16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    timfavier

Geen WIFI: “Er is geen Airport-kaart geinstalleerd”

Hallo allemaal,

Sinds een paar uur heb ik opeens geen WIFI meer op mijn MacBook Pro (met OS-X 10.6). Ik krijg de melding “Er is geen Airport-kaart geinstalleerd”. Als ik naar >Systeemvoorkeuren >Netwerk ga, dan zie ik de optie “Schakel Airport in”, maar asl ik er op klik gebeurt er niets. Als ik bij “Geavanceerd” kijk, kan ik de optie “Ik gebruik de Airport voor draadloze verbinding” niet aanklikken. De optie is grijs.

Weet iemand wat er aan de hand is? Ik niets heb niets gedeinstalleerd. Er is ook niets mis met m’n modem, want m’n IPad heeft wel gewoon WIFI ontvangst.

Groeten, Tim

Bijdrager
    macpro

Heb je de Mac al een keer uitgezet en daarna opnieuw gestart?
    Wat eventueel ook kan helpen is een PRAM reset.
    En anders kan het zijn dat je gewoon een hardware probleem hebt.
    Draai daarom ook eens de Apple Hardware Test en kijk wat daar aan resultaten uitkomt.

Bijdrager
    Haike

Ik zou ook even schijfhulpprogramma laten draaien en de schijfbevoegdheden daar starten.

Bijdrager
    timfavier

Beste Macpro en Haike,

Dank jullie voor jullie reactie.

Ik heb al 10 keer m’n laptop opnieuw opgestart. Ook heb ik een PRAM reset en Apple Hardware Test uitgevoerd. Zonder succes. Het probleem blijft.

Ik ben nu aan het kijken hoe zo’n schijfhulpprogramma werkt. Misschien is dat een oplossing….

Groeten, Tim

Bijdrager
    timfavier

Ik heb net een herstel restart gedaan, met command+R. Ook geen zonder succes. Er blijft staan “Er is geen Airport-kaart geinstalleerd”. Helaas…

Zou het dan een hardware probleem kunnen zijn? Ik kan het me niet voorstellen. Ik zat gewoon te werken achter mn laptop, en opeens had ik geen WIFI meer.

Groeten. Tim

Bijdrager
    penseel

modem/router opnieuw opstarten misschien?

Bijdrager
    macpro
    timfavier op 28 januari 2014

Zou het dan een hardware probleem kunnen zijn? Ik kan het me niet voorstellen.

Waarom niet? Dingen gaan nou eenmaal ook uit zichzelf kapot zonder dat je zelf iets verkeerd doet. Kan hier ook het geval zijn.

Bijdrager
    timfavier

Ik heb de modem/router al meerdere malen opgestart. Maar dat is het probleem niet. Hij werkt prima, want m’n iPad heeft ook gewoon een goed wifi signaal.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat het herstarten van de router voor een kapotte Mac AirPort module zou moeten doen, ontgaat me.

Wat zegt Systeeminformatie>Netwerk>Wi-Fi?
    Ik zou toch nog eens een paar keer zo’n pram reset doen, dat zou zomaar kunnen helpen.
    Anders ook een SMC reset proberen.
    En daarna maar eens een nieuw OS over het oude zetten.

Bijdrager
    microtje

bij mijn iMac is dit al een 2 tal jaar zo.
    In het begin hielp herstarten, maar na verloop van tijd niets meer.
    Onlangs ging het plots weer eventjes toen ik herstarte, maar het duurde niet lang….
    gelukkig hangt hij aan de draad en is dit voor mij niet zo’n groot probleem, maar bij een Macbook is dit natuurlijk wel vervelend.
    Het is een softwarematig probleem denk ik , hierover zijn al enkel berichten geschreven in het verleden.

Bijdrager
    SunKeeper

Over welke MacBook Pro gaat het hier eigenlijk? Hoe oud precies?

Bijdrager
    timfavier

Zonet nog een paar verschillende opstarten (PRAM, MSC) uitgeprobeerd. Zonder succes helaas. Ik heb trouwens een MacBook Pro 8,1 uit 2011, met OS X 10.6.8.

Groeten, Tim

Bijdrager
    Haike

Ik sluit me aan bij GoeieDag, zet er een nieuw OS op. Als het dan nog steeds niet functioneert weet je bijna zeker dat het geen software probleem is maar een hardware. Hier wordt uitgelegd hoe je dat eventueel zelf kan doen. Want als het een 8.1 machine is dan is het een MBP mid 2010 die zijn tot Februari 2011 in de handel geweest. Daarna kreeg je de MBP early 2011 en dat is een 8.2 machine.

En verder ontgaat me iets; zelf heb ik OS X 10.6.8 overgeslagen, dus ik kan er naast zitten, maar bij mijn weten had 10.6 nog geen recovery mogelijkheid via CMD+R. Een aparte recovery partitie op je HD wordt pas vanaf 10.7 aangeboden. En nu ik terug lees dat je geprobeerd hebt via CMD+R op te starten, dat kan dus volgens mij helemaal niet als je vanaf OS X 10.6.8 werkt… dus is het niet gek dat dat geen resultaat oplevert…

Als het goed is heb je nog bij de aanschaf van je machine 2 grijze DVD’s meegeleverd gekregen met OS X 10.6 daarop; douw nummer 1 in je machine en start daar van op. Dat doe je door meteen na het opstart geluid de C-toets op je toetsenbord in te drukken en ingedrukt te houden tot je een scherm krijgt. Als je WIFI dan nog steeds niet werkt weet je zeker dat het een hardware probleem is. Ook kan je vanaf die DVD een nieuw OS X op je machine zetten.

Bijdrager
    timfavier

Dank je Haike en GoeieDag,

Ik ga jullie tip opvolgen om een nieuwe versie van OS op te zetten. Ik ben nu een dagje weg, en ga het morgen proberen. Dan laat ik weten of het effect heeft gehad.

Groeten, Tim

Bijdrager
    timfavier

Na veel verschillende dingen te hebben geprobeerd, heb ik m’n MacBook naar een reparateur gebracht. Ik heb net de uitslag: de Airport is kapot. Deze wordt nu vervangen (40 euro materiaalkosten, en 85 Euro arbeidsloon/onderzoekskosten).

Dank jullie voor al jullie adviezen. Helaas mocht het niet baten.

Groeten, Tim Favier

Bijdrager
    Haike

Tja dat is natuurlijk dikke pech, maar ik hoop dat je machine daarna weer als een zonnetje draait!!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.