16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Joske007

Geheugen gevonden, winkel zegt niet compatibel?

Ik wil het standaard 8GB (2x 4GB) geheugen van mijn iMac (Retina 5K, 27-inch, eind 2015) uitbreiden met 2x extra latjes van 8GB. Samen komt dit dan neer op een totaal van 24GB. Bedoeling is om Lightroom, Photoshop en CO1 wat meer ademruimte te geven.

Wanneer ik de support van Apple raadpleeg krijg ik de volgende voorschriften waaraan het geheugen op compatibiliteit moet voldoen. https://support.apple.com/nl-be/HT201191#1a

Kortom betekent dit:
    Gebruik SO-DIMM’s (Small Outline Dual Inline Memory Modules) die aan al deze criteria voldoen:

PC3-14900
    Niet-gebufferd
    Non-pariteit
    204-pins
    1867 MHz DDR3 SDRAM

Wanneer ik de website van Kingston op zoek naar compatibel geheugen voor mijn iMac raadpleeg, kom ik bij het volgende geheugen uit.

https://www.kingston.com/en/memory/search?Mfr=APP&Line=iMac&Model=93634&ktc_campaign=OEM_Apple_UK_Shop&TotalCapacity=16

Nu is het zo dat Alternate dit bovenstaande geheugen verdeelt en voor me zal bestellen, doch wordt het geheugen niet op compatibiliteit voor mijn iMac gewaarborgd en niet terug genomen!?

Iemand die me hierin raad kan geven welk geheugen dan wel voor mijn iMac geschikt is?

Alternatieven die ik vond zijn de volgende.

https://www.alternate.be/G-Skill/32-GB-DDR3-1866-Quad-Kit-werkgeheugen/html/product/1154642

Crucial 16GB Kit (2 x 8GB) DDR3L-1866 SODIMM Memory for Mac
    https://eu.crucial.com/eur/en/imac-(retina-5k,-27-inch,-late-2015)-imac17,1/CT7916201

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door  Joske007.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Joske007

Lijkt me duidelijk 😀

Bijdrager
    computer space

Ze moeten alles terugnemen online, geopend of niet. Enkel onderbroeken mogen ze ivm hygiene weigeren.

Bijdrager
    Joske007

Vandaag is het onderstaande en bestelde geheugen dat compatibel voor mijn iMac 27” 5K late 2015 zou moeten zijn toegekomen en de iMac start niet volledig op.??

https://www.amazon.com/Timetec-PC3L-14900-1866MHz-display-27-inch/dp/B01LZ538E2?psc=1&SubscriptionId=AKIAILSHYYTFIVPWUY6Q&tag=duckduckgo-d-20&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B01LZ538E2

Na installatie van het nieuwe geheugen doet het volgende zich voor.

iMac start op, kan mijn login invoeren, proces balkje gaat voort en blijft onderweg hangen?

Ongeacht of de iMac alleen met het nieuwe geheugen of gecombineerd met het oude of ondere geheugenslots opstart heb ik bovenstaand probleem. Vanzodra het oude geheugen  verwijderd wordt werkt alles terug normaal.

Bijdrager
    TheBigZ

Joske007 op 27 december 2018 om 22:07

Lijkt me duidelijk 😀

Wat was er niet duidelijk?

Bijdrager
    Joske007

Is toch compatibel?

Bijdrager
    TheBigZ

Joske007 op 7 januari 2019 om 17:43

Vandaag is het onderstaande en bestelde geheugen dat compatibel voor mijn iMac 27” 5K late 2015 zou moeten zijn toegekomen en de iMac start niet volledig op.

Na installatie van het nieuwe geheugen doet het volgende zich voor.

iMac start op, kan mijn login invoeren, proces balkje gaat voort en blijft onderweg hangen?

Hoe lang heb je gewacht?

De iMac voert een geheugeninitialisatieproces uit wanneer u deze voor het eerst inschakelt na het upgraden of herschikken van DIMM’s. Dit proces kan 30 seconden of langer duren. Het beeldscherm van de iMac blijft donker tot het proces is voltooid. Wacht tot de geheugeninitialisatie is voltooid.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201191

Bijdrager
    Joske007

Euh, langer dan de aangegeven 30sec, maar zeker meer dan 5 minuten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  Joske007.

Bijdrager
    Joske007

Ik heb zonet de Diagnosetool op de iMac laten lopen en het rapport geeft aan geen fouten gevonden te hebben?

Bijdrager
    Joske007

Update.

Intussen heb ik verder gezocht naar het probleem en heb 1 de 2 nieuwe geheugen’s verwijderd.

Yes, opeens start de iMac nu wel op:) er blijkt dus 1 ram-geheugen stuk te zijn. Het lijkt me het beste om beide geheugen-latjes als set ter vervanging terug te zenden, toch?

Bijdrager
    McPim

Joske007, ik snap iets niet: er wordt in dit draadje Crucial geheugen geadviseerd maar de Amazon link die je geeft naar het geheugen dat je besteld hebt is Timetec Hynix geheugen. En die link zegt tegen mij dat dat niet in Nederland geleverd wordt. Is dat echt het geheugen wat je nu in huis hebt?

Bijdrager
    Joske007

Het is een verwijzing naar het product meer niet.

Maar als je het graag precies wil hebben, post ik het hier met plezier voor je https://www.amazon.de/gp/product/B0170BS4JK/ref=ppx_yo_dt_b_detailpage_o01_s01?ie=UTF8&psc=1

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Joske007 op 7 januari 2019 om 19:31</p>

Dat is prima, en hartelijk dank voor de link, maar als je iets anders bestelt dan waar het eerder over ging lijkt me dat wel relevant in het verhaal. Geheugen komt namelijk nogal precies 😉. In ieder geval: ik zag je update pas na mijn vorige post dus ik zou het inderdaad terugsturen. Want dit werkt niet. Ik zou het ook niet gekocht hebben trouwens, een kwart van de recensies had problemen met deze modules.

Bijdrager
    Joske007

<p class=”cite”>McPim op 7 januari 2019 om 20:01</p>

<p class=”cite”>Joske007 op 7 januari 2019 om 19:31</p>

Dat is prima, en hartelijk dank voor de link, maar als je iets anders bestelt dan waar het eerder over ging lijkt me dat wel relevant in het verhaal. Geheugen komt namelijk nogal precies 😉. In ieder geval: ik zag je update pas na mijn vorige post dus ik zou het inderdaad terugsturen. Want dit werkt niet. Ik zou het ook niet gekocht hebben trouwens, een kwart van de recensies had problemen met deze modules.

Intussen is het hetzelfde geheugen (nieuw) toe gekomen en succesvol geïnstalleerd.

Wat betreft de recensies zie je ook bij de andere merken (ook A-merken) slechte recensies staan, dus op basis van die criteria verder gaan lijkt me ook geen garantie te geven. Kortom, mijn geheugen is €40 goedkoper en werkt even zo goed, net zoals de compatibiliteit door de verkoper mij werd gegarandeerd.

Bijdrager
    TheBigZ

Joske007 op 11 januari 2019 om 13:01

Intussen is het hetzelfde geheugen (nieuw) toe gekomen en succesvol geïnstalleerd.

Kortom, mijn geheugen is €40 goedkoper en werkt even zo goed, net zoals de compatibiliteit door de verkoper mij werd gegarandeerd.

Goed om te horen dat het allemaal uiteindelijk goed is gekomen. En dat je voor een duppie op de eerste rang mag zitten!:-)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.