16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    jw54

[Opgelost] gehackt?

beste allemaal,

vanochtend een mail ontvangen van een hacker, die beweert dat mijn iPad gehackt is door hem. Volgens hem heeft hij mijn camera, microfoon via een Trojan virus overgenomen en daarnaast al mijn contacten gedownload.

Nu dreigt hij al mijn gegevens (incl. gesprekken/filmpjes) op internet te zetten/naar al mijn contacten te sturen als ik niet € 500 op zijn bitcoinrekening zet (www.coinbase.com).

Fake-mail? Is het trouwens mogelijk op een iPad2 (IOS8) een controle te doen op virussen e.d.?

Bijgaand de header van de mail.header

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Mullie

Maak je geen zorgen ik heb het ook ontvangen op de iMac heb het bericht gewoon weg gegooid

Moderator
    Night

Je kan er voor 99,99999999% zeker van zijn dat dit gewoon spammail betreft:

• Als hij is gericht aan Undisclosed recipients in plaats van specifiek jouw mailadres
    • Ook heb ik nog nooit gehoord van een ‘in het wild voorkomende’ trojan voor iOS.

Verder zou het wel handig zijn de hele mail te zien, i.p.v. alleen de header.

Bijdrager
    GoeieDag

Woensdag, gehackt-dag.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  GoeieDag. Reden: Oeps, 't' laten wegvallen; zie opmerking van KW hieronder

Bijdrager
    KarelWillem

Kom je uit Utrech jochie?

“Woensdag, gehackt-dag.”

Moderator
    Night

[offtopic]

Hmm… volgens @nicoj werd er gehackt gemaakt van de hacker;-)

[/offtopic]

@TS: Wil je toch het gevoel van (schijn)veiligheid verhogen op je iPad: TotalAV heeft een AV app, die ook op iOS draait. Mijn advies? Niet doen! (en lees ook waarom niet)

Bijdrager
    Brandgoose

Heb ik gewoon weggegooid.

Bijdrager
    jw54

NicoJ,

bedankt, nu wordt alles duidelijk!

Bijdrager
    speedlite

Ik heb ‘m gewoon weggegooid en niks meer van gehoord.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik wacht nog steeds op het filmpje dat van mij gemaakt is en op internet zou zijn/worden geplaatst.

Helaas bestaat daar dus geen lollige afbeelding van.

Ik zou trouwens ook niet weten hoe ik voor € 500,- in bitcoins kon overmaken.

Een dom persoon dus, die wel veel e-mailadressen heeft bemachtigd. Waarschijnlijk aangeschaft met bitcoins.

Evenmin heb ik trouwens een incassobureau aan de deur gehad resp. is mijn bankrekening geblokkeerd (!) (laatste herinnering) wegens het niet betalen van een verkeersovertreding “Overschrijding max. snelheid op de autosnelweg”

De in de brief opgenomen taalfouten zou toch te denken moeten geven.

Heeft iemand een idee of en hoe vaak dit soort ongein wel lukt?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    justhan

@Dick de Roos: Wat een lieve aanmaning van dit “fake CJIB”. Wanneer je het bij het “echte CJIB” tot een beschikking en twee aanmaningen laat komen, is het te betalen bedrag absoluut vele malen hoger dan de opgelegde sanctie.  Ik zou deze dus maar snel betalen

Moderator
    Night

Dat niet alleen: ook zal te allen tijde het geregistreerde kenteken en de lokatie van de overtreding vermeld staan. Verder is een kenteken nergens gekoppeld aan een e-mail adres. Ook niet bij het CJIB. Het is dus niet mogelijk ooit mail te ontvangen van het CJIB omtrent een sanctie, tenzij je zelf eerst een mail stuurt die dan (persoonlijk) beantwoord wordt.

Bijdrager
    GoeieDag

Rekeningnummer in Litouwen (LT0345etc).

Bijdrager
    Dick de Roos

Even voor de volledigheid (voordat ik als iemand met een klein denkraam word versleten): ik had de fakeheid van deze mail dus al op meerder punten doorzien.

Blijft niettemin het feit, dat je soms wel even in onzekerheid wordt gebracht, want dit soort  mails lijken steeds echter. Ondanks dat je (ik dus) weet dat deze instanties dergelijke zaken nooit per mail communiceren.

Leve de PTT/PostNL/papieren brief!

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Dick de Roos.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Dick de Roos.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.