30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Geforce gt 120 upgrade naar ATI Radeon 5770

Ik heb een ATI radeon 5770 upgrade kit gekocht bij de Apple store.
    Deze moet de gt 120 vervangen in mijn Mac pro van 2009.
    Ik had gedacht de ATI in pci sleuf 1 & 2 te steken en de gt 120 in sleuf 3.
    Er is maar 1 monitor in gebruik, maar als ik later nog eens een clean install wil doen van 10’6 is er dan geen probleem.
    Verbruikt die gt 120 nog veel stroom als er geen monitor aanhangt, of is dit te verwaarlozen?
    TIA

Bijdrager
    Pieterr

Als je zeker wilt weten dat de GT120 geen stroom verbruikt kun je h’m er het beste uitlaten (maar dat had je zelf natuurlijk ook al bedacht).:wink:

Is er een probleem te verwachten als je de 10.6 clean install doet zonder dat de GT120 in je Mac Pro zit? Ontbreken de 5770 drivers in de Snow Leopard retailversie? Sinds welke SL upgrade zitten die erin?

EDIT: Sinds 10.6.4 begrijp ik. Ik snap je vraag.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb de 10.6 install DVD. Volgens sommigen krijg je wel beeld maar geen graphics acceleration.
    Volgens anderen krijg je geen beeld. Ik zie het wel. Morgen heb ik hem.

Bijdrager
    Pieterr

Laat vooral even weten hoe die bevalt. (Misschien nog een Xbench draaien).
    Zal Guus ook zeker geinteresseerd in zijn.

Bijdrager
    Demon Hunter

Ik heb een SSD in mijn ’10 MP gezet en een clean install gedaan. Geen probleem op 10.6 met 5770. Wel op 800×600 reso maar, na een combo update naar 10.6.5 draait ie perfect. Hoeft je GT120 er dus niet in te hangen, 5770 doet het gewoon alleen maar in basic stand. Zodra drivers ge├»nstalleerd zijn is alles goed. Werkt ook zo op Windows als je een nieuwe videokaart installeert en je hebt de drivers nog niet erop staan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik draai xp via Parallels 6 en de performantie via de gt 120 was een draak.
    In Cinebench bereikte ik in de open gl test 2 fps onder parallels.
    Native osx was ook niet denderend, 15 fps met de Geforce 120.
    Met de Radeon verwacht ik 28 fps. Eens zien of de verwachtingen worden ingelost.
    Volgens Apple is de 5770 tot 5 keer sneller, maar dat zal wel voor games zijn.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Weet iemand of ik mijn Adobe en Quark software moet desactiveren vooraleer ik die ATI Radeon 5770 in de plaats van mijn Geforce GT 120 zet?

Bijdrager
    Pieterr

Waarom zou dat moeten? Het zou zulke applicatie-software niet moeten boeien welke grafische hardware jij precies in je Mac hebt zitten. Daar abstraheert het Operating Systeem van.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De duivel is ermee gemoeid. De kaart werkt niet. Het scherm blijft zwart.
    Hij wordt ook niet herkend door Apple System Profiler.
    Ik heb hem in PCI-slot 1-2 gestoken, hard gedrukt en de powerkabel bevestigd.
    De connectors goed gecontroleerd. Alles zit stevig vast.
    Zappen van de PRAM helpt niet.
    Ik denk dat ik het opgeef. Zou die kaart dan toch niet compatibel zijn met Mac Pro van 2009?
    Ik vrees dat ik hem mag terugsturen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Update. Ik heb de powerkabel nog eens opnieuw ingedrukt en hij werkt nu wel.
    Eerste indruk: het geluid is een tegenvaller. De fan is luidruchtig, terwijl mijn Geforce GT 120 stil was.
    Straks enkele testen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

XBench:
    Quartz Graphics Test 262.02 (vs 256 Geforce 120)
    Line 223.48 14.88 Klines/sec [50% alpha]
    Rectangle 302.85 90.42 Krects/sec [50% alpha]
    Circle 253.96 20.70 Kcircles/sec [50% alpha]
    Bezier 255.75 6.45 Kbeziers/sec [50% alpha]
    Text 289.18 18.09 Kchars/sec
    OpenGL Graphics Test 262.88 (vs 220 Geforce 120)
    Spinning Squares 262.88 333.47 frames/sec
    User Interface Test 360.62
    Elements 360.62 1.66 Krefresh/sec
    Cinebench
    OpenGL 28,82 fps (vs 15 Geforce 120)
    Het lag min of meer in de lijn van de verwachtingen.
    Het geluid is ondertussen al wat stiller nu de kaart is opgewarmd.

Bijdrager
    Pieterr

Alles werkt, begrijp ik? Gefeliciteerd!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

In Parallels 6.0 geen vooruitgang in Open GL XBench: slechts 2 FPS!
    Het ziet er naar uit dat Parallels een heel stuk slechter is dan Bootcamp.

Bijdrager
    Pieterr

Wat op zich niet verwonderlijk is. In Parallels wordt een generieke video driver gebruikt. En in Boot Camp wordt heeft de videodriver direct toegang tot de hardware.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik kan zelfs opstarten in 10.5.8, ik krijg volledig beeld.
    Alleen is er iets mis met de Open CL versnelling volgens XBench.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Na enkele uren ermee werken ben ik formeel: de kaart is van goede kwaliteit maar hij is te luidruchtig. De fan is veel luider dan van mijn Geforce GT120. Het geluid is zelfs storend.

Bijdrager
    Pieterr

Continu? Of alleen als je hem aan het werk zet?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De ATI fan draait continu tussen de 1700 en 2100 RPM. Hij is echt lawaaierig.
    Het doet mij herinneren aan de Dual G4 1.25 Ghz. Ik heb in de tijd die computer gekocht en onmiddellijk geruild voor een G5.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ben even te rade gegaan op een ander forum en het blijkt dat het niet de fan van de Radeon is, maar de fan van het PCI-compartiment, die samen met de fan van de power supply voor het lawaai zorgt.
    Als ik veel geduld heb, vermindert dat lawaai, maar soms slechts na een uur.
    Ik heb ook de SMC gereset door de stroomkabel uit te trekken en de powerknop van de computer vijf seconden ingedukt te houden maar het heeft niet geholpen.

Wat is de oorzaak? Ik sta voor een raadsel? Heeft het te maken met de voedingskabel van de Radeon?
    Ik weet het niet. Maar ik heb veel goesting om die kaart terug uit mijn computer te halen en de oude Geforce GT 120 er weer in te plaatsen, als dat het probleem zou oplossen.
    Want zo verbruikt te computer duidelijk teveel stroom.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb de combo-updater 10.6.5 nog eens geprobeerd.
    Geen resultaat.
    De oude Geforce GT 120 teruggeplaatst en mijn computer is weer stil.
    Of de oorzaak nu bij mijn kaart ligt of aan de computer kan ik niet zeggen.
    Het zou kunnen dat er een defect is aan mijn kaart, maar het kan even goed aan mijn moederbord liggen.
    Of heb ik die powerkabel dan toch niet goed bevestigd?
    Maar dan liever met die Geforce verder doen dan de hele dag in een windtunnel zitten.

Als ik zou weten dat ik dit probleem niet heb met de 5870 zou ik die aanschaffen.
    Maar die heeft twee powerkabels. De kans is groot dat ik ook hier problemen krijg.
    Ik geef het op.
    Ik stuur de kaart terug naar Apple.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien is de GTX 285 een betere optie voor je?
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2625956

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik vrees een beetje dat het aan mijn computer kan liggen.
    Als ik een powerkabel aan het logic board bevestig, doet dat de fan van de PCI expansion bay harder draaien.
    Ik denk dat ik bij de Geforce GT 120 blijf. Na al die miserie met kaarten versteken en kabels bevestigen heb ik er genoeg van. Ik heb een hele dag zitten zoeken en op verschillende forums gepost. Hergeinstalleerd enz… Van alles uitgeprobeerd. Het verschil is vaak ook niet zo groot voor wat ik met mijn computer doe. Er was wel een groot verschil tussen de SSD en Raid 2xHD.
    Trouwens de Geforce 285 is even duur als de ATI 5870 en niet beter.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Kan iemand die een MacPro heeft van 2009 en de GT 120 upgegraded heeft naar een ATI Radeon 5870 mij vertellen of hij/zij ook problemen had met hoge rotaties en lawaai van de PCI expansion bay fan?

Bijdrager
    Pieterr

Blijkbaar heeft niet iedereen dit probleem:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=12369825

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb sedert vandaag een ATI Radeon 5870 in mijn MacPro Nehalem 2009 zitten en die is gelukkig wel stil.:yum:

Bijdrager
    Pieterr

Gefeliciteerd!
    Alleen vreemd dat de 5770 zo veel meer lawaai produceerde.
    De 5870 zou (in ieder geval voor gaming) nog een stuk sneller zijn dan de 5770.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dank je.
    Bij het opstarten maakt hij wat lawaai. Dan roteert zijn fan snel en ook de PCI expansion bay fan gaat tegen zo’n 2000 RPM. Maar na een minuut is hij stil en is de fan van de PCI expansion bay nog slechts aan het draaien tegen 800 RPM, wat heel aanvaardbaar is.
    In XBench en Cinebench is er geen verschil tussen de 5770 en 5870. Ook de Photoshop speedtest klokte af tegen dezelfde tijd, zelfs deze van de Geforce GT 120.
    In smallluxGPU is er wel een verschil.

Bijdrager
    Pieterr

Dan zul je er toch aan moeten geloven, Hammer, en aan het first-person-sjoeteren slaan!:lol:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Eigenlijk is die kaart voor mij wat overkill. Ik wilde iets dat sneller was dan mijn Geforce GT120, en de ATI 5770 volstond maar ik had problemen met de fan. Dus nam ik dan toch maar die 5870. Zal hem eens uittesten met AutoCat: sarcastic:
    Heb ook eens geprobeerd met Xplane maar ik geraak met mijn vliegtuig niet van de grond.:grin:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ondertussen heb ik van andere gebruikers op een Amerikaans forum de bevestiging gekregen dat zij ook problemen hadden met de pci expansion bay fan van hun Mac Pro 2009 en een ATI Radeon 5770.
    Dus is het niet voor niets dat Apple zelf zegt dat de kaart niet compatibel is. Hij werkt wel, maar het geluid is storend en dat is niet goed voor de hardware.
    http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=115046

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.