15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    criccric

geheugen uitbreden iMac 21.5-inch, medio 2011

Ik heb af en toe problemen met het opstarten van de iMac, het gaat niet verder dan de apple en blijft hangen. Ik heb alles geprobeerd maar het probleem blijft. Dan moet ik die uitzetten en weer aan.
    Zou het helpen als ik een stukje geheugen er bij deed ?
    Op de site van Apple heb ik dit gelezen : ” i5 en i7 Quad Core iMac-computers worden geleverd met geheugen in beide bovenste sleuven. Deze computers starten niet op als een DIMM is geĂ¯nstalleerd in een onderste sleuf maar werken naar behoren wanneer een DIMM is geĂ¯nstalleerd in een bovenste sleuf. “

Bij mij zit het nu zo :

BANK 0/DIMM0:

Grootte: 2 GB
    Type: DDR3
    Snelheid: 1333 MHz
    Status: OK
    Fabrikant: 0x80CE
    Onderdeelnummer: 0x4D34373142353637334648302D4348392020
    Serienummer: 0x92551293

BANK 1/DIMM0:

Grootte: 2 GB
    Fabrikant: 0x80CE
    Onderdeelnummer: 0x4D34373142353637334648302D4348392020
    Serienummer: 0x925512DE

BANK 0/DIMM1:

Grootte: 4 GB
    Fabrikant: 0x830B
    Onderdeelnummer: 0x4E54344743363442384847304E532D444920
    Serienummer: 0x0A111B02

BANK 1/DIMM1:

Grootte: Leeg
    Type: Leeg
    Snelheid: Leeg
    Status: Leeg
    Fabrikant: Leeg
    Onderdeelnummer: Leeg
    Serienummer: Leeg
    Zou het probleem van het opstarten daar vandaan kunnen komen ? en kan ik bij voorbeeld nog een stukje geheugen van 4gb of 2Gb bij doen ?
    dank jullie wel voor de antwoorden ..

Bijdrager
    Pasav

Ik zou er een van 4GB bij doen, dan heb je een goeie verdeling. Als je je Apple ziet ben je al door de geheugen test gekomen dus dat is niet het probleem dan.
    Denk eerder dat er problemen zijn met je HD. Wat zie je als je in singel User mode opstart ?

Bijdrager
    criccric

wat is een singel User ? ik heb maar een gebruiker opdeze computer.. ik.

Bijdrager
    criccric

nou ik ben gaan kijken wat het is maar het zou het probleem niet oplossen. Ik weet nooit van te voren of het goed gaat opstarten of niet. Waarmee kan dit me helpen in singel user op te starten?
    Verder werkt deze computer prima..

Bijdrager
    Rickje

Download eens het programma Smart Utility (http://www.volitans-software.com/smart_utility.php)
    Wat geeft dit programma aan?

Werkgeheugen plaatsen zal waarschijnlijk helemaal niets te maken hebben met opstartproblemen.

Bijdrager
    criccric

ik vroeg me af of het mogelijk is, een nieuwe beheerder account te maken, sommige delen vanuit Time Machine weer te installeren en de originele account te verwijderen… aangezien mijn computer mij niet herkent als beheerder, terwijl ik in mijn profiel account in systeemvoorkeuren wel als beheerder sta.
    (Ik heb deze computer tweedehands gekocht) Ik heb wel alles verwijderd van de vorige gebruiker maar als ik kijk op de info van mijn HD staat er :
    Als ik op de harde schijf omhoog rechts klik (Mac HD) voor de info zie ik dit :

Delen en bevoegheden :
    U hebt aangepaste toegangsbevoegheden

Naam :
    mijn naam (ik) : lezen en schrijven
    system : lezen en schrijven
    everyone : alleen lezen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit heeft niets met het geheugen te maken.

Start eens op in safe mode. Het lijkt er op dat enkele opstart bestanden niet helemaal goed zijn. Daarna normaal opstarten.
    Let op: Opstarten in safe-mode kan lang duren omdat o.a. de harde schijf gecontroleerd wordt, dus niet onderbreken. Ook daarna kan het opstarten langer duren dan je gewend was , maar dat herstelt zich later.

Zie je trouwens alleen het logo, of ook het draaiende ‘radertje’?

Bijdrager
    criccric

heb ik al gedaan “in safe mode”.. een paar keer.
    eerst gaat de computer aan met het geluid, dans het draaiende wieltje en dan blijft het stil met de apple en de achtergrond en geen wieltje meer. En geen inlogvenster, niets. Het blijft zo.
    Soms gaat het dagen achter goed en plotseling gebeurt het weer.
    Ik heb ook de harde schijf gecontroleerd en er was geen probleem.
    Ik heb ook gekeken met “SMART Utility” en het resultaat was “PASSED” in groene letters.

Bijdrager
    criccric

bij de info van mijn harde schif saat :
    u hebt aangepaste toegangsbevoegdheden
    en onder
    naam bevoegdheid
    mijn naam (ik) lezen en schrijven
    system lezen en schrijven
    everyone alleen lezen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zou kunnen proberen om de combo-update van je OS opnieuw te installeren (gaat met behoud van data). Er lijkt toch iets niet goed te zitten wat zo nu en dan de kop op steekt. Dat duidt op iets met de software vooral ook omdat de harde schijf goed lijkt te zijn. Je verteld niet welk OS je hebt, maar als je zoekt op “mac combo update ” gevolgd door je huidige systeem versie (dus b.v. “10.8.5”) dan kom je vanzelf bij de download pagina.

Opstarten in “single user mode” is opstarten terwijl je cmd-S ingedrukt houdt. Er verschijnt dan witte tekst op een zwarte achtergrond met een foutmelding waaraan je misschien kunt zien wat er fout gaat. Het zelfde geldt voor opstarten met cmd-V (verbose mode). Maar dit heeft alleen nut als het elke keer fout gaat en niet zo nu en dan. Single en verbose mode zijn overigens bedoeld voor de monteur en de techneuten onder ons. Je moet daarna dus gewoon opstarten.

Mocht het installeren van de combo update niet helpen, dan stel ik voor om de Mac voorlopig niet steeds op te starten maar in de sluimerstand te houden.

Bijdrager
    criccric

Ik heb OS X 10.8.5.. ik ga nu de combo update downloaden…

Bijdrager
    criccric

ik heb het gedownload en geĂ¯nstalleerd maar is het niet vreemd of fout dat er staat “u hebt aangepaste toegangsbevoegdheden” in de infos can de harde schijf ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De bevoegdheden hebben niets met je opstart probleem te maken, maar mogelijk wel met het probleem met je account dat je hierboven aanhaalt.
    Je kunt via het programma ‘schijfhulpprogramma’ de bevoegdheden (permissies) laten herstellen. Mogelijk verschijnt er een lange lijst met opmerkingen in de trant van “bestand ‘naam’ is gewijzigd en wordt niet hersteld” maar dit kun je negeren.

Bijdrager
    criccric

wat kan de oorzaak van dat opstarten zijn dan ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is moeilijk te zeggen aangezien het niet altijd gebeurd. Aangenomen dat je harde schijf op zich goed is kan het ontstaan door een combinatie van factoren waardoor een bug in de software plotseling de kop op steekt. Dit moet dan iets zijn dat in de map “startup items’ staat. Die map staat in de bibliotheekmap op de root van je hd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.