11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Beathoven

Geen voldoende rechten onder root (?)

Ik heb een tijdje geleden de Root account onder OS X (10.1.5) geactiveerd. Het leek allemaal prima te werken, ik kon zonder problemen door alle userfolders bladeren.

Ik zou meteen de boel ff wat opschonen, er stonden namelijk nog wat loze snelkoppelingen naar programma’s die er al lang niet meer in gebruik waren los op de HD. Helaas kreeg ik geen toestemming om de “documenten” te verwijderen omdat ik geen “eigenaar” was van de bestanden. :?

Nou heb ik de bestanden wel kunnen verwijderen door te rebooten in OS 9.2. Maar dat is wat omslachtig, iemand een oplossing :)?

Bijdrager
    michelvdb

Niet alleen de root activeren, maar ook uitloggen uit jouw account en met root en het rootwachtwoord inloggen.

Bijdrager
    ElectricCat

Beathoven, wie was de “eigenaar” van die bestanden? (—> met get info bedoel ik))
    Heb je daar naar gekeken? Anders is het tijd om ff de Terminal in te duiken.Dit kan namelijk wel eens voorkomen dat je ook als onder Root iets niet weg kan gooien zie: man chmod en man chown
    :wink:

Bijdrager
    Beathoven

Niet alleen de root activeren, maar ook uitloggen uit jouw account en met root en het rootwachtwoord inloggen

zover was ik al gekomen;)

”ElectricCat”

Beathoven, wie was de “eigenaar” van die bestanden? (—> met get info bedoel ik))
    Heb je daar naar gekeken? Anders is het tijd om ff de Terminal in te duiken.Dit kan namelijk wel eens voorkomen dat je ook als onder Root iets niet weg kan gooien zie: man chmod en man chown
    :wink:

De eigenaar was m’n broer, die ook admin rechten heeft. Maar met een Root account sta je toch zowiezo boven alles?:D

Zanks voor de tip, dan duik ik voortaan de terminal wel in.. kan ik m’n basiskennis Unix wat omhoog halen;)

Bijdrager
    ElectricCat
    ”Beathoven”

De eigenaar was m’n broer, die ook admin rechten heeft. Maar met een Root account sta je toch zowiezo boven alles?:D
    )

Nee, dat kan toch wel eens voorvallen, ik heb ook eens zoiets leuks gehad met een locked illustrator file dat van iemand zijn (OS 9) zip kwam… Dat wou ook met alle macht op mijn computer blijven wonen;-)

Bijdrager
    Willaaam

Je kan ook heel aqua omzeilen, dit kan je probleem ook oplossen

In de inlogmode uitkiezen dat je een naam moet invullen.
    Als username ” >console ”
    dan op enter… nu sluit als het goed is heel aqua af, en zit je in DarwinPPC zonder verdere tussenvangselen… als dit niet werkt dan weet ik het ook niet meer

Bijdrager
    ElectricCat
    ”Willaaam!”

dan op enter… nu sluit als het goed is heel aqua af, en zit je in DarwinPPC zonder verdere tussenvangselen… als dit niet werkt dan weet ik het ook niet meer

???
    Dat doe je in feite ook al door Terminal.app op te starten, het probleem, zoals Beathoven dat beschrijft, is er eentje met permissies of eigenaarschap ,dat heeft niets met aqua te maken, het zelfde kan met een andere *nix of Linux voorvallen, en die hebben ook geen aqua (–> gelukkig maar hé :P )

Bijdrager
    Willaaam
    ”ElectricCat”
    ”Willaaam!”

???
    Dat doe je in feite ook al door Terminal.app op te starten, het probleem, zoals Beathoven dat beschrijft, is er eentje met permissies of eigenaarschap ,dat heeft niets met aqua te maken, het zelfde kan met een andere *nix of Linux voorvallen, en die hebben ook geen aqua (–> gelukkig maar hé :P )

Nee, het scheelt… finder kan bestanden in gebruik hebben o.i.d. ook ligt de finder en volgens mij aqua behoorlijk op een root laag gerust, en kunnen ze inderdaad root-rechten uitschakelen (of het met darwin kan weet ik niet, SunOS kon het ooit, dat was ook unix)

Bijdrager
    ElectricCat

<nieuwsgierig>Heb jij met Sun Os of Solaris gewerkt? Heb je een Sparc station? </nieuwsgierig>

(ik ben alleen bekend met Irix en Linux buiten OS X eigenlijk….)

Zijn hier eigenlijk Irix gebruikers op dit forum?

Bijdrager
    Willaaam
    ”ElectricCat”

<nieuwsgierig>Heb jij met Sun Os of Solaris gewerkt? Heb je een Sparc station? </nieuwsgierig>

(ik ben alleen bekend met Irix en Linux buiten OS X eigenlijk….)

Zijn hier eigenlijk Irix gebruikers op dit forum?

Jup, ooit, een korte tijd mogen gebruiken :D
    Asteroids was de bom 8)
    Maar ik heb er geen, zou wel een oude willen hebben opzich, leuk speeltje;)

Solaris kun je trouwens zelf uitproberen als je dat zou willen, de x86 versie…

Bijdrager
    ElectricCat

“Solaris kun je trouwens zelf uitproberen als je dat zou willen, de x86 versie…”

Hmmm, ja, ik heb nu alleen geen PC, op zich heb ik wel zin er eentje aan te schaffen, voor spelen met diverse Linux distro’s die er niet voor de Mac zijn, Openstep (vooral dat!) en Solaris. Nog maar ff sparen…..

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.