats gebruik maken van 3rd party programma’s zoals iStat Menus en het gratis Menumeters.

Beetje grote blunder die je hier maakt want er klopt, op het taalgebruik na, echt niets van je post. Je hebt een behoorlijke taak liggen voor wat het updaten van je kennis betreft:-P

Maar goed, in Console kun je alle logfiles zien. Die brengen wellicht wat meer duidelijkheid maar dan moet je ze wel kunnen lezen, ze zijn vrij technisch. Wat ook handig is om te weten: heeft de nieuwe iMac een Fusion Drive?

Bijdrager
    Boogie

Nee, de iMac heeft een 1TB HDD.

Console overstijgt mijn kennis om dit te kunnen lezen

Bijdrager
    Boogie

Soms doet safari er lang over om een pagina in te lezen. Als ik dan een speedtest doe, haal ik een normale snelheid welke ligt tussen 70 en 80 mb down en tussen 8 en 9 up, met ziggo 90/9 een goede prestatie lijkt mij. (Opstelling is ziggo modem, vigor 2130 als router ( Voor een vpn tunnel naar de zaak), AirPort extreme en airport expres voor WiFi in huis, IMac bedraad op netwerk aangesloten)

Alleen dat safari dan moeite heeft deze pagina.in te lezen, bijvoorbeeld de pagina van one more thing.

Zou het helpen als ik een cleaninstall doe van yosemite ( als ik weet hoe ik dit kan doen

Bijdrager
    Brombeer

Al een andere browser geprobeerd? Firefox, Sleipnir, Opera?

iep op 30 november 2014

Beetje grote blunder die je hier maakt want er klopt, op het taalgebruik na, echt niets van je post. Je hebt een behoorlijke taak liggen voor wat het updaten van je kennis betreft:-P

Dat kan allemaal kloppen, iep; ik heb ook nog andere dingen te doen dan in het tempo van Apple achter Apple-updates aan te hollen. Ik heb hier mini’s met 10.6, 10.7 en 10.8 staan, waarvan de laatste de productiemachine van de vrouw is, dus daar blijf ik verder vanaf.
    Binnenkort zullen jullie me horen vloeken en zuchten over 10.9. Terwijl ik dit hier schrijf ben ik dan eindelijk de vorige maand gekochte late 2012 quadcore i7 aan het inwijden en ik erger me er nu al aan dat de migratieassistent van het ding de draadloze TM-backup verkiest boven de firewire800kabel van dezelfde bron die ik in zijn kont heb geprikt. Die had ik dus toch vannacht moeten laten pompen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je eens moet herstarten en dan gewoon je ding gaan doen alleen start je eens niet al die download/stream apps op. Dus je gaat gewoon surfen, mailen, muziek luisteren in iTunes en weet ik veel wat je nog meer met een Mac kunt doen behalve dat NBZ dinges en Stream geval. Die twee apps start je niet op, kijken of je dan na een paar uur gebruiken weer last hebt van het vollopen van het geheugen en je Mac die extreem traag wordt.

Mijn mening is dat als die NZB en Stream diensten nooit gemaakt worden door de meest getalenteerde developers zullen we maar zeggen.

Bijdrager
    Boogie

ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden: splashtop
    Report generated 30 november 2014 18:15:21 CET

8 GB RAM Upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok

Intel Iris Pro –
    iMac 1024 x 768

OS X 10.10.1 (14B25) – Uptime: one day 6:35:34

Macintosh HD (disk0s2) / [Startup]: 999.35 GB (747.14 GB free)

Apple Inc. BRCM20702 Hub
    WD ELEMENTS (disk2s2) /Volumes/WD ELEMENTS : 1.50 TB (941.03 GB free)
    WD EX-HD3 (disk1s3) /Volumes/WD EX-HD3 : 499.62 GB (452.97 GB free)

Flash Player Support

Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 999.35 GB Disk used: 252.21 GB
    Destinations:
    WD ELEMENTS [Local]
    Last backup: 2014-11-30 16:36:34 +0000
    Backup size 1.50 TB > (Disk used 252.21 GB X 3)

30% Splashtop Streamer
    16% mdworker
    7% WindowServer
    2% SRStreamerDaemon
    1% mds

2.27 GB Splashtop Streamer
    155 MB iTunes
    120 MB com.apple.WebKit.WebContent
    94 MB mds_stores
    94 MB Finder

1.53 GB Free RAM
    3.75 GB Active RAM
    2.24 GB Inactive RAM
    873 MB Wired RAM
    141.76 GB Page-ins
    8.68 GB Page-outs

de etrecheck geeft het gebruik van splashtop in rood weer, ook de page-outs worden in rood weergegeven.

page-ins en page-outs hebben toch iets te maken met het tijdelijk wegschrijven op de harde schijf of niet, ik heb eens gelezen dat als je 10 keer zoveel outs hebt dan ins je dan een geheugen probleem hebt. ik zou zeggen dat dit geen probleem is, waarom dan in rood weergegeven? ik neem aan dat het ivi, converteren van films naar itunes, deze ins en outs veroorzaakt heeft, heb ik dat goed?

is splashtop de boosdoener?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.