9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Kep

Geheugen Mac Pro – Heath sinc ?

Goedenavond!

Ik heb een Mac Pro (Early 2008)

En heb slechts 2 GB ram. Dus ik wil er graag wat bij hebben.

Hier heb ik een aantal vragen over:

1. Ik gebruik de Mac Pro voor video editting. Hoeveel ram geheugen raden jullie in totaal aan?

2. Ik heb verschillende sites gevonden die RAM geheugen verkopen zoals interngeheugen.com.
    Echter ik hoorde dat je voor een Mac Pro speciaal geheugen nodig hebt met “heath sinc” of iets dergelijks? Een soort koel element.
    Klopt dit? en weet iemand daar ook websites voor?

Alvast heel erg bedankt!

Moderator
    unSOUND

1. Minimaal 8 GB
    2. Klopt. Heat sinks noemen ze die. Ze zien er als volgt uit:

Ze zijn te koop bij onder andere Mail-a-mac, macstuff en mac4us

Let er ook op dat bij het 2008 model het geheugen in paren op de riser-cards verdeeld moet worden:

http://manuals.info.apple.com/en/MacPro_Early2008_MemoryDIMM_DIY.pdf

Bijdrager
    Kep

Ik heb nu 2x 1 gig, kan ik hier 2x 4 gig bij zetten of 2x 2 gig, of werkt dat niet goed?

Bijdrager
    RobApple

@Kep.

Mac Pro 2008/4-Core heeft 4 slots, maximaal 16 GB = 4 x 4 GB en Mac Pro 2008/8-Core heeft
    8 slots, maximaal 32 GB = 8 x 4 GB.

Nee, dat werkt niet optimaal, 2 x 1 GB is langzamer dan 2 x 2 GB of 2 x 4 GB, remt de snelheid af.
    1 GB zijn Single Rank modules en 2 GB of 4 GB zijn Double Rank en derhalve veel sneller.
    Het beste is 4 x 2 GB en dan met 2 GB doorgaan (8 slots) of 2 x 4 GB en dan met 4 GB doorgaan
    in de toekomst indien nodig (4 slots of 8 slots).

Als je een Mac Pro 4-Core met 4 slots hebt, dan 2 x 4 GB nemen, kan je later nog 2 x 4 GB
    erbij installeren.

Bijdrager
    M44RTEN

Een Mac Pro Early 2008 heeft altijd 8 slots voor maximaal 32 GB, ook al is het een BTO single quad core. Zie ook: http://apple-history.com/mac_pro_early_08 Vanaf het 2009 model is er besloten om het aantal slots te halveren bij de enkele CPU modellen.
    Helaas zijn dit nog steeds behoorlijk prijzige geheugen modules vergeleken met MP 2009 & 2010 modellen. (Waarschijnlijk vanwege die heat sinks.) In mijn Mac Pro heb ik 10 GB: 2×1 en 4×2 en dat werkt prima. Die 2×1 GB die je standaard hebt zou ik er niet uit laten, omdat het de grotere double rank modules af zou remmen. Ik kan met niet voorstellen dat 8 GB op deze manier sneller is dan 10 GB.
    Knap dat je tot nu toe video editing doet met slechts 2 GB! Via Activity Monitor zie ik zelden dat er meer dan 6 GB wordt aangesproken, als de halve voor Adobe Creative Suite en gebruikelijke Apple software open staan, dus ik zou dat aanhouden als absoluut minimum. Een fijne uitbreiding, als je dan toch bezig bent, is een SSD schijf.

Moderator
    unSOUND
    M44RTEN op 22 mei 2012

Ik kan met niet voorstellen dat 8 GB op deze manier sneller is dan 10 GB.

En toch is het zo. Bij identieke modules is de maximale doorvoer hoger, en krijgt iedere core zijn eigen module toegewezen bij het zware rekenwerk. Dat levert meer winst op dan meer geheugen als het gaat om rekenwerk.

Bijdrager
    RobApple

@ M44RTEN – “Een Mac Pro Early 2008 heeft altijd 8 slots voor maximaal 32 GB”.

Apple Mac Pro “Quad Core” 2.8 (2008) Specs – 1 processor – 4-Core – 4 slots.
    Hoezo altijd 8 slots. Er zijn 2 uitvoeringen: 4-Core met 4 slots en 8-Core met 8 slots.

Bijdrager
    M44RTEN

@ unSOUND – Interessant, dat ga ik eens uitproberen.
    @ RobApple – Ik heb zelf zo’n Mac Pro Early 2008 met een enkele quad core processor en die heeft echt ruimte voor 8 geheugen modules.

Bijdrager
    RobApple

@M44RTEN

Je hebt gelijk, zowel 4-Core als 8-Core hebben 8 slots, mijn fout, mijn excuses, weer wat geleerd.
    Dank je wel. Ik heb de de Mac Pro 2008 4-Core met 8 slots verward met de Mac Pro 2009 en
    2010 4-Core met 4 slots.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.