4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    eliasheuninck

Geheugen installeren op G4

Hallo,

Ik heb 4 nieuwe ram geheugenkaartjes gekocht [DIMM 512MB Ddr333 PC2700]
    De computer is een 3 jaar oude 2e generatie G4 1.25GHz Power PC
    met OSX 10.3.9.

De oude (2) waren: 512 en 256MB PC2600U-25330

Na het installeren startte ik hem op, maar op het opstartscherm bleef hangen bij het appeltje (nog voor het draaiend molentje komt) en er kwamen 2 grijze lijntjes erbij — een teken dat er iets niet klopte — Dan geforceerd uitzetten, even wachten zonder stroom,
    Ik heb dan de geheugenkaartjes aangedrukt, wat stof weggeblazen en zo.
    Dan terug opstarten. Goed, hij werkte terug, ik werk in fotoshop en pas na een tijdje (kwartier of zo) freezt hij, met de zwarte rechthoek in het midden met de uitleg dat ie hangt.
    Weer uitzetten, en opstarten. Nu, en de keren erachter kon ik weinig doen: het systeem crachte redelijk snel: er kwam dan over het beeld zwarte lijnen met witte
    tekst — ik vermoed darwin-code–.

De oude versies terug plaatsen had geen problemen.:oops:

Wat kan ik doen?

Moderator
    unSOUND

Ander Ram erin zetten.

Deze modules zijn blijkbaar niet geschikt voor jouw Mac… Sowieso zijn ze veel te snel, de PowerMac G4 gebruikt PC100 of PC133 modules…

Bijdrager
    eliasheuninck

Bedankt Unsound,

Maar het is een 2e generatie G4, en de oude rams die er nu werkend insteken zijn
    1. DIMM0/J21 256MB DDR SDRAM PC2600U-25330
    2. DIMM1/J22 512MB DDR SDRAM PC2600U-25330

Het lijkt wel dat PC100 / PC133 voor een gewone G4 geldt dan, want PC2600 is veel hoger dan die 133, en toch werkt ie mooi.

Het is wel gek als ze het niet aankunnen, want ik heb ze om raad gevraagd in easyware (apple center in Leuven).

Bijdrager
    eliasheuninck

Hoe komt het dan dat de originele geheugenkaarten van zo’n groter caliber zijn dan dat unsound dacht?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.