24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

Geheugen en snelheid voor Mac mini medio 2010

Ik weet dat er al een aantal topics lopen betreffende geheugen in MBP’s en Mac mini’s enz…
    Ik kaap niet graag topics, en elk geheugenprobleem is toch wel specifiek…
    Heel wat tegenstrijdige uitleg waar ik niet uit kom.

Ik heb een geheugenuitbreiding gekocht voor deze Mac mini (Mavericks , OS X server) : PNY 8GB PC3-10660 SO-DIMM.
    Dit is blijkbaar 1333 Mhz geheugen.
    In Mactracker staan de volgende vereisten :
    2 – 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM
    en dit staat erbij :
    16 GB (Actual) 8 GB (Apple)

Met 2 x 2 GB werkte de Mac mini prima (doch te weinig geheugen)
    Met 1 x 8 GB heb ik de indruk dat het goed loopt.
    Met 1 x 8 GB en 1 x 2 GB (samen 10) loopt hij volgens mij ook goed.
    Maar met 2 x 8 GB gaat het mis : hij start op, hij start zijn programma’s op, en na een paar minuten loopt hij vast.
    Voor dat hij vast loopt, kan ik even in het instellingen paneel van Mac OS X server kijken. Onder statistieken > geheugengebruik zie ik 20 GB staan, terwijl het maar 16 zou mogen zijn.

Ik meen me te herinneren dat de verkoper had gezegd dat 1333 Mhz zou werken in deze Mac mini. Dit heb ik ook ergens op internet gevonden, en staat ook op de verpakking.
    Zou dat toch een probleem kunnen zijn ? Of werkt 16 GB gewoon niet in deze Mac?

Alvast dank.

Bijdrager
    Rickje

Met 1 x 8 GB en 1 x 2 GB (samen 10) loopt hij volgens mij ook goed.

Dus met module 8GB -A- en 1x2gb werkt het goed.

Als je de andere 8GB -B- erin doet in plaats van de 8GB -A-, werkt het dan wel? Misschien is een geheugenmodule namelijk defect?

En…:

you need 1066 ram not 1333. the older macs you have want 1066 if you drop in 1333 sometimes they can downclock and work most of the times for 2010 minis they don’t work. so you would need to find 1066 ram.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1337532

.
    Dus beetje twijfel met jouw model… het kan dus aan de modules hebben gelegen.

Bijdrager
    Balsjer

Voor de Mac mini’s 2010 incl. de server versie en, de macbook pro’s 13″ modellen mid 2010, gelden de volgende voorwaarden qua gebruik 16GB intern geheugen,

RAM Type: PC3-8500 DDR3 Min. RAM Speed: 1066 MHz
    Details: Supports 1066 MHz PC3-8500 DDR3 SO-DIMMs.
    Also see: How do you upgrade the RAM in the Aluminum “Unibody” Mac mini models? How much RAM of what type do they actually support?
    Standard RAM: 2 GB en 4 GB in de server versie en Macbook pro.
    Maximum RAM: 16 GB*
    Details: By default, 2 GB installed as two 1 GB. By default. 4 GB installed as two 2 GB in de server versie en de macbook pro 13″.

*Originally, both the official and actual maximum RAM was 8 GB. However, as confirmed by site sponsor OWC, if running OS X 10.7.5 or higher, updated with the latest EFI, and equipped with proper specification memory modules, this model can support up to 16 GB of RAM.

Let op! Koop wel modules die voor de mac getest zijn.

Bron: Everymac.com

Bijdrager
    Sylvester

Oei, weer vergeten te abonneren op mijn eigen topic. Toch vreemd dat je je moet abonneren op je eigen gestarte topic. Dit terzijde…

Bedankt tot zover voor de reacties.

@rickje :
    Ja die had ik al getest. Als ik de 8GB -B- module erin steek, samen met een 2 GB module (of alleen), dan werkt die ook. Hieruit kan ik dus voorzichtig concluderen dat beiden in orde zijn.

We weten dus eigenlijk niet of het werkt? Soms werkt het met 16 GB, soms niet. Dat is toch de conclusie?

Bijdrager
    Sylvester

Wat ik zo gek vind : hij geeft zelf aan dat er 1333 Mhz geheugen in zit, terwijl hij alleen maar 1066 (1067?) zou aanvaarden.

Bijdrager
    Nora Nora

Heb je de twee 8GB reepjes gelijktijdig gekocht?

Probeer de reepjes eens in een andere Mac, gelijktijdig, kijk wat er dan gebeurt. En/Of probeer ook eens twee andere reepjes gelijktijdig. Kijk in beide gevallen ook wat er wordt aangegeven, 1333 of 1066. Wellicht is dit ook een teken dat er toch ergens iets niet lekker zit bij de reepjes.

Wellicht ligt het toch aan de reepjes, of hun combinatie samen. Dan kan je ze terugsturen.

Bijdrager
    Sylvester

Het zijn precies dezelfde modules dus dat gaat het zeker niet zijn. Ze zijn niet dezelfde dag gekocht, maar wel in dezelfde winkel in dezelfde rek met op de verpakking hetzelfde modelnummer.

Er zaten twee dezelfde modules in, 2 x 2GB, en dat werkte wel. Maar dat is samen maar 4 GB.
    Andere modules heb ik niet, en ook geen andere Mac waar deze in passen.

Terugsturen zal niet gaan, dat is te lang geleden denk ik.
    Ik zal nog eens wat testen doen.

Bijdrager
    RobApple

@ Sylvester

Sylvester op 24 mei 2014

Wat ik zo gek vind : hij geeft zelf aan dat er 1333 Mhz geheugen in zit, terwijl hij alleen maar 1066 (1067?) zou aanvaarden.

Het advies van Apple klopt niet altijd, dat heb ik in de praktijk geconstateerd, heb je scherp opgemerkt.

De Mac mini vanaf 2011 gebruikt 1333MHz, heeft o.a. Thunderbolt, de opbouw van de Mac mini vanaf 2011 wijkt af van de Mac mini 2010 serie.

De hele serie 2009/2010 Apple systemen met 1066MHz zijn extra gevoelig voor het juiste type geheugen.

De aanbevolen modules zijn: PC3-8500 DDR3 SDRAM 1066MHz SO-DIMM 204-pin, geen 1333MHz gebruiken.

Zoals Balsjer heeft beschreven, is juist.

PC3-8500 DDR3 SDRAM 1066MHz 4 GB / 2x 2 GB SO-DIMM
    PC3-8500 DDR3 SDRAM 1066MHz 8 GB / 2x 4 GB SO-DIMM
    PC3-8500 DDR3 SDRAM 1066MHz 16 GB / 2x 8 GB SO-DIMM
    Minimum vereisten:
    OS X 10.7.5 of later
    Laatste EFI Update voor uw machine
    EFI- en SMC-firmware-updates voor Intel-Macs, zie AppleStore: http://support.apple.com/kb/HT1237?viewlocale=nl_NL
    OWC/USA levert de juiste 1066MHz / 8 GB modules als enige in de wereld, verkrijgbaar in Nederland.

Onderstaande Mac Mini’s 2010 serie functioneren met 1066MHz 16 GB / 2x 8 GB.

Mac mini aluminium 2010 serie “Unibody”:
    Max. 16 GB 1066MHz Mac mini Intel Core 2 Duo 2.40 GHz
    MC270/2.40 – Macmini4,1 – A1347
    15.06.2010-20.07.2011

Max. 16 GB 1066MHz Mac mini Intel Core 2 Duo 2.66 GHz
    MC270/2.66 – Macmini4,1 – A1347
    15.06.2010-20.07.2011

Max. 16 GB 1066MHz Mac mini Server Intel Core 2 Duo 2.66 GHz
    MC438/2.66 – Macmini4,1 – A1347
    15.06.2010-20.07.2011

Onderstaande Apple systemen functioneren ook met 1066MHz 16 GB / 2x 8 GB voor de volledigheid.

MacBook 13.3″ kunststof wit “Unibody”:
    Max. 16 GB 1066MHz MacBook 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.40 GHz
    MC516 – MacBook7,1 – A1342
    18.05.2010-20.07.2011

MacBook Pro 13.3″ aluminium “Unibody”:
    Max. 16 GB 1066MHz MacBook Pro 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.40 GHz (SD/FW)
    MC374 – MacBookPro7,1 – A1278
    13.04.2010-24.02.2011

Max. 16 GB 1066MHz Mac Book Pro 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.66 GHz (SD/FW)
    MC375 – MacBookPro7,1 – A1278
    13.04.2010-24.02.2011

Max. 32 GB 1066MHz iMac Quad-Core Intel “Core i5″ 2.66 GHz 27”
    MB953/2.66 – iMac11,1 – A1312
    20.10.2009-27.07.2010

Max. 32 GB 1066MHz iMac Quad-Core Intel “Core i7″ 2.80 GHz 27”
    MB953/2.80 – iMac11,1 – A1312
    20.10.2009-27.07.2010

Bijdrager
    Balsjer

@robapple, perfect uitgelegd! (y)

Bijdrager
    Sylvester

Dat is heel duidelijk uitgelegd. Bedankt.

Maar als techneut probeer ik toch nog verder in de materie te spitten.
    Alleen weet ik niet zo goed waar die 1066 en 1333 Mhz op slaat. Op de verpakking van het geheugen staat dat ze ‘backward compatible’ zijn.
    Zo staat het op de verpakking : 1600 Mhz > 1333 Mhz > 1066 Mhz (voor alle duidelijkheid : er zat een 1333 Mhz module in de verpakking)

En ik versta dit als volgt : De module KAN sneller maar draait in mijn geval toch maar op 1066 Mhz.
    En in principe zou dit toch moeten kunnen werken….

Wat denken jullie?

Bijdrager
    TheBigZ
    Sylvester op 25 mei 2014

De module KAN sneller maar draait in mijn geval toch maar op 1066 Mhz.

Klopt.

Bijdrager
    RobApple

@ Sylvester

Zoals ik heb geprobeerd uit te leggen, o.a. met opbouw van Mac mini 2010, zal de Mac mini uitsluitend perfect draaien met 2x 1066MHz modules.

PNY 8GB PC3-10660 SO-DIMM. module: staat erbij, Mac compatible of zoiets? Ik denk van niet.

Als het een PC module is, bijvoorbeeld voor HP, uitsluitend geschikt voor een Windows PC, zal die hoogtwaarschijnlijk niet in een Apple/Mac functioneren.

PC3-10660 1333MHz modules is voor Apple/Mac systemen onbekend, wel PC3-10600 1333MHz modules voor Sandy Bridge processors..

Bijdrager
    Sylvester

Ik trek jouw kennis niet in twijfel hoor, waarschijnlijk ben ik degene die er niks van kent.
    Maar zouden ze tegenwoordig nog Macs maken waar alleen Mac geheugen in kan, of PC geheugen enkel voor Windows?
    Dat lijkt me toch sterk hoor.
    Er staat ook niet bij dat het enkel voor PC is. En ze werk(t)en dus wel. Ik zou eerder zeggen dat hij gewoon niet opstart als er al een module in zou zitten die niet geschikt is.

Ondertussen meer nieuws :
    Vandaag nog eens geprobeerd om de twee 8 GB modules er samen in te steken. Ik kreeg onmiddellijk opstart toontjes. Dus iets met het geheugen.
    Dus ééntje defect. Want eender welke combinatie ik maak, telkens als ik module -B- erin steek (laten we die zo maar noemen) start hij niet op.
    Misschien waren bovenstaande problemen de voorbode?
    Wel vreemd dat in het begin beide modules apart in de Mac ( dus 1 x 8GB) wél werkten, en nu plots module -B- niet meer.
    ESD-regels heel goed gevolgd, dus dat zal niet de oorzaak zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Houd er altijd rekening mee dat geheugen zeer gevoelig kan zijn, dus een defect kan soms ook alleen af en toe opduiken.
    Alleen al temperatuurverschil of luchtvochtigheid kan bepalen of een defect wel of niet hinderlijk is.

Ik zou toch proberen garantie te claimen zodat je vervangende exemplaren krijgt.

Bijdrager
    Sylvester

Dat ga ik zeker doen. Het is duidelijk dat één van die modules kapot is. Er is 10 jaar fabrieksgarantie op.
    Ze zijn pas gekocht dus winkelgarantie zal geen probleem zijn.
    (Mediamarkt Maastricht)

Bijdrager
    SunKeeper

Aanvulling: goed mogelijk dat de modules vandaag net iets warmer zijn dan gisteren, en nu de POST (test tijdens opstarten) niet lukt.

Zodra ze (of eentje) warmer worden gaat het fout. Verklaart ook waarom de POST eerst dan wel lukte en de machine later vastliep. (module wordt warmer tijdens gebruik)

Bijdrager
    RobApple

@ Sylvester

Maar zouden ze tegenwoordig nog Macs maken waar alleen Mac geheugen in kan, of PC geheugen enkel voor Windows?
    Dat lijkt me toch sterk hoor.

Factory Original A-kwaliteit geheugen kan zowel in Mac’s als PC’s van de merken SAMSUNG, HYNIX en MICRON.

Deze modules zijn uiterst precies met minimale toleranties, echter ook hoger in prijs vanwege de beste kwaliteit.

In PC’s worden veelal geheugen modules gebruikt, die goedkoper zijn, B-kwaliteit en minder precies, dat is het verschil.

Als er bij PNY geen vermelding staat: voor zowel PC als Mac, zijn deze uitsluitend geschikt voor PC’s.

Bijdrager
    Sylvester

ik ga alleszins een nieuwe halen en opnieuw testen.
    In het slechtste geval verkoop ik ze maar terug.

Bijdrager
    RobApple

PNY/Apple Memory:

https://www3.pny.com/category_buymulti.aspx?Category_ID=321

Met Mac logo op de verpakking, zie afbeelding.

Er staat geen 16GB (2x8GB) PC3-10666 1333MHz DDR3 Notebook SODIMM AP vermeld, laat staan met Apple logo geschikt voor Apple.

Name (Click on product below for details) Price
    8GB (2x4GB) PC3-10666 1333MHz DDR3 Notebook SODIMM AP $89.99
    8GB (2x4GB) PC3-10666 1333MHz DDR3 Notebook SODIMM $89.99
    4GB PC3-10666 1333MHz DDR3 Notebook SODIMM $59.99
    4GB (2x2GB) PC3-8500 1066MHz DDR3 Notebook SODIMM $29.99

Succes ermee.

Bijdrager
    Sylvester

Ah, bedankt voor de extra inlichting.
    Ik zie wel dat je alle kanten op kan met hun uitleg.
    Ik heb een verpakking die identiek is, maar waar het Mac logo niet op staat. Ook de module zelf ziet er precies hetzelfde uit.
    Ze vermelden niet de Mac mini, maar ik neem aan dat die gelijkwaardig is aan een Macbook
    Ze zijn een beetje achter met hun verwijzing naar OS X 10.6, dus ik vermoed dat de info niet volledig is.
    We zien wel….

Vraagje : Stel dat het betreffende geheugen toch niet geschikt is, is er een mogelijkheid dat de Mac mini het geheugen beschadigt? Of andersom : dat het geheugen de Mac mini beschadigt?

Bijdrager
    Nora Nora

Met statische elektriciteit weet je het nooit, maar het lijkt erop dat in dit geval het geheugen vanaf het begin af aan al niet goed functioneerde….

Wanneer de mini nog wel met de 2x2GB goed functioneert is er volgens mij niets om je zorgen over te maken.

Ik zou zeggen terugsturen. Het enige probleem zou kunnen zijn dat je er ander geheugen voor terug wilt. Ik vermoed dat ze alleen hetzelfde type weer geven. Dit moet je dan wellicht zelf verkopen met enig verlies, en dan de juiste 8GB reepjes kopen, welke voor Apple geschikt zijn.

In nagenoeg alle gevallen werkt het dan gewoon. Je hoort maar heel zelden, of eigenlijk nooit, dat het dan niet werkt.

Bijdrager
    Sylvester

Ik ben natuurlijk een die-hard techneut die niet opgeeft…:-D
    Ik focus me op het feit dat de Mac mini nog steeds op één bewuste 8GB module van PNY draait, en nog steeds goed draait.
    Ook op één PNY module én oude 2GB module werkte hij.
    Volgens mij hebben ze dat Mac logo erop gezet omdat mensen altijd zoeken naar Mac-compatible producten, maar in feite gewoon hetzelfde geheugen is. Ze doen dit uit commercieel oogpunt, om meer verkocht te krijgen. Volgens mij zijn die modules gewoon dezelfde. Ik kan me niet voorstellen dat ze hun productieproces aanpassen (zijdelings van hun bestaande proces) en andere modules gaan maken, specifiek voor die kleine minderheid Mac gebruikers.
    Eerst omruilen, en dan zien…
    Als het niet werkt, kan ik ze alsnog verkopen.
    Wordt vervolgd…

Bijdrager
    RobApple

Als het Mac label er wel op staat en het werkt niet in een Mac, heb je recht op garantie, als het er niet op staat zou de verkoper kunnen zeggen: u heeft de verkeerde module(s) gekocht, zonder Mac label, dat is het verschil. PNY bepaalt de garantie voorwaarden, niet de klant.

Bijdrager
    Sylvester

Ondertussen heb ik de kapotte module terug gebracht. Geld terug gekregen.
    De andere 8GB kan ik niet meer omruilen, want die is net iets ouder. Maar deze werkt nog steeds.
    Ik ga eens contact opnemen met de fabrikant.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.