10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Jschnee

Gegevens Externe harde schijf na partitioneren

Ik zit met het volgende probleem: mijn externe harde schijf heb ik altijd gebruikt voor het maken van Back-ups en het bewaren van foto’s etc. Vandaag heb ik de harde schijf uitgeleend en diegene heeft de schijf gepartitioneerd. Het is niet precies duidelijk wat er is gebeurd, maar nu zijn er geen gegevens meer zichtbaar. In het ‘schijfhulpprogramma’ wordt aangegeven dat er 999 gb beschikbaar is (de schijf is 1TB groot). Het lijkt er dus op dat alle gegevens zijn verdwenen. Is er nog een manier om dit terug te krijgen? Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    GoeieDag

As het backup’s zijn, is er niet zo veel aan de hand. De bron heb je nog, en daar maak je weer een backup van op die schijf.

Bijdrager
    Jschnee

@ TheBigZ Dankjewel!

@ Goeiedag Helaas stonden er ook veel foto’s op die niet meer op de bron stonden, omdat mijn laptop te weinig geheugen had. De backups zijn gelukkig wel opnieuw te maken, maar het gaat met name om de foto’s!

Moderator
    Night

Daar is dan niet bepaald echt over nagedacht, hè? Sorry dat ik het zeg, maar een backup disk die niet correspondeert met het origineel is waardeloos. Er zijn tegenwoordig zat online mogelijkheden (zelfs volledig gratis!) om je foto’s ergens te parkeren in geval van ruimtegebrek. Je had bv. voor € 0,99 per maand iCloud ruimte kunnen kopen en dan waren je hi-res beelden in de Cloud en lage-resolutie beelden (ivm schijfruimtegebrek) op je Mac. Dan was je nu niets kwijt geweest. Zéker met dierbare, onvervangbare zaken zoals foto’s (die je dus niet even opnieuw kunt maken) zou ik een heel stuk veiliger gaan werken als ik jou was. Laat dit een KEIHARDE LES voor je zijn geweest, want die foto’s ‘as you know it’ ben je gewoon kwijt. Punt.

Het enige wat je nog kunt proberen (maar dan zul je eerst voor voldoende opslagruimte moeten gaan zorgen (dus een extra externe HDD bijkopen)) is om met Data Rescue 5 ($99)– dat Apple zelf ook gebruikt – de hele geformatteerde disk te ‘minen’ naar herkenbare fotobestanden. Maar om die disk te kunnen ‘mirrorren’ heb je dus een gelijkwaardige hoeveelheid schijfruimte nodig. Houdt er verder rekening mee dat – omdat alle directory informatie is gewist – je alle bestandsnamen kwijt bent. Fotobestanden zullen dus nu 00001.jpg, 00002.jpg etc. gaan heten en je zult dus foto voor foto moeten gaan bekijken of het er een is, die je miste. Nu ben je dus sowsieso al bijna € 200,- kwijt, alleen al om je bestanden pogen terug te halen.

(hoofdschuddend)…. dom dom dom……

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    kiki1990
    Night op 24 oktober 2017

Daar is dan niet bepaald echt over nagedacht, hè? Sorry dat ik het zeg, maar een backup disk die niet correspondeert met het origineel is waardeloos. Er zijn tegenwoordig zat online mogelijkheden (zelfs volledig gratis!) om je foto’s ergens te parkeren in geval van ruimtegebrek. Je had bv. voor € 0,99 per maand iCloud ruimte kunnen kopen en dan waren je hi-res beelden in de Cloud en lage-resolutie beelden (ivm schijfruimtegebrek) op je Mac. Dan was je nu niets kwijt geweest. Zéker met dierbare, onvervangbare zaken zoals foto’s (die je dus niet even opnieuw kunt maken) zou ik een heel stuk veiliger gaan werken als ik jou was. Laat dit een KEIHARDE LES voor je zijn geweest, want die foto’s ‘as you know it’ ben je gewoon kwijt. Punt.

Het enige wat je nog kunt proberen (maar dan zul je eerst voor voldoende opslagruimte moeten gaan zorgen (dus een extra externe HDD bijkopen)) is om met Data Rescue 5 ($99)– dat Apple zelf ook gebruikt – de hele geformatteerde disk te ‘minen’ naar herkenbare fotobestanden. Maar om die disk te kunnen ‘mirrorren’ heb je dus een gelijkwaardige hoeveelheid schijfruimte nodig. Houdt er verder rekening mee dat – omdat alle directory informatie is gewist – je alle bestandsnamen kwijt bent. Fotobestanden zullen dus nu 00001.jpg, 00002.jpg etc. gaan heten en je zult dus foto voor foto moeten gaan bekijken of het er een is, die je miste. Nu ben je dus sowsieso al bijna € 200,- kwijt, alleen al om je bestanden pogen terug te halen.

(hoofdschuddend)…. dom dom dom……

Je hoeft niet zo bot te reageren hoor. Niet iedereen is ontzettend technisch of wil zijn/haar gegevens maar ergens in een Cloud hebben zweven.
    Jschnee heeft het daarnaast ook niet zelf gedaan, maar diegene aan wie het was uitgeleend.
    Dus in plaats van haar af te zeiken en denigrerend te doen, kun je ook gewoon normaal reageren.

Bijdrager
    GoeieDag

En wie is Kiki1990* (Lid sinds 27 oktober 2017) die een gewaardeerde en altijd zeer behulpzame OMT’er de les gaat lezen? :roll:
    De reactie van Night is zeker niet beledigend bedoeld, maar komt voort uit frustratie dat dit nog gebeurt, terwijl er op OMT en elders wel elke week aandacht aan wordt besteed.

En laten we wel wezen: een betrouwbare en recente backup is een overbodig ding, TOTDAT je het nodig hebt, dan is het de waardevolste zaak in je leven! Wie leent er zijn heilige graal nou uit? Zeker in dat geval, waar belangrijke zaken (foto’s!) op stonden zonder dat die ook elders bewaard werden. Een beetje nadenken doe je beter voordat er dingen goed fout gaan.

( * = Nergens kun je aflezen dat Jschnee een vrouw is, zoals Kiki wel stelt, dus ik neem aan dat Jschnee en Kiki eendezelfde persoon is…)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    kiki1990

Ik ken Jschnee en zij had mij ook om hulp gevraagd met haar externe schijf. Zij had tegen mij gezegd dat ze hier een bericht op had geplaatst en dan vind ik het toch wel zeer betreurend dat er zo’n reactie komt van een moderator.
    Een moderator is er naar mijn inziens juist om neutraal te zijn en niet denigrerend te reageren op gestelde vragen. Ik zit inderdaad pas sinds vandaag hier op dit forum, maar dat hoeft dan niet te betekenen dat mijn mening hierover er dan minder toe doet.

Tuurlijk is het beter om een back-up te maken, maar dat is nou eenmaal niet gebeurd. Dus in plaats van daarover door te hameren, zouden enige oplossingen wat betreft het redden van die externe schijf wel zo prettig zijn!

Bijdrager
    McPim
    kiki1990 op 27 oktober 2017

Dus in plaats van daarover door te hameren, zouden enige oplossingen wat betreft het redden van die externe schijf wel zo prettig zijn!

De beste oplossing met de meeste kans van slagen heeft degene waar je nu zoveel kritiek op hebt ook gegeven: Data Rescue 5. Dus aan de slag! @jschnee kan een demo proberen en dan in ieder geval zien óf er nog wat te redden valt. Zo niet dan is dat heel vervelend maar inderdaad een keiharde les.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 4 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    GoeieDag

En de door TheBigZ genoemde Disk Drill heeft bij mij (voor iemand anders, uiteraard) ook wel eens redelijk resultaat mee behaald:

TheBigZ op 24 oktober 2017

https://www.cleverfiles.com/nl/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.