22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    RicardoBrown

Geheugen uitbreiden, iMac mid 2010

Beste mensen

Ik heb 2 maanden terug een nieuwe iMac gekocht.

iMac 21,5-inch mid 2010/ 3.06 GHZ Intel Core i3/ 4GB 1333 MHz DDR3

om precies te zijn.

Nu 2 maanden later merk ik dat mijn iMac wat trager aan het worden is.

Als ik bijv Photoshop CS5, Flash CS5, iTunes, Mail en Firefox tegelijk open heb.

Krijg ik soms dat bekende zandballetje te zien als ik bijv in Firefox zit te browsen. In Photoshop en Flash is het zandballetje heel soms te zien als ik bijv een nieuwe foto wil openen. Maar over het algemeen voelt alles wat trager aan.

Nu wil ik dus mijn geheugen uitbreiden naar 8GB (ik heb nu 2 modules van 2GB in mijn iMac).

Alleen heb ik diverse reacties gelezen, de een zegt dat dat soort geheugen niet goed is voor je iMac. Andere zeggen weer wat anders. Nu ben ik het zelf dus even kwijt:P

Kan iemand aangeven welke geheugen ik het best voor mijn iMac kan kopen.

Op het forum van Tweakers las ik een bericht dat je het beste deze (Kingston KTA-MB1333/4G
    ) geheugen module kan gebruiken. Alleen heeft de desbetreffende persoon de 27 inch. variant. Dus ik weet niet of ik deze module ook in mijn iMac 21,5 inch kan gebruiken.

Ik heb al een uurtje zitten google’en voor meer info, maar kom er niet uit. Dus ik dacht ik vraag het even hier.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Koetjesreep

Dat zijn de juiste voor de 21,5″

Bijdrager
    Hansi2124

Het kan soms zo simpel zijn:

Download het programma MacTracker. Daar kan je veel info over alle hardware producten van Apple in terugvinden.

Volgens dit programma heb jij dit nodig:

Bijdrager
    Koetjesreep

@penseel

Die zijn zo’n 35 euro duurder dan de gemiddelde prijs voor 1 4GB module.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een héél belangrijke vraag: welke versie van Firefox gebruik je?

4GB is niet echt weinig, en tenzij je met Photoshop extreem grote bestanden bewerkt, zou je genoeg moeten hebben aan 4GB. Het trager worden kan dus ook een andere oorzaak hebben.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals Koetjesreep al aangaf, je hebt het juiste type zelf al gevonden.
    http://tweakers.net/pricewatch/266911/kingston-kta-mb1333-4g.html

Bijdrager
    frapo

Heb onlangs twee dezelfde reepjes in mijn 27″ bijgeprikt maar kreeg toen vaak rare verschijnselen zoals “blackscreens” en spontane reboots. Na wat zoeken bleek dit te kunnen komen doordat Kingston en de originele Samsung modules soms conflicten geven. Met alleen de 2×4 GB Kingston werkt het prima, net als met de 2x2GB Samsung maar samen wil niet echt lekker. Misschien iets om in de gaten te houden?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    frapo
    Pieterr op 02 april 2011

@frapo: Ter info, daar is een topic over: http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-imac-27-i7-16gb-op-zwart-bij-grote-bestanden

Had het destijds al gelezen maar toch bedankt.

Bijdrager
    RicardoBrown

Hey Frapo zoiets las ik ook.

Ik heb zojuist het Apple forum van Tweakers doorgenomen. En veel mensen zeggen dat het geheugen van Mushkin wel goed blijkt te werken. Iemand ervaring met Mushkin ? Ik heb er nooit van gehoord.

Ik heb ook gehoord dat je RAM geheugen beter in pairs kan installeren (sla me dood waarom).

Dus als ik 4GB wil bij prikken, dat ik dan beter 2x 2GB kan bestellen (aangezien ik nu ook al 2x 2GB heb).

1 reepje van 4GB zou dan niet zo goed zijn ?

Als in pairs installeren beter is, dan zit ik er aan te denken om gewoon 2x 4GB te kopen dan heb ik in totaal 12GB. Als ik 2x 2GB koop en ik wil over een tijdje weer uitbreiden. Dan zijn al mijn ram slotjes al vol.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor het geval dat iemand zich afvroeg waarom ik vroeg welke versie Firefox de TS gebruikte:
    Als dit de laatste versie is (versie 4 dus): daar zit een gigantisch “memory leak” in.
    Firefox 3.x gebruikte bij mij nooit meer dan ±350MB, dat is ongeveer 4% van mijn totale geheugen. Ongeveer een week geleden ging ik Firefox 4 uitproberen. Na ongeveer een uur werken bemerkte ik dat ook mijn iMac met 8GB(!) traag aan het worden was. Tevens hoorde ik veel disk activiteit. Na activiteitenweergave te hebben geopend zag ik dat Firefox 4 maar liefst 5500 MB geheugen gebruikte. Dat is dus geen 4% maar 67% van mijn totale geheugen!!
    Uiteraard zit ik nu weer op FF 3.x

Nu zitten jullie hier wel leuk te praten over geheugen merk dit of dat, maar nu schijnt niemand het echte probleem aan te pakken, namelijk het trager worden van een Mac met 4GB en een handvol programma’s open. Als de TS op het moment dat hij vond dat zijn Mac trager werd het gebruik van programma’s zoals photoshop nog net zo was als twee maanden terug toen alles nog snel ging niet veranderd heeft (grotere bestanden b.v.b.), waarom denken jullie dan dat hij na twee maanden ineens geen genoeg meer heeft aan 4GB?

De TS wilt zijn geheugen uitbreiden? OK van mij mag hij, maar dat het trager worden een te kort aan RAM betekend is geenszins bewezen he?

Bijdrager
    RicardoBrown

Mijn gaat het om het totale pakket.

Ik heb vrijwel elke dag 2 á 3 programma’s open uit CS5 pakket. Ik wil gewoon soepel kunnen werken. En als ik Adobe Flash en Photoshop open heb staan. En daarnaast ook nog eens wat wil opzoeken via Firefox. Dan wil ik geen zandballetjes zien.

Ik ben ook weleens een zandballetje tegengekomen in Photoshop. Dus volgens mij ligt het niet alleen aan Firefox. Maar het zou best kunnen. Firefox neemt wel veel geheugen in beslag.

Ik verwacht niet dat mijn iMac ineens sneller gaat worden. Ik wil gewoon dat dat mijn productiviteit omhoog gaat. En dat alles soepel blijft werken als ik meerdere programma’s tegelijk open heb staan.

Ik zit nu alleen te twijfelen.

Of ik 2x2GB moet kopen of 1x4GB. Mijn voorkeur gaat uit naar 1x4GB. Als ik dat er dan bij prik heb ik in totaal 8GB. Lijkt me wel zat voor voorlopig.

Maar als in pairs installeren beter is. Dan denk ik toch dat ik voor 2x4GB ga. Dan heb ik in totaal 12GB.

Bijdrager
    Pieterr
    hendrik op 03 april 2011

Firefox 3.x gebruikte bij mij nooit meer dan ±350MB, dat is ongeveer 4% van mijn totale geheugen. Ongeveer een week geleden ging ik Firefox 4 uitproberen. Na ongeveer een uur werken bemerkte ik dat ook mijn iMac met 8GB(!) traag aan het worden was. Tevens hoorde ik veel disk activiteit. Na activiteitenweergave te hebben geopend zag ik dat Firefox 4 maar liefst 5500 MB geheugen gebruikte. Dat is dus geen 4% maar 67% van mijn totale geheugen!!

Iemand heeft een iMac met 8GB en windt zich op over het feit dat OS X en de applicaties daar gebruik van maken. Je zou je beter pas kunnen gaan ergeren als dat niét gebeurde. Dat zou pas zonde zijn van die RAM.:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is het soms normaal dat de update van een programma plotseling van ±350 MB naar 5,5GB gaat in RAM gebruik? Google maar op “firefox 4 memory leak”, en je zult zien dat ook de Windows versie er last van heeft. Nog zo’n programma en je Mac loopt vast.

Ik weet verder zeker dat als de OT er zo uit had gezien:

Beste mensen
    Ik heb 2 maanden terug een nieuwe iMac gekocht.
    iMac 21,5-inch mid 2010/ 3.06 GHZ Intel Core i3/ 4GB 1333 MHz DDR3
    om precies te zijn.
    Nu 2 maanden later merk ik dat mijn iMac wat trager aan het worden is.
    Als ik bijv Photoshop CS5, Flash CS5, iTunes, Mail en Firefox tegelijk open heb.
    Krijg ik soms dat bekende zandballetje te zien als ik bijv in Firefox zit te browsen. In Photoshop en Flash is het zandballetje heel soms te zien als ik bijv een nieuwe foto wil openen. Maar over het algemeen voelt alles wat trager aan.
    Ik heb al een uurtje zitten google’en voor meer info, maar kom er niet uit. Dus ik dacht ik vraag het even hier.
    Alvast bedankt.

dan was iedereen advies gaan geven over wat de oorzaak van de strandbal kan zijn, maar nu wordt dat probleem helemaal niet aangepakt en nemen jullie aan dat het trager worden door een tekort aan RAM komt. Als dat niet het geval blijkt te zijn merkt de TS met extra RAM misschien wel verschil, maar draait zijn Mac nog steeds niet optimaal omdat het echte probleem er nog in zit…

Bijdrager
    Pieterr

Gebruik je soms plugins in FF, hendrik?
    Meer tips vind je hier: http://support.mozilla.com/en-US/kb/High%20memory%20usage

Verder heb je natuurlijk gelijk dat meteen meer geheugen bijprikken niet altijd de meest noodzakelijke oplossing is. Daar hebben we een heel topic over.

Macs en Ram, veel gestelde vragen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard gebruik ik plug-ins, dat is immers één van de mooie features van FF. Verder heb ik al gezocht naar oplossingen maar ik wacht wel op de update. Tenslotte is dit pas RC1 van versie 4 en daarin worden een aantal plug-ins automatisch niet geactiveerd wegens compatibility issues dus je mag aannemen dat de overige geen roet in het eten gooien.

Bijdrager
    Pieterr

RC1? FF4 final is al een tijdje uit (22 maart).
    https://wiki.mozilla.org/Releases

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

OK, maar die bedoel ik dus. FF4 final met 5,5GB RAM gebruik, en zeer traag wordend in combinatie met bepaalde sites. Als een site een ‘lange’ page aan het inladen is (b.v.b een zoekresultaat met veel matches) loopt de gehele GUI vast. Dit gebeurd dus niet bij FF 3.x.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ook gelezen (heb een account bij Webwereld dus ik krijg mailtjes van ze).
    Maar het gaat hier zo te zien voornamelijk om de opstart tijden.

Als ik op de site scrapetorrent.com een zoek opdracht invoer en het resultaat is verscheidene A4tjes “hoog” waardoor het resultaat even op zich laat wachten, dan kon ik bij FF3.x ondertussen gewoon andere dingen doen (in menubalk klikken, op een tab etc.). Maar niet bij FF4. Dan klik / scroll ik ergens, en 10 sec. later reageert FF pas. Is dat zoekresultaat klaar, gaat alles weer zoals het hoort. Maar omdat ik dan inmiddels op die idiote 5,5GB RAM zit is mijn hd zich rot aan het ‘swappen’ en gaat de gehele Mac traag worden. FF4 is dus duidelijk onvoldoende in beta geweest…

Bijdrager
    RicardoBrown

Ik heb zojuist 2x 4GB Mushkin geheugen besteld.

Heb ook even op youtube gekeken hoe geheugen van een iMac kan verwisselen (of bijprikken). En ik wist niet dat het zo eenvoudig was.

Dus het moet zeker goed komen.

Bedankt voor alle reacties.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.