14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

Geforceerd printen in Firefox

Hallo OMTers,

Is er een mogelijkheid om ‘geforceerd’ af te drukken in Firefox?
    Ik bedoel hier mee, als ik een afdruk wil maken van een internetpagina (bv. NU.nl), moet ik na een druk op het printericoontje, steeds op ‘Druk af’ klikken… Wat een werk;-)
    Kan dit niet simpeler? Gewoon op het icoontje klikken en dat de printer meteen begint met afdrukken met de instellingen die standaard zijn vastgelegd in de printerdriver (bijvoorbeeld: dubbelzijdig op gewoon A4 papier).

Ik gebruikt de HP-LaserJet 4100 DTN.

Bij Microsoft Word is dat het geval, alleen als je de instellingen wilt wijzigen, toet je CMD+P of via menu Bestand > afdrukken.
    Maar klik je op het printericoontje, gaat de printer meteen lopen met de standaard instellingen.

Ik ben benieuwd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Maar klik je op het printericoontje, gaat de printer meteen lopen met de standaard instellingen

En als dat de bedoeling niet was?
    Dan heb je nu gewoon een extra knopje in te drukken ter bevestiging…

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 27 augustus 2011

En als dat de bedoeling niet was?…

Dan klik je in de menubalk op “Druk af…” Dan krijg je alsnog het dialoogvenster waar je dingen kunt veranderen.

Ikzelf druk tegenwoordig altijd met Appeltje-P en Enter, dat gaat soms bijna sneller dan met de muis het knopje opzoeken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja maar de TS wil juist dat bij klikken op het icon er gelijk geprint wordt, zo was hij dat gewend bij Microsoft Word en dat wil hij ook in Firefox.

Maar als het niet de bedoeling was dat er met printen wordt gestart, als hij dus per ongeluk er op klikte dan heeft hij in Firefox dus een tweede klik uit te voeren voordat het printen begint, terwijl bij Word het printen gelijk start (met mogelijk geen eens papier in de printer).
    Dan vind ik dat Firefox het beter doet…

Bijdrager
    1984
    robert1970 op 27 augustus 2011

Kan dit niet simpeler?.

Plaats je duim op de rechter cmd toets, je wijsvinger op de P toets en met een van de overige vingers een tik op enter.

Bijdrager
    robert1970

Hahahahaha, dank allemaal voor de meest simpele oplossing en zover was ik ook wel.
    Maar wat @hendrik ijzerbroot al schreef, is het inderdaad de bedoeling dat de afdruk meteen gestart wordt als je op het icoontje klikt. Tja, het kan soms voorkomen dat je dan een afdrukje teveel maakt. Dat is dan heb minpunt ervan.

Bijdrager
    iep

Dit is gewoon een algemeen OS X ding. Het is de bedoeling dat je het printscherm krijgt waar je de juiste printer kunt selecteren en waar nodig nog een paar wijzigingen kunt aanbrengen. Als dat allemaal goed staat druk je op “druk af” door ofwel op enter te drukken ofwel door met je muispijl er op te klikken. In Windows en Linux is dat eigenlijk niet anders. Het is altijd aan te raden om de instellingen te controleren omdat hij de wijzigingen van de vorige keer zal onthouden. Je kunt hier overigens wel zogenaamde presets van maken die je dan weer kunt kiezen in datzelfde printscherm. Het printscherm dient vaak ook als een print preview zodat je snel ziet hoe een printje op papier eruit zal komen rollen.

Bijdrager
    robert1970

@iep: Dat klopt en daarvan maak ik thuis en op het werk heel veel gebruik van. Alleen zou ik het vooral voor thuis het handig vinden dan dat venster niet meer in beeld kom als ik dat niet wil. Maar ik ben bang dat dit niet mogelijk is en dat ik gewoon moet blijven printen zoal altijd.

Dank jullie allemaal.

Bijdrager
    csteelooper

@Robert1970: heb je al eens naar een Add-On binnen Firefox gezocht met dat doel (Tools > Add-ons > Get Add-Ons? Misschien heeft iemand een extension geschreven die precies dit mogelijk maakt… Er zijn diverse extensies voor printen beschikbaar, dus wellicht ook één die mogelijk maakt wat jij wil hebben.

Bijdrager
    iep

Als het goed is moet Firefox tegenwoordig het print gebeuren van OS X gebruiken. Het laat OS X de hele riedel verder afhandelen. Dan heeft zo’n extension dus nog weinig zin. Services ondersteunt het vooralsnog niet anders had je wellicht met Automator een service kunnen maken die het e.e.a. automatiseert (en dus die enter al voor jou doet). Je kunt dan aan de service een sneltoets toewijzen of ‘m via het menu aanklikken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoezo ondersteund Firefox geen services?

Natuurlijk moet er wel iets geselecteerd zijn in Firefox waar één van de services iets mee kan. Dus hoe moet dat dan als je niets wilt selecteren maar slechts een print opdracht wilt starten? Als ik niets selecteert is het services menu dus leeg.

Bijdrager
    iep

Firefox does not supports Mac OS X services so that all the commands available in the “Services” menu are disabled. Other OS X applications (es. Safari) allows the user to use a services when some data, like text, is selected.

Bron: https://wiki.mozilla.org/Firefox/Feature_Brainstorming:Platform_Integration#Services_Integration_in_OS_X

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarom kan ik dan in Firefox (3.6) gewoon tekst selecteren en dan b.v.b. in het services menu “look up in Dictionary” kiezen? Dat werkt hier gewoon.
    Zoals je ziet staat er in de image hierboven niets uitgeschakeld anders was de tekst grijs geweest.

Kennelijk is dit in de loop van de tijd veranderd, maar is die page waar je naar verwijst niet goed gecorrigeerd. (ach ja een ‘wiki’ he?)

Bijdrager
    iep

Het is de officiële wiki van Mozilla die frequent wordt geupdate met informatie. Het hele idee van die wiki is dat daar up to date informatie van features van o.a. Firefox en de roadmap op staat. Alleen Mozilla devs kunnen die wiki dan ook bewerken. Het is hun eigen documentatie/projectmanagement tool. Dat maakt het outdated verhaal al een heel stuk minder aannemelijk maar het blijft een mogelijkheid. Het kan zijn dat de wijziging in Snow Leopard met de services voor een verandering hiervoor heeft gezorgd. Dat wil echter nog altijd niet zeggen dat de applicatie zelf er ook gebruik van kan maken. Daarnaast kan het ook wel geïmplementeerd zijn maar wordt het nog niet officieel ondersteund. Zolang Mozilla zelf nergens officieel vermeld dat ze het ook echt ondersteunen moet je er ook niet vanuit gaan dat er iets anders aan de hand is. Zelf denk ik dat we nu gewoon mazzel hebben omdat Snow Leopard de services volledig op de schop heeft gegooid. Je kunt ze ook alleen maar via dat menu bereiken namelijk. Via de contextmenu zoals je dat in o.a. Finder en Mail kunt werkt niet.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.