30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Gegevens overzetten van oude naar nieuwe Imac

Mijn zwager heeft een iMac Retina 4 GHz gekocht met 512 GB SSD. Hoe moet hij de gegevens overzetten van een oudere iMac 2010 via een ethernetkabel? Kan hij gewoon via de ethernetkabel inloggen op die oude iMac als die in samengebruik staat?

Bijdrager
    wensink

Gewoon de ethernet kabel in beide Macs pluggen en dan met migratie assistent alles overzetten. Gewoon het programmaatje openen, de rest wijst zichzelf.

Bijdrager
    SunKeeper

Zet dan wel Wi-Fi uit, anders wordt dat gebruikt volgens de standaardinstellingen.

Moderator
    Night

En dat kost tijddd …..

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt. Dat het tijd kost, tja er is geen firewire 800 meer.

Bijdrager
    MrBelloNLD

wel hoor, alleen extra apple thunderbolt firewire adaptor benodigd

Bijdrager
    MrBelloNLD

wel hoor, alleen extra apple thunderbolt firewire adaptor benodigd

Bijdrager
    websania

Waarom geen Time Machine backup maken en op de nieuwe iMac zetten?

Bijdrager
    KarelWillem

Waarom wel, als de Mac er gewoon naast staat?

Dus, zoals al eerder gezegd:
    Wifi uit, ethernetkabel erin, Migratie-assistent opstarten, wachten, klaar.

Bijdrager
    websania

Omdat je dan applicaties ook weer opnieuw moet installeren bijvoorbeeld? Dit vond ik nou net het gemak in vergelijk tot een windows machine (in het verleden); tm-backup die je toch al hebt, meteen op je nieuwe machine zetten en voila, je hebt je eigen computer meteen weer terug en je kunt weer verder waar je gebleven was.

Bijdrager
    KarelWillem

Huh? Applicaties opnieuw installeren?? Echt niet.
    Die gaan even vrolijk mee met de Migratie-assistent.

Van mijn leven nog nooit een app opnieuw moeten installeren bij wisselen van een Mac.

De gegevens die worden overgezet zijn onder andere gebruikersaccounts, programma’s, documenten, netwerk- en computerinstellingen.

Bijdrager
    websania

Ok, ieder z’n manier natuurlijk. Ik vond de TM-backup wel makkelijk.

Bijdrager
    LeRu

Kan iemand hier mij vertellen of migratie-assistent het mogelijk maakt om specifieke programma’s over te slaan? Ik wil een nieuwe installatie uitvoeren maar daarna niet weer alle ooit geinstalleerde programma’s installeren; ik wil kunnen kiezen.
    Kan nu niet normaal herstarten: levert de ene kernel panic na de andere op. enige optie die ik dan heb: opstarten in veilige modus, inloggen, en vervolgens herstarten omdat anders de videokaart niet gebruikt wordt. Dit was ook al zo onder Mavericks. [MBP mid 2009, Yoshemite]

Bijdrager
    CorMac

Ik heb ook een vraagje ivm gegevens overzetten. Ik ben nu ook data aan het overzetten dmv ethernetkabel maar dan zonder migratieassistent. Ik kom nu een map onder Macintosh HD tegen die opt heet(zie foto). Ook op de nieuwe Mac zetten of niet? Tevens, welke mappenmoet ik kopiëren om bv de plex bibliotheek over te zetten en Mail, …

Bijdrager
    TheBigZ

@cormac: Nee niet overzetten. Dat zijn opt(ional) installs. Is waarschijnlijk ooit met een of andere tool meegekomen.

Bijdrager
    aperitivo

De migratie assistent is inderdaad het handigste, ik heb het net ook zo gedaan. Let erop dat je op beide macs de migratie assistent opent (alle andere programma’s sluiten, incl de finder) en dan op de (oude) mac kies ‘bestanden van ….’ en op de andere (nieuwe) mac ‘hierheen’ ofzoiets. Werkt erg goed. En duurt een paar uur…

Bijdrager
    LeRu

…maar kun je programma’s apart aanwijzen of gaat de hele programmamap in een keer?

Moderator
    Night

het is inderdaad óf alles óf niets. Maar je wist daarna toch gewoon de apps die je niet wil?;)

Bijdrager
    LeRu

ok bedankt, nuttige info. Ik denk dat ik dan daarvoor de boel moet uitmesten. Nu weet ik ook niet wat ik moet verwijderen om de boel te saneren.Doe ik het daarna, heb ik alweer alles overgezet.

Bijdrager
    websania

Ik ben toch wel nieuwsgierig waarom jullie de migratie assistent prefereren boven een eenvoudige TM-backup?

Bijdrager
    CorMac

Als ik mijn iTunes bibliotheek en iPhone backup wil overzetten moet ik dan de hele map onder muziek/iTunes overzetten? Wat de iPhone betreft zien ik daar enkel een map met mobile applications instaan, maar niks wat betreft de rest van de iphone qua instellingen etc…

Bijdrager
    CorMac

Somebody?

Bijdrager
    Noest

Back-up iPhone op externe schijf opslaan

thuismap > Bibliotheek > Application Support > MobileSync > Backup

En dat dan samen met het mapje met de apps waar je het zelf over hebt.

Foto’s en muziek worden volgens mij niet apart opgeslagen, maar dat weet ik niet verder.

Bijdrager
    Rethep

Ik heb ook net een nieuwe iMac. Heb bij het overzetten via migratie gekozen voor: ‘alleen bestanden/gegevens’, want wil eigenlijk de programma’ s opnieuw installeren (schone installatie ?), of moet dat anders (volgorde ?) ? Mijn oude iMac (2007) was heel traag geworden. Daar heb ik nooit, ook niet bij updates van Mac OS, een schone installatie gedaan (zag op tegen problemen bij verse installatie).

Verder heb ik de volgende vragen:

– Bij openen van ‘oude’ bestanden op de nieuwe Mac krijg ik melding: “Te oud om te openen”, eerst openen in Pages/Keynote/Numbers 2009 (heb ik niet) . Hoe kan ik dat oplossen ?
    – Op oude, en nieuwe, Mac krijg ik regelmatig de melding: “Om dit webmateriaal te bekijken moet u de ‘Java Runtime Environment’ installeren”. Als ik dat wegklik heb ik verder geen problemen, maar vind de melding vervelend. Wat ontbreekt mij hier eventueel ? Of doe ik iets anders fout ?

Dank voor reacties!

Bijdrager
    Brombeer

-Ik zou Apple vragen naar iWork uit 2009. Die hebben immers dat incompatibiliteitsprobleem geschapen. En daarna naar een andere office-suite omzien, want software die op zo’n Quark-express-achtige manier met versies omgaat moet je niet willen. Kijk anders even of de iWorksuite van jouw oude mac ernaast te installeren is.
    Of -als je je nog amper data met die nieuwe Mac hebt gemaakt: herinstalleren, maar dan met de programma’s. De software die het onder 10.10 niet meer doet krijgt vanzelf een grijs verbodsbord door het icoontje: die kun je dan weggooien of updaten.

-Bij het tweede punt lijkt het me dat jou de Java Runtime Environment ontbreekt.

Vergeet niet dat je de eerste 90 dagen met je nieuwe Mac volledige helpdesksupport hebt. Vraag ze maar het hemd van het lijf.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

- Bij openen van ‘oude’ bestanden op de nieuwe Mac krijg ik melding: “Te oud om te openen”, eerst openen in Pages/Keynote/Numbers 2009 (heb ik niet) . Hoe kan ik dat oplossen ?

Een oudere versie van iWork installeren — zo te lezen heb je ’09 overgeslagen, maar ik zou je adviseren die ergens vandaan te halen en te gebruiken in plaats van de nieuwste. Ik vind die laatste onhandiger in gebruik en ze missen functies die wel in de oudere versies zitten (en die ik ook gebruik).

De vraag is een beetje: waar haal je ’09 vandaan, want Apple biedt ze niet meer aan? Proefversies zijn nog wel te downloaden, maar dan moet je nog ergens een serienummer vandaan halen.

Bijdrager
    Rethep

Dank voor jullie reacties! Ik kan inderdaad opnieuw installeren want gebruik mijn oude Mac nog.

Maar over het overzetten: programma’s mee laten over zetten (met data en gegevens) of programma’s zelf los met de hand opnieuw installeren ? Mijn oude Mac werd steeds trager dus misschien is een ‘schone installatie’ van die programma’s beter ?! Of maakt dat in dit geval niet uit ?

Verder kan ik voor hulp gewoon even langs mijn ‘A-Mac’ gaan. Daar hebben ze me altijd uitstekend geholpen!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik geloof niet dat je Pages e.d. zomaar kunt kopiëren — ik meen me te herinneren dat ik dat wel eens gedaan heb, en toen werkte het niet. Maar je hebt niks te verliezen door het even te proberen.

Bijdrager
    Rethep

Ik heb intussen contact gehad met de Apple helpdesk. Heb ik immers 90 dagen gratis recht op hulp.

– Ik ga alles tegelijk overzetten met migratie. Als het te langzaam is ga ik samen met helpdesk via ‘Activiteitenweergave’ door de programma’s/processen lopen. Prima assistentie vd helpdesk!
    – Try-out versie van ‘iWorks 09′ geïnstalleerd, en programma’s opnieuw opgeslagen. Daarna alles overzetten naar nieuwe iMac, en daarna zou het werken. Dan oude programmaversies op nieuwe iMac verwijderen.

– Ondanks het installeren van ‘Java Runtime’ via site nog steeds meldingen!

Dank voor reacties!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik jou was zou ik eerst eens proberen te werken met de nieuwe versies van Pages e.d. voordat je de oude opruimt. Redelijke kans dat je liever de oude blijft gebruiken, als je het mij vraagt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.