11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    TomJK

Geheugen iBook naar MacBook

Is het mogelijk het bijgezette geheugen van mijn iBook in een eventuele nieuwe MacBook te stoppen of zitten daar andere geheugenslotjes in?

Bijdrager
    diotav

Dat gaat echt niet passen… een PowerPC en Intel zijn totaal verschillend waardoor ook het geheugen anders is.

Bijdrager
    Juch

Het heeft, in tegenstelling tot wat Diotav zegt, niets te maken met de processor. Geheugen dat Apple gebruikt(e) is industry-standard. Maar in zijn conclusie was hij wel juist. Het past niet.

iBook G4 geheugen is PC2700 DDR 333 MHz en heeft 184 pins
    MacBook geheugen is DDR2 667 MHz en heeft 240 pins.

Dus afgezien van het feit dat niet eens wenselijk is (het zou je MacBook namelijk de helft minder snel maken. Je MacBook werkt namelijk ook op een snelheid van 667 MHZ FSB….), past het geeneens fysiek in je MacBook (184 vs 240 pins).

Bijdrager
    TomJK

ah oke, bedankt voor de informatie. Betekend dat trouwens ook dat qua geheugen de macbook met 512 mb sneller is dan de 786 van mijn huidige ibook?

in ieder geval bedankt, ik wist niet dat ook het geheugen was aangepast bij de overgang.

Bijdrager
    eMacPaddy

over het algemeen zal de Macbook zowieso sneller zijn in deze staat dan de iBook, ware het niet dat de Macbook met 512MB op zich wel krapjes is.
    Verkoop de iBook, of het geheugen en koop extra geheugen voor de Macbook, die merkbaar nog sneller zal worden.

Bijdrager
    Juch
    ”TomJK”

ah oke, bedankt voor de informatie. Betekend dat trouwens ook dat qua geheugen de macbook met 512 mb sneller is dan de 786 van mijn huidige ibook?

in ieder geval bedankt, ik wist niet dat ook het geheugen was aangepast bij de overgang.

in reactie tijd en verwerkingstijd zijn de nieuwe RAM modules sneller ja… Of 512MB nieuwe dan beter werkt dan 786 MB oude….nee.

Ik zou als je een nieuwe MacBook koopt, ook meer geheugen erin zetten.. Dit is heel makkelijk…

offtopic : betekent is met een t;)

Bijdrager
    aerosoul

het is inderdaad lekker om veel geheugen te hebben. 1gb is naar mijn idee toch wel het absolute minimum. In m’n macbook pro heb ik dan ook 2 gb (kan 3 in maar dat is mij nog net even te duur.) En op m’n werk in ’n PowerMac G5 heb ik 7GB. Maarjah, ik gebruik het dan ook voor heel zwaar photoshopwerk (input tiffs van minimaal 100MB.)

Dus, het ligt er aan wat je er mee wil gaan doen maar, 1GB is denk ik toch wel minimaal het lekkerste.

Bijdrager
    diotav

@juch … ik zeg niet dat het door de processor komt. Het is maar om aan te geven dat omdat de processor ook anders is het werkgeheugen dit waarschijnlijk ook is!

Bijdrager
    dyn
    ”diotav”

@Juch … ik zeg niet dat het door de processor komt. Het is maar om aan te geven dat omdat de processor ook anders is het werkgeheugen dit waarschijnlijk ook is!

Waarbij Juch ook correct aangeeft dat die vlieger niet op gaat. De processor bepaald niet zozeer het geheugen. Ter vergelijking zou je eens een iBook met een leeftijdsgenoot moeten vergelijken. Je zult raar staan te kijken want de iBook heeft een PowerPC G4 terwijl zijn leeftijdsgenoot op pc gebied iets van een Pentium M heeft. Twee compleet verschillende processoren en systeemarchitecturen maar wel met hetzelfde type geheugen. De huidige computers worden allemaal uitgerust met DDR2, de opvolger van wat die iBook en leeftijdsgenoot hebben. Op geheugengebied maakt het vandaag de dag echt niet meer uit of je nou een SPARC64, PowerPC of x86 architectuur hebt, ze werken allemaal met DDR of DDR2. Vroeger ging die vlieger nog wel eens op, tegenwoordig dus niet meer.

Bijdrager
    J-roen

De Topic starter vraagt hier alleen maar of het kan.

Hij vraagt niet om een wetenschappelijke verhandeling.

Bijdrager
    Juch

voor de geïnteresseerden dan, zullen we dan maar zeggen;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.