14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    iJack

geheugen upgrade Mac Mini late 2014

Ik heb o.a. een Mac Mini late 2014 met 8 Gb intern geheugen. Ik wil deze graag uitbreiden, ik begrijp dat de maximale grootte 16Gb is, klopt dat?

Deze is op verschillende sites online te bestellen, welk merk en welke site zijn hiervoor het beste?

Bijdrager
    Shmoo

Gaat niet, het geheugen is gesoldeerd op het moederbord. Dat kun je niet meer achteraf upgraden, enkel de HDD kun je vervangen door een SSD.

Maar wat ben je op dat Dual Core i5 machinetje aan het doen waardoor je 16GB nodig hebt of denkt te hebben?

Ik heb een Mac mini 2014 met 16GB RAM en heb de extra 8GB nog nooit nodig gehad.

Bijdrager
    Brombeer

Misschien kunnen jullie dan ruilen?

Bijdrager
    Shmoo

Dan wil ik wel mijn 250,- upgrade terug 😉

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Shmoo op 23 september 2018 om 12:53</p>
    Gaat niet, het geheugen is gesoldeerd op het moederbord. Dat kun je niet meer achteraf upgraden, enkel de HDD kun je vervangen door een SSD

Maar wat ben je op dat Dual Core i5 machinetje aan het doen waardoor je 16GB nodig hebt of denkt te hebben?

Ik heb een Mac mini 2014 met 16GB RAM en heb de extra 8GB nog nooit nodig gehad.

Ik gebruik hem zakelijk en heb 2 monitoren aangesloten. Heb vaak meerdere schermen openstaan. Het RAM geheugen zit steeds vol en dan gaat hij swappen. Ik heb al zoveel mogelijk extenties gewist en ook zo min mogelijk apps automatisch op laten starten. Toch zit RAM steeds aan z’n maximum..

Bijdrager
    Brombeer

Zakelijk? Ik denk dat het boekjaar nu ver genoeg is gevorderd om een extra investering van tegen de duizend euro te kunnen beoordelen. Plus die lamme 5400rpm harddisk door een SSD vervangen.

De huidige 8GB mini brengt ook nog wel wat op.

Bijdrager
    Shmoo

Het RAM geheugen zit steeds vol en dan gaat hij swappen. Ik heb al zoveel mogelijk extenties gewist en ook zo min mogelijk apps automatisch op laten starten. Toch zit RAM steeds aan z’n maximum..

Zit je RAM geheugen echt vol of enkel voor je gevoel – staat het ‘geheugendruk’ grafiekje ook echt hoog en in het oranje/rood?

Dat je systeem gaat ‘Swappen’ wilt niet zeggen dat je RAM moet upgraden of dat je er te weinig van hebt. Dat doet mijn systeem ook hoor. Ook al aai ik alleen mijn Mac mini.

Maak gewoon eens een screenshot van jouw Activiteitenweergave op het moment dat jij denkt dat je meer RAM nodig hebt. Ik denk (gevoelsmatig) eerder dat een SSD upgrade een betere keuze is.

Bijdrager
    iJack

Geheugen zit echt vol en regelmatig moet ik wachten vanwege het swappen (strandbal)…

Moderator
    Night

8GB geheugen is meer dan voldoende voor alledaagse taken. Zelfs als je gaat Photoshoppen kan je ermee uit de voeten. Ga je echter serieus aan het werk met enorme fotobestanden of met videobewerking, is meer geheugen wel aan te raden. Dat het geheugen bijna vol is (bovenstaand plaatje) is normaal: macOS pakt namelijk nagenoeg het hele geheugen, en regelt daarna wat aan welk proces toegekend moet worden. Zelfs als je 64 GB geheugen zou hebben, zal die balk bijna helmaal blauw zijn.

Ik sluit me aan bij @Brombeer dat je meer snelheidswinst gaat halen met de plaatsing van een SSD.

twee monitoren aansluiten op een computer zal voornamelijk veel vragen van de GPU, maar een snellere videokaart met meer geheugen zet je niet even in een Mac Mini. Had deze een TB3 poort gehad, dan kon je aan een externe GPU denken, maar ook dat is bij jou niet het geval.

Bijdrager
    Shmoo

Geheugendruk is nog steeds groen, wel wat hoger als mijne maar jij hebt meer programma’s open dan ik.

Ik zou mij pas zorgen maken wanneer de kleur geel/oranje/rood wordt zoals ik dit plaatje.

Ik denk dat je twee dingen kunt doen. (1) kijken of je waardeloze software op je computer hebt staan. Denk aan Spotify en wat niet allemaal. Door kwaliteit apps te gebruiken kun je echt veel performance winnen op je systeem. (2) een SSD plaatsen wat je sowieso extreem veel snelheidswinst oplevert maar uiteindelijk zal je altijd het probleem nog steeds moeten aanpakken. Kijken welke apps zoveel RAM gebruiken en waarom.

Bijdrager
    iJack

Hoi Shmoo, dank voor het meedenken. Ik heb al zoveel mogelijk software verwijderd. (wat is er mis aan Spotify??) Ook extenties en zo. Een SSD plaatsen is misschien wel een goeie oplossing, daar ga ik zeker naar kijken, dank!

Bijdrager
    Brombeer

Vooropgesteld dat je een security torx 6 hebt, is dat heel goed te doen. Lees vooraf ook de commentaren, daar staan vaak nuttige hints in.

Je zou de schijf moeten kunnen uit- en inbouwen zonder het moederbord eruit te schuiven, en anders: De pootjes van dat (Mac Mini Logic Board Removal Tool) beugeltje zijn 2 mm dik en ze staan (hart-hart) 43 mm uit elkaar.

edit: Zet voordat je aan de Mini gaat schroeven eerst de SSD in een externe behuizing en kopieer de interne disk naar de SSD. Na afloop gaat de oude HDD erin en heb je een externe schijf, die je ook als talisman om je nek kunt hangen.;)

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>iJack op 24 september 2018 om 09:13</p>
    Hoi Shmoo, dank voor het meedenken. Ik heb al zoveel mogelijk software verwijderd. (wat is er mis aan Spotify??) Ook extenties en zo.

Dit soort apps worden gebouwd op basis van webstandaarden en al dit soort apps hebt één ding gemeen. Ze werken allemaal op basis van JavaScript en wat JavaScript niet goed kan en native programmeertalen zoals Swift of Object C wel kunnen is geheugen teruggeven aan de computer. Programmeertalen hebben een soort prullenmand systeem ingebouwd wanneer een proces/taak klaar is dat het gebruikte/gereserveerde geheugen voor de taak ook teruggegeven wordt aan de computer. JavaScript kan dat niet of veel minder omdat JavaScript als doel heeft om in de browser te werken en ze er vanuit gaan dat een page load of de site verlaten het proces afsluit. Web apps werken vaak op de manier van One Page designs. Je kunt 1000 maal rondklikken in zo’n app maar de content wordt steeds in dezelfde view geladen, er vindt geen page load plaatst. Dat zorgt voor het oplopen van het geheugen. De Slacks, Spotify’s, Twitter apps en heel veel ToDo apps hebben er allemaal last van en dat soort diensten kun je beter gewoon in de browser gebruiken zoals heel veel mensen ook hun Mail (Gmail/Outlook) in de browser lezen.

Ik heb een vuistregel dat wanneer een app meer dan 300mb gebruikt aan RAM dan moet het wel een uitzonderlijke app zijn OF je moet er al actief in aan het werken zijn. In mijn voorbeeld is Dropbox eigenlijk continu een boosdoener met 200 – 300mb geheugen gebruik terwijl het niets/amper iets doet. Dit vind ik al niet leuk maar (1) mijn computer heeft er geen last van en (2) Dropbox is een uitzonderlijke app die iets doet dat andere niet kunnen. Als dit een Twitter of ToDo app was geweest die op de achtergrond zoveel RAM staat te vreten dan had ik ‘m van mijn computer gegooid. Want kijk eens hoe rustig Mail op de achtergrond is. Ideaal.

.

In Safari heb ik drie tabs open en drie extensies geactiveerd. Safari blijft dus erg voorzichtig met het geheugen omgaan. Verder kun je in de balk de item Wisbaar geheugen activeren. In deze rij kun je zien of je een app hebt die niet goed met geheugen om kan gaan. Apps met geheugenlekken lopen meestal helemaal vol met geheugen (tijdens het werken) en als je de app naar de achtergrond verplaatst en met rust laat dan loopt het wisbare geheugen niet terug. Ik denk dat je aan mijn voorbeeld wel kunt zien welke ‘tab’ ik in Safari als laatst open had.

Als je op deze manier een weekje of zo je computer in de gaten weet te houden dan zie je na X periode vanzelf welke apps geweldig zijn en welke minder ideaal zijn om te installeren en gebruiken. Dit soort dingen is het verschil tussen twee jaar langer met een computer blijven werken en meteen van alles willen upgraden omdat het traag aanvoelt en niet meer functioneert.  <– hiermee wil ik niet zeggen dat jij moet wachten met het een SSD upgrade. Ik ban van mening dat elke computer in 2018 een SSD zou moeten hebben. Dit is gewoon snelheid dat iedereen hoort te hebben en 500GB koop je al voor minder da 100,-

Bijdrager
    iJack

Dank voor je uitvoerige bericht, ik heb weer wat geleerd en ga ermee aan de slag! Die SSD ga ik bestellen, ik heb ze al eerder vervangen in een oudere Mac mini, dat was met hulp van internet goed te doen. Eerst maar eens even snappen wat de grootste geheugen “misbruikers” zijn. Nogmaals dank voor je reactie, hier kan ik wat mee!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.