7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    WhiteElephant

geheugen MacBook late 2008, hoger dan apple voorschrijft?

Ik wil het geheugen van mijn MacBook, unibody late 2008, opwaarderen. Volgens Apple heb ik nodig:
    – Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module (DDR SO-DIMM) format
    – 30mm
    – 1 GB or 2 GB
    – 204-pin
    – PC3-8500 DDR3 1066 MHz Type RAM

Maximaal volgens Apple is tweemaal 2 GB. Nu lees ik hier af en toe dat je ook wel 2×4 GB kan plaatsen. Ik vraag mij af, vind het moederbord dit goed? Verder vind ik weinig geheugenmodules. Wat ik vind is dit:

http://www.memoryshop.nl/product/432208/category-196444-ram-geheugen/kingston-apple-memory-4-gb-lv-sodimm-dd3r-1600.html

maar dit draait met een kloksnelheid van 1600 Mhz. Veel meer dan mijn moederbord aan kan. Gaat dat goed of is dit simpelweg onmogelijk? Draait deze module dan op 1066 Mhz? Is dat ook op langere termijn houdbaar?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, 1600MHz is te hoog. Dat is te nieuw.

Deze moet je hebben:
    http://tweakers.net/pricewatch/233814/kingston-kta-mb1066k2-8g/specificaties/

Edit: ik zie dat die niet meer te krijgen is. 1066MHz is sowieso ineens zeldzaam.

1333MHz werkt ook (één stapje hoger geheugen kan, het draait dan alsnog op 1066MHz)
    Dat is deze: (tweemaal nodig) http://tweakers.net/pricewatch/266911/kingston-kta-mb1333-4g.html

Dat is 2 x 4GB, het maximale wat het moederbord aankan. Apple geeft soms een lager maximum aan, maar dat heeft te maken met dat ze zelf niet de 4GB-modules ervoor verkopen in de Apple Store.

Gaat om de alu Unibody MacBook?

Bijdrager
    WhiteElephant

SunKeeper,

ja, het gaat om de alu MacBook. De eerste aluminium unibody die gemaakt is. Dank voor je reactie en de link. Die laatste (Kingston) is nog te koop ook!

Bijdrager
    SunKeeper

No problem.

Ik zou je overigens zeker de Kingston aanraden. Omdat andere merken met 1333MHz niet altijd vlekkeloos werken, i.v.m. dat het officieel 1066MHz moet zijn. Kingston is het meest compatible en biedt ook goede garantie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    WhiteElephant op 19 juni 2014

Maximaal volgens Apple is tweemaal 2 GB. Nu lees ik hier af en toe dat je ook wel 2×4 GB kan plaatsen. Ik vraag mij af, vind het moederbord dit goed?

Dat heeft er geen problemen mee. In die van mij heb ik een paar jaar terug 2 × 4 GB gestopt, en hij werkt er perfect mee.

Bijdrager
    Soulshaker
    SunKeeper op 19 juni 2014

No problem.

Ik zou je overigens zeker de Kingston aanraden. Omdat andere merken met 1333MHz niet altijd vlekkeloos werken, i.v.m. dat het officieel 1066MHz moet zijn. Kingston is het meest compatible en biedt ook goede garantie.

Het KTA geheugen (niet de valueram) is dan nog het beste bij Kingston , dat testen ze zelf eerst in de fabriek. Dat ram heeft ook nog levenslange garantie.

Bijdrager
    TheBigZ
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.