7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    barack_k

Geheugen bijna vol en MacBook is heel traag geworden?

Beste kameraden,

Momenteel heb ik een MacBook en er verschijnt steeds dat mijn geheugen bijna vol is. Dat is dan ook niet het probleem het probleem is dat mijn MacBook verraderlijk traag is geworden. Dan moet ik er ook wel bij vertellen dat ik sinds een paar weken de OS X Yosemita versie 10.10 heb geïnstalleerd (kan misschien daar aan liggen?).

Heeft iemand een idee waar het mogelijk aan kan liggen?

Alvast bedankt voor de moeite mensen!

Bijdrager
    fred44nl

het probleem is dat je hard-disk zo goed als vol is.
    daarom krijg je die mededeling.
    OS X werkt het lekkerst, als er minimaal 10% vrije ruimte is.
    dus ga daar maar es wat aan doen:)

Bijdrager
    barack_k

bedankt fred.. Heb je misschien ook enig idee waar ik mijn geheugen het beste kan bewaren extern?

Bijdrager
    Shmoo

In de boekenkast of ergens onder je bureau?

Moderator
    Night

Ik zou zeggen: in je hoofd.

Voor wat computers betreft: je hebt werkgeheugen (RAM) en opslagruimte/schijfruimte (bv. harddisk). Schijfruimte is (m.u.v. een RAMdisk) géén geheugen.

Bijdrager
    fred44nl

@barack_k
    een externe HD met USB lijkt me een goed begin.

Bijdrager
    feek

Is het een geheugen probleem of een opslag probleem?

Ga eens naar menu> appeltje > Over deze mac > Opslag

Als daar de balk vol is heb je een opslag probleem (te veel op je harde schijf). Prullenbak legen wil wel eens helpen en ook, als je dat gebruikt, weer eens een Time Machine backup draaien. Op idd zoals boven besproken ook externe opslag gebruiken.

Als hierboven staat dat je nog veel ruimte over hebt dan heb je een geheugen probleem.

Een aantal apps heeft onder Yosemite problemen met geheugen lekken. Dan helpt opstarten gewoon. Maar beter is voordat je opstart te kijken welke app verantwoordelijk is voor dit lek.

Ga naar Programmas > Hulpprogramma’s > Activiteitenweergave

Klik op geheugen en sorteer op geheugen. Kijk welke app verantwoordelijk is.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.