13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    dieverr

Geen Wireless Internet bij Windows 2003 DHCP

Even de situatie schetsen:

Een klein netwerk met een 10-tal pc’s, een Windows 2003 server, en draadloos internet. De DHCP op de draadloze router is niet actief, dit wordt binnen het netwerk/domein overgenomen door die Windows 2003 server.

Nu wil ik 2 macbooks via de draadloze router toch toegang tot het internet geven..;

Dit lukt niet… In eerste instantie krijgen de macbooks geen IP, en dus ook geen internet..

Ik heb in de Netwerk instellingen al manueel een IP gegeven, dan zitten ze eigenlijk binnen het netwerk, kan vanop een pc binnen het netwerk ook pingen naar de macbook. Via netwerk diagnostics kom ik dan ook al voorbij ISP… Echter, Internet lukt niet…

Weet iemand raad?

Bijdrager
    Goodheart

Dat klinkt als een DNS probleem. Normaal gesproken krijgen de clients die informatie automatisch mee als ze een DHCP aanvraag doen. Probeer even of je de dns handmatig kunt instellen.

In het algemeen is het zo, dat je Macs als clients kunt gebruiken aan een 2003 server. Er is een systeemonderdeel in de trant van: “voorzieningen voor Mac”. Plus je gebruikers moeten zich wel aan kunnen melden bij de Active Directory, om toegang te krijgen tot gegevens op de server.

Bijdrager
    dieverr

Als ik me niet vergis, is op die Win 2003 server, het onderdeel DNS niet geconfigureerd, omdat dit binnen dit netwerk niet nodig is…

Maar ik zou die Mac gebruiker dus toch moeten toevoegen aan de domein/active directory? Ook al wil ik eigenlijk niet per se de Mac toevoegen aan het domein…

Bijdrager
    Nitro

Eh, je kan geen AD draaien zonder DNS te configureren. Dus je moet wel een DNS server hebben draaien.
    Al geprobeerd om op je mac’s het IP van je server als DNS server te gebruiken? Controleer anders eens op 1 van je windows PC’s wat daar allemaal is ingesteld als gateway, dns etc en neem die over op 1 van je mac’s.

Bijdrager
    dieverr

Nitro,
    En waar stel ik het DNS in? :sad:

Ik heb ook al eens geprobeerd om bij instellingen, als ik manueel het IP ingeef, geef je ook het subnet mask op, en dan ook het IP van de router.
    Ik heb daar dus het IP van die router gezet, maar zou ik daar het IP van die server (en dus ook DHCP moeten zetten)?

Nochtans, hij ziet wel andere pc’s in het netwerk via die draadloze router.

Bijdrager
    Goodheart

DNS gaat via Netwerkvoorkeuren->Geavanceerd->Tab DNS. Je kunt daar het beste de DNS servers van je provider invoeren.

Je kunt ook ’s op je Windows clients kijken m.b.v. het commando ‘ipconfig /all’ hoe de DNS server daar staat. Normaal gesproken staat de Windows server ingesteld als gateway, met 1 netwerkkaart verbonden aan de router, en 1 netwerkkaart verbonden aan de switch van het lokale netwerk. Dan moet dus inderdaad DNS ook draaien, en krijgen de clients het IP adres van de server als DNS server.

Bijdrager
    iep

Ik zou het hele dns verhaal eerst eens even negeren. Kijk als eerste naar wat er gebeurd als je de Macs op dhcp zet. Krijgen ze wel netjes wat ip-instellingen maar bijv. geen dns server dan zul je de fout moeten zoeken in de dhcp server aangezien deze geen dns instellingen uitdeelt. Dan is de vraag automatisch wat in je netwerk dan dhcp server is. Als je een Windows 2003 server hebt dan is de kans klein (dan moet je het echt handmatig installeren en configureren), bij een Windows 2003 SBS machine daarentegen is het al vrij standaard (het is bijna een verplichting bij de setup van SBS :sealed:). Kijk dan vooral niet over dingen als routertjes en dsl modems heen. Het komt te vaak voor dat die stiekem dhcp server zijn.

Wat AD betreft…tja, dat hoef je niet te gebruiken als je op de Macs alleen bij dingen als de e-mail en de netwerkschijven wil komen. Enige wat je nodig hebt is een gebruikersaccount. Aangezien Macs niet altijd lekker lopen in een AD zou ik er niet voor kiezen om ze het domein te laten joinen. Het is leuk voor Windows machines omdat je dan policies e.d. op die dingen los kunt laten maar dat gaat op Macs niet werken (zul je zelf moeten gaan scripten). Kortom, je wordt er niet beter op.

Bijdrager
    dieverr

Oké, dus AD laat ik links liggen, wil immers gewoon kunnen internetten op mijn Macs…
    Verder begrijp ik dat het trial en error zal worden… Dat wordt iets voor morgen:wink:

Bedankt voor alle feedback (zonder te verbieden dat er nog andere feedback komt hé! :crazy:

Bijdrager
    dieverr

DNS vergeten…
    Merci voor de tips !!!:thumbsup:

Bijdrager
    Goodheart

Heb je de DNS servers handmatig ingesteld?

Bijdrager
    dieverr

@Goodheart,
    Inderdaad, manueel…

Bijdrager
    Goodheart

Tja, zie ook mijn eerste posting in dit draadje :slant:

Bijdrager
    dieverr

@Goodheart,
    Sorry, verstrooid… Is inderdaad opgelost door ze daar manueel toe te voegen …

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.