17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Gegevens overzetten van oude naar nieuwe iMac.

Een vriend van mij heeft een iMac 2011

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.5-21-inch-aluminum-mid-2011-thunderbolt-specs.html

Deze heeft USB 2.0, Firewire 800 en Ethernet.

Hij zal een nieuwe iMac 2019 21,5 inch retina kopen. Deze heeft USB 3.0, Thunderbolt 3 en Ethernet.

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i3-3.6-21-inch-aluminum-retina-4k-early-2019-specs.html

Hoe zet hij best zijn gegevens over bij het opstarten van de nieuwe iMac? We willen de migratie-assistent gebruiken en dachten aan een gewone ethernetkabel tussen de twee iMacs. Werkt dat onmiddellijk of moet de oude Mac daarvoor nog geconfigureerd worden?

WIFI zal te traag zijn om over te zetten.

Moderator
    Night

Nee hoor, dat werkt prima, zonder dat je allerlei instellingen hoeft aan te passen. Al denk ik dat de snelste methode is om een TimeMachine backup terug te zetten.

Je kunt de data overigens op drie manieren overzetten. Kijk even onder het kopje De computers op elkaar aansluiten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Hij heeft geen Time Machine backup. Hij heeft wel een externe USB2 schijf met de voornaamste bestanden maar ik vermoed dat die te traag is. Maar als ethernet werkt zijn we content.

Op de oude iMac staat Yosemite, op de nieuwe uiteraard Mojave.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 10 mei 2019 om 21:03</p>
    Hij heeft geen Time Machine backup.

Dat is z’n eerste fout:) Als hij slim is, koopt hij een externe harde schijf die groot genoeg is voor een volledige back-up voor bij z’n nieuwe Mac.

Maar als ethernet werkt zijn we content.

Wanneer je de nieuwe computer opstart, kun je al snel na het instellen van de taal e.d. kiezen dat je gegevens over wilt zetten, en daar krijg je dan de keuze uit de manieren waarop je dat kunt doen. Als het goed is staat netwerk daar ook bij, maar zorg wel dat het draadloze netwerk van de nieuwe computer uitstaat, want ik heb de indruk dat macOS dat liever heeft dan bekabeld, terwijl het veel langzamer is.

Op de oude iMac staat Yosemite, op de nieuwe uiteraard Mojave.

Dat zou geen probleem moeten zijn. Als je nu gezegd had dat er iets als Snow Leopard opstond, dan zouden er misschien wat haken en ogen aan kunnen zitten, maar ook dan zou vermoedelijk alles zonder veel moeite te kopiëren zijn.

Bijdrager
    MagicMouse

Heb het gedaan met Wifi. Het lukte mij niet met een ethernet kabel, en ik had geen andere kabels.Hij moet niet vergeten allebei de macs in te stellen dat ze niet gaan slapen!

Ik heb snel Wifi, glasvezel, het duurde wel 8 uur minimaal.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>MagicMouse op 11 mei 2019 om 12:34</p>
    Heb het gedaan met Wifi. Het lukte mij niet met een ethernet kabel, en ik had geen andere kabels.Hij moet niet vergeten allebei de macs in te stellen dat ze niet gaan slapen!

Ik heb snel Wifi, glasvezel, het duurde wel 8 uur minimaal.

Voor hoeveel gb? Of moet je misschien een crossover ethernetkabel gebruiken?

Bijdrager
    MagicMouse

150GB, die kabels snap ik geen bal van, FireWire? Thunderbolt? Past de ene in de oude Mac etc etc.

Bijdrager
    mowat

Dat kan inderdaad op verschillende manieren. Ik heb deze overzetting van oude naar nieuwe Imac gedaan vanaf een externe schijf met een volledig bijgewerkte Superduperkopie. De externe schijf heb ik verbonden  met de nieuwe iMac met een Firewire naar thunderbolt kabeltje.

Bij het opstarten via de configuratieassistent kiezen voor de externe superduperkopie en alle gegevens waren binnen de kortst mogelijke tijd overgezet.

Mijn 3 accounts en alle data , programma’s , wachtwoorden , instellingen en dergelijke werkten onmiddelijk foutloos vanaf de eerste opstart.

Op mijn nieuwe Imac stond toen nog wel geen Mojave en ik weet niet of het nieuwe bestandssysteem roet in het eten kan gooien maar ik neem aan dat die omzetting hetzelfde gebeurt als bij een normale installatie.

Alles kan natuurlijk ook nadien nog via de migratieassistent maar via de configuratieassistent is de overzetting direct bij het inschakelen van de nieuwe iMac.

Bijdrager
    pruus

Jouw WiFi aansluiting is niet van belang, wel jouw interne WiFi-netwerk. Die kan het kennelijk niet zo snel aan. Crossover kabel zou sneller werken moeten.

Moderator
    Night

Mac Hammer Fan op 10 mei 2019 om 21:03

Hij heeft geen Time Machine backup.

Slecht, slecht, slecht. Het zou nu een uitkomst zijn geweest, maar, en dat is veel belangrijker: als z’n Mac of interne disk defect raakt is hij ALLES kwijt wat erop staat.

ik zal het nog maar eens zeggen: backup, BACKUP en … oh ja… BACKUP  !!!!!!!!!!!!

Een beetje USB harddisk kost geen drol meer tegenwoordig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb snel Wifi, glasvezel

Wifi is draadloos, glasvezel is per definitie wel met draad:)

het duurde wel 8 uur minimaal.

Inderdaad is de sluimerstand uitzetten een goede tip, want anders heb je goede kans dat het allang klaar zóú moeten zijn, maar dan blijkt de computer ingedut te zijn.

Maar om deze tijdsduur in perspectief te plaatsen: ik kreeg ongeveer een maand geleden m’n nieuwe iMac binnen, en heb die geïnstalleerd met de Time Machine-backup van m’n vorige, en op die vorige computer stond — als ik het me goed herinner — iets van 700 GB aan gegevens. M’n back-upschijf heeft een Thunderbolt-2-aansluiting die ik (met een verloop) in de Thunderbolt-3-aansluiting van de nieuwe Mac gestoken heb. Ik geloof dat het een uurtje of twee duurde om alles over te zetten, inclusief dat de computer een paar keer in slaap sukkelde zoals hierboven genoemd.

<p class=”cite”>pruus op 11 mei 2019 om 16:00</p>
    Crossover kabel zou sneller werken moeten.

Je hebt al zeker zo’n 15 jaar geen crossover kabels meer nodig met Macs — de computer corrigeert automatisch mocht je een „verkeerde” kabel gebruiken.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor alle info, beste mensen.

Moderator
    Night

Laat even weten of het gelukt is (en hoe) 😉

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>Night op 11 mei 2019 om 22:53</p>
    Laat even weten of het gelukt is (en hoe) 😉

Zal ik zeker doen. Het zal wel enkele weken duren. Mijn vriend heeft zijn iMac pas besteld bij Lab9 in Brugge en de exacte levertijd is nog niet gekend. Maar ik laat zeker iets weten.

Bijdrager
    MagicMouse

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 11 mei 2019 om 19:33</p>

Ik heb snel Wifi, glasvezel

Wifi is draadloos, glasvezel is per definitie wel met draad:)

het duurde wel 8 uur minimaal.

Inderdaad is de sluimerstand uitzetten een goede tip, want anders heb je goede kans dat het allang klaar zóú moeten zijn, maar dan blijkt de computer ingedut te zijn.

Maar om deze tijdsduur in perspectief te plaatsen: ik kreeg ongeveer een maand geleden m’n nieuwe iMac binnen, en heb die geïnstalleerd met de Time Machine-backup van m’n vorige, en op die vorige computer stond — als ik het me goed herinner — iets van 700 GB aan gegevens. M’n back-upschijf heeft een Thunderbolt-2-aansluiting die ik (met een verloop) in de Thunderbolt-3-aansluiting van de nieuwe Mac gestoken heb. Ik geloof dat het een uurtje of twee duurde om alles over te zetten, inclusief dat de computer een paar keer in slaap sukkelde zoals hierboven genoemd.

<p class=”cite”>pruus op 11 mei 2019 om 16:00</p>
    Crossover kabel zou sneller werken moeten.

Je hebt al zeker zo’n 15 jaar geen crossover kabels meer nodig met Macs — de computer corrigeert automatisch mocht je een „verkeerde” kabel gebruiken.

Bedankt

Bijdrager
    Hermanko

Ook ik heb een nieuwe iMac Retina 21 in bestelling bij MacBizz; die zetten daar alles voor me over, van de oude 2012 iMac, omdat ik die daar voor een aardig bedrag heb ingeruild ..

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Gisteren heeft die vriend zijn iMac afgehaald en een LaCie externe HD gekocht en een Time Machine Backup gemaakt.

Het overzetten vandaag met de bijgeleverde USB-C en USB3 kabels verliep snel en probleemloos. We hebben dus geen Ethernetkabel gebruikt. 😎

Daarop hebben we de Lacie HD hergeformatteerd, op de eerste partitie een bootable Carbon Copy Clone gezet en op de tweede een nieuwe Time Machine Backup. Hij had nog een M$ Office 2011 op zijn oude computer, die hebben we verwijderd en vervolgens geactiveerd op de nieuwe iMac. Dat ging wel moeizaam omdat de server niet beschikbaar was en dat telefonisch moest gebeuren door eerst 9 x 6 cijfers in te tikken op de telefoon en dan 7 x 6 op de computer. Maar einde goed, al goed. 🤗

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.