13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    PatrickAD

Migratie gegevens van andere Mac

Hallo
    Ik ben nu mijn nieuwe mac book air aan ‘installeren’ en deze vraagt mij of ik vanaf een andere Mac, Time machine-reservekopie, of opstartschijf,
    gegevens wil kopiëren.
    Wat ik wil is van een andere Mac in huis, het iphoto bestand kopiëren naar de nieuwe mac book air.
    Donor en ontvanger moeten op eenzelfde netwerk zijn aangesloten, of direct op elkaar zijn aangesloten.
    Beide zijn op zelfde internet aangesloten. Waarvan één via de wifi. Een verbindingskabel heb ik geloof ik niet. Welke zou dat moeten zijn?
    Desondanks vindt mijn mac book air – via het netwerk – de andere Mac niet.
    Wie kan mij helpen met een goed advies?

Bijdrager
    fred44nl

je moet in Systeemvoorkeuren de functie Delen kiezen en daarin Bestandsdeling aan zetten.
    een Macbook Air heeft geen aansluiting voor een utp-kabel.
    daarvoor heb je een usb- òf thunderbolt-ethernet adapter nodig.

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij is die instelling niet nodig, als je MA gebruikt. Deze maakt als het ware zelf die instelling.
    Maar in een geval als dit zou ik een TM backup nemen -of maken- op een USB externe HD, en deze via MA weer binnen hengelen op de MB Air.

@night, doe ook even: onnodige returns eruit halen.

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon een paar keer met de Migratie-assistent app proberen dan komt het meestal wel goed.

Moderator
    Night

@goeiedag: Wil je me een 48-uurs werkdag bezorgen of zo?:-P

Bijdrager
    Beech

Heb je hier voldoende aan ?

Bijdrager
    PatrickAD

Iedereen dank voor de goed bedoelde adviezen. Ik heb geen idee wat MA of TM betekenen. Ik dacht eigenlijk de overdracht uit te voeren middels i-cloud. In iCloud ben ik wel ingelogd geweest en heb geprobeerd eea zo in te stellen dat er automatisch verkeer plaatsvindt tussen verschillende apple apparaten die ik gebruik heb. Het lukt me echter nog niet om iphoto bestand te transfereren.
    Over welke migratieassistent app gaat het?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

MA = Migratie-assistent, een programma dat op elke Mac staat om gegevens over te zetten van een andere computer (Mac of Windows) of van een back-up gemaakt met:—
    TM = Time Machine, het back-upprogramma van Apple.

Bijdrager
    PatrickAD

@jakko Westerbeke Dank voor de toelichting. Wat is de werkprocedure? Open ik MA op mijn nieuwe MBAir of of de Mac waarop het iPhoto-bestand op dit moment staat? De MBair en Mac moeten neem kaan verbinding met elkaar kunnen maken. Heb ik daar geen extra apparaten of kabels voor nodig?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je opent Migratie-assistent op de computer waar de gegevens naartoe moeten, en natuurlijk moet je een verbinding tussen de twee computers maken. Het beste doe je dit met een kabel, omdat dat sneller is dan via een draadloos netwerk, maar de MacBook Air heeft geen netwerkstekker dus als je niet bijvoorbeeld al een Thunderbolt-naar-ethernet-adapter hebt liggen, denk ik dat je beter gewoon de langere tijdsduur van draadloos op de koop toe kunt nemen.

Bijdrager
    GoeieDag

Of (nogmaals): TM (Time Machine) backup op een USB externe HD maken en deze aankoppelen aan de nieuwe Mac koppelen, en dan dus via MA (Migratie Assistent in de map Programma’s>Hulpprogramma’s) op de nieuwe Mac deze weer binnenhalen (je wordt er door MA simpel in begeleid).

Bijdrager
    PatrickAD

@Jakko (en ‘Goeiedag’)
    Ik heb MA toegepast. Fraai ‘instrument’.
    Het heeft niet echt het beoogde effect gesorteerd: het heeft de volledige account van de desktop naar mijn MacAir getransfereerd. Prachtig als je dit bij installatie van je nog maagdelijke apple toepast maar ik had reeds eea geïnstalleerd en ook mijn MacAir ingesteld (oa sleutelwachtwoord) .
    En waar het mij nu nog omging, namelijk het iPhoto bestand, heb ik nu wel in een gecopieerde/getransfereerde account op mijn Air, maar eigenlijk had ik dit gewild in iPhoto van mijn nieuw gecreëerde account.
    Maar zo is het ook al goed voor elkaar. En eea van geleerd.
    Dank.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt de bibliotheek eenvoudig van de ene naar de andere account verplaatsen: log in op de account waar hij instaat, open een Finder-venster en ga naar de map waarin de bibliotheek staat (waarschijnlijk Afbeeldingen binnen de thuismap van de gebruiker); kopieer hem dan naar de map /Gebruikers/Gedeeld. Dan log je in op de andere account, en verplaats je hem uit Gedeeld naar de map Afbeeldingen van deze account. Zorg dat de bibliotheek geselecteerd is en druk op ⌘i, waarna je onderin het venster dat verschijnt, de eigenaar aan kunt passen door de naam van de huidige account toe te voegen en de bevoegdheden daarvan op „Lezen en schrijven” te zetten. Klik dan op het tandwielknopje en kies „Maak ‘[accountnaam] (ik)’ de eigenaar”. (Liefst haal je de naam van de andere account daarna ook weg met het min-knopje,)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.