12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    FRANKSLUIS

Geheugen uitbreiding iMac

Mijn Mac (geleverd juli 2011) desktop, 21,5inch. begint steeds langer werk te hebben om op te starten. En ook de gekleurde strandbal zie ik regelmatig langskomen. Het werkgeheugen is nu 4GB. Zou het geheugen te klein geworden zijn en zijn deze simpel uit te breiden, of te vervangen naar 8GB of 16GB?.

Bijdrager
    GoeieDag

Langzaam opstarten heeft weinig met een gebrek aan RAM te maken.
    Ik zou eerder denken aan een HD die het begeeft. Daarom misschien even met SMART Utility testen.
    En plaats hier eens een EtreCheck rapport.

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/
    https://etrecheck.com

Bijdrager
    makasa

Plaats een SSD en doe een clean Install. Naar 8Gb of meer kan geen kwaad.

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad de voorbodes van een crashende harddisk. SSD in (laten) zetten en geheugen uitbreiden en je iMac kan weer jaren mee.

Bijdrager
    FRANKSLUIS

Dat klinkt niet echt veelbelovend. Overigens is de Mac 1 jaar jonger. Maar dan nog. Geleverd 1 mei 2012.

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt niets aan Geleverd op …. datum. Daar kan niemand iets mee, er zijn voldoende winkels die een jaar later oudere modellen verkopen met korting.

Click op het Apple logo linksboven in de hoek > Over deze Mac. Dan krijg je een schermpje te zien waar precies staat welk iMac (bouwjaar) je hebt.

Bijdrager
    Soulshaker

Als je imac een optical drive heeft , dan kan de ram upgrade redelijk makkelijk gebeuren .

Je mac heeft 4 ram slots , 2 zijn al voorzien met elk 2GB ram
    Plaats er nog 2 bij van oftewel 2GB of 4GB ram .

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  Soulshaker.

Bijdrager
    Oldekamp
    Soulshaker op 24 oktober 2017

Ik wil hier graag aan toevoegen dat je beter 2 reepjes van 2GB toevoegt, ofwel je bestaande reepjes eruit haalt en dus 4x 4GB reepjes terugplaatst. Het is nog altijd het beste om identieke RAM geheugen te gebruiken, om optimale werking te garanderen.:wink:

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  Oldekamp.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  Oldekamp.

Bijdrager
    TheBigZ

Zoals Shmoo terecht opmerkt, zoek nog even uit welke iMac je precies hebt.

De iMac12,1 (mid 2011) gebruikt 1333MHz geheugen.
    Je kunt er dan 2x8GB bijprikken.

https://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    TheBigZ
    Oldekamp op 24 oktober 2017

Het is nog altijd het beste om identieke RAM geheugen te gebruiken, om optimale werking te garanderen.

Heb je een bron voor deze stelling? (In de context van deze recentere iMac modellen.)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Soulshaker
    Oldekamp op 24 oktober 2017
    Soulshaker op 24 oktober 2017

Ik wil hier graag aan toevoegen dat je beter 2 reepjes van 2GB toevoegt, ofwel je bestaande reepjes eruit haalt en dus 4x 4GB reepjes terugplaatst. Het is nog altijd het beste om identieke RAM geheugen te gebruiken, om optimale werking te garanderen.:wink:

Je bedoelt Dual Channel ? Dat had ooit zijn voordelen , en soms ook verplicht ( zoals in de powermac G5)
    Tegenwoordig maakt het niet meer zo uit

Daarbij , 2+2 en 4+4 is nog steeds dual channel , dat maakt gebruik van 2 slots .
    Je moet wel zien dat je elk ramlatje in het juiste slotje plaatst .

Bijdrager
    FRANKSLUIS

Allen, dank je wel. Ik ga er mee aan de slag en denk dat ik toch voor SSD ga met 4 maal 4Gb geheugen erbij. Dan kan ik weer een paar jaar tegenaan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.