20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    frapo

Gehele harde schijf wissen mogelijk? Opgelost!

Mijn eerste topic dus vergeef eventuele missers aub.
    Ik ga mijn iMac verkopen en wilde ‘m in verkoopstaat terugbrengen dmv. de installdisks. Ik heb er ook een Windows-partitie opstaan en was in de, naar nu blijkt naïeve, veronderstelling dat die wel gewist zou worden door het installatieproces. Na de installprocedure bleek dus dat de Windows-partitie er nog keurig opstond. Ik heb deze toen gewist mbv. Schijfhulpprogramma en het volume Windows heeft nu een Mac Os uitgebreid structuur.
    Om het voor de koper netjes te maken wil ik deze twee volumes samenvoegen maar krijg dat met Bootcamp-assistent niet meer voor elkaar.Deze geeft de melding: “De opstartschijf kan niet in partities worden verdeeld of worden hersteld als één partitie. De opstartschijf moet zijn geformateerd als één volume met de structuur Mac Os uitgebreid (journaled) of al door de Bootcamp-assistent zijn gepartioneerd voor de installatie van Windows.” en verder kom ik dus niet.
    Weten jullie, in al jullie wijsheid, hoe ik de schijf weer als één geheel kan krijgen? Moet ik in Schijfhulpprogramma de gehele schijf wissen, dus in mijn geval de 298,1 GB WDC WD3200AAJS-4 of krijg ik dan nog meer problemen?
    Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Bijdrager
    intense megavis

Volledige HD wissen met je OSX installatiedisks. Schijfhulpprogramma -> schijf selecteren -> formatteren.

Bijdrager
    Daan

Gewoon installatie dvd erin, dan schijfhulpprogramma open en dan je hd selecteren dan naar partioneren gaan en dan 1 partie en dan naam geven (bijv. Mac) dan structuur Mac OS uitgebreid (journaled). En dan partioneren drukken ofzo en dan OS X installeren en dan bootcamp draaien.

Bijdrager
    frapo

En dan kan ik daarna probleemloos opstarten van de installdisk dmv opstarten met C-toets en de installprocedure weer doorlopen?

Bijdrager
    youp.c

Of de min proberen

Bijdrager
    frapo

Ok jongens duidelijk. ga het morgenochtend fixen.
    Bedankt.

Bijdrager
    tinus_omt

Als je je Mac of de disk weg gaat geven of verkopen aan iemand anders, is het een goed idee om de schijf helemaal te wissen met behulp van de “security options” knop op de “erase” tab (ik weet niet wat de Nederlandse vertaling is). Kies bij op het formulier dat je dan krijgt voor 1 maal overschrijven en zet de machine aan het werk. Het duurt behoorlijk lang voor het klaar is (afhankelijk van de grootte van de harde schijf enkele uren).

Als je dit niet doet, kan het zijn dat iemand met behulp van bepaalde tools toch nog een gedeelte van je bestanden kan terughalen.

Als je de disk overschrijft zijn alle partities ook verdwenen, is dat probleem ook meteen opgelost.

Bijdrager
    1984
    tinus_omt op 24 januari 2011

. Kies bij op het formulier dat je dan krijgt voor 1 maal overschrijven en zet de machine aan het werk. .

Schijven permanent wissen

U kunt het herstellen van de bestanden nog verder bemoeilijken door de schijfruimte zeven of 35 keer te overschrijven door nullen in plaats van één keer.

Dit als je wilt dat de volgende gebruiker niet met je persoonlijke info aan de gang gaat, want zoals eerder vermeld zijn veel mensen zich er niet van bewust dat die data terug te halen is.

Bijdrager
    macpro

@tinus_omt: 1x overschrijven met nullen is niet voldoende. 7x is minimaal nodig om sporen te wissen. Ga je echt voor zeker, kies dan 35x overschrijven. Dat laatste duurt overigens echt lang, maar is wel aan te raden als er gevoelige informatie op je Mac heeft gestaan.
    Tenzij je graag je 15 minutes of fame wilt hebben bij Peter R. de Vries. :sarcastic:

Bijdrager
    tinus_omt

Het is volslagen onzin dat je een moderne schijf, die 1 keer is overschreven, nog te herstellen is. Bij heel oude harde schijven was dat zo, maar tegenwoordig (schijven die minder dan 10 jaar oud zijn) is alles zo klein dat het niet meer kan.

Die opties hebben even veel effect als de cremes van dr. Vogel, geen. Behalve slijtage en tijdverspilling natuurlijk.

Bijdrager
    macpro

Dat mag je rustig onzin vinden, maar er zijn standaarden die aangeven hoe vaak een schijf gewist moet worden voordat deze als leeg mag worden beschouwd. Dus als jij maar 1 keer wist en er blijft toch nog data achter heb je wat uit te leggen.

Bijdrager
    Monachus

Ik heb het volgende probleem, ook ik wil mijn harde schrijf wissen, doch als ik dat via de installatiedisk wil doen, krijg ik als antwoord dat dat niet kan omdat ik een nieuwere versie op mijn iMac heb staan, maar daar kan ik dus helaas de opstart schrijf NIET mee wissen, wat nu? Misschien via een extern programma? En als ik de opstart schrijf gewist heb kan ik dan gewoon weer een schone opstart schrijf maken via mijn installatiedisk? Alvast bedankt voor het antwoord.

met vriendelijke groet, Monachus:-)

Moderator
    unSOUND

Het klinkt alsof je een installatie wilt starten, dat kan inderdaad niet. Je moet de installer negeren, en in de menubalk kiezen voor Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma. Daar partitioner of formatteer je vervolgens de schijf.

Bijdrager
    Monachus

Bedankt voor je antwoord maar helaas wil ik dus de harde schrijf zelf formatteren en dan de bijbehorende installatiedisk een schone iMac hebben. Maar helaas kan ik niet formatteren omdat als ik de harde schrijf selecteer ik verder aan de rechterkant GEEN keuze mogelijkheid heb om te kiezen, die hokjes blijven helaas grijs, maar nogmaals toch bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet,

Monachus

Moderator
    unSOUND

Maar als je de schijf probeer te wissen, ben je op dat moment al opgestart vanaf de DVD, of draai je op dat moment vanaf de harde schijf ? Want in het laatste geval werkt het inderdaad niet, OS X kan niet zijn eigen schijf wissen als je daar van draait.

Bijdrager
    Monachus

Oké duidelijk, maar ja het kan dus ook niet vanaf de originele installatiedisk, want dan krijg ik als antwoord dat er een nieuwere op mijn Mac staat, waarmee ik dus niet mijn Mac kan wissen, pff, zal dan wel via een externprogramma moeten denk ik

Met vriendelijke groet,

Monachus

Moderator
    unSOUND

Het kan gewoon met de DVD. Maar je moet de DVD niet “starten” terwijl de Mac nog draait, want dan krijg je inderdaad die melding. Wat je moet doen is opstarten met de ALT / Option toets ingedrukt, en dan de DVD kiezen. Vervolgens kies je je taal, en krijg je het venster van de installatie. Maar die negeer je dan gewoon, en ga je in de menubalk naar Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma. Omdat je nu niet werkt vanaf de harde schijf, maar vanaf de DVD, kun je nu wel de schijf formatteren.

Bijdrager
    Monachus

Oké erg bedankt voor je tijd en de moeite, dat moet haast wel lukken lijkt mij ja, maar denk wel dat ik dat morgen ga proberen, kan ik daarna mijn nieuwe iMac eindelijk neer zetten en installeren, blij

Met vriendelijke groet,

Monachus

Inactief
    Anoniem

@Monachus: waarom wil je de schijf opnieuw formatteren?

Bijdrager
    Monachus

Allereerst, het is gelukt, ook mede dankzij unSOUND, en lang lang klooien, maar goed na een halve dag is die leeg en klaar voor de verkoop, na een schone installatie.
    En voor Koen, omdat ik hem wil verkopen en er dus totaal niets van mijzelf op mag staan, uiteraard wel de normale programma’s die er op horen te staan.

met vriendelijke groet,

Monachus

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.