8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Geen verbinding iCloud, dan ook niet bij mn bestanden op mn bureaublad?

Ik heb een vraagje over iCloud Drive, ik heb op Sierra ingesteld dat bij iCloud Drive het ‘Bureaublad’ en ‘Documenten’ op de iCloud Drive geplaatst worden. Op zich best handig maar ik heb toch een paar vraagjes die ik in het forum nog niet tegengekomen ben. Er is dus een map aangemaakt op mn bureaublad door iCloud Drive maar wat gebeurd er als door wat voor reden dan ook geen verbinding heb met iCloud, kan ik dan ook niet meer in de map die op mn bureaublad door iCloud Drive geplaatst is? Want dan kan ik dus niet meer bij mijn bestanden. Of zie ik dat verkeerd?

iCloud Drive leek mij ook wel handig omdat je dan een dubbele back up hebt naast TimeMachine

Bijdrager
    abbenhui

Je bestanden in die map zijn een kopie. De originelen staan dus nog steeds lokaal op je bureaublad en in Documenten. Je kunt er dus altijd bij.

Bijdrager
    Shmoo

Als je geen verbinding hebt kunt je wel gewoon bij de bestanden die al op je bureaublad stonden, elke nieuwe toevoegingen aan deze folders worden pas weer geupload/ gesynchroniseerd zodra je weer internetverbinding hebt.

Bijdrager
    abbenhui

Dat zég ik …

Bijdrager
    avanti

Het bijzondere is dat wanneer je aanvinkt dat Bureaublad en Documenten synct met iCloud Drive, zich verplaatst naar iCloud Drive in de navigatie kolom dus en verdwijnt uit de thuismap. Vandaar mn twijfels

Bijdrager
    Franky Mac

Het probleem met die Map ‘Bureaublad’ en ‘Documenten’ optie is dat als er weinig ruimte is op de drive (bijv. een 128GB SSD bij een MacBook Air) de Mac kan gaan beslissen om bestanden die je lokaal hebt staan te wissen om ruimte vrij te maken. Die bestanden staan hierna alleen nog maar in iCloud. Zoals ik het begrijp gebeurt dat eerst met de bestanden die je een lange tijd niet gebruikt hebt. Men gaat er eigenlijk vanuit dat je altijd Internet toegang hebt. Heb je dat niet en heb je zo’n bestand nodig, dan heb je pech.

iCloud drive zelf heeft ook een optie om als de ruimte op de schijf beperkt is lokale bestanden te wissen. Deze optie is te vinden bij Systeemvoorkeuren -> iCloud -> iCloud Drive -> Optimaliseer Mac-Opslag.
    Standaard staat dit aan, hierdoor kon ik tijdens een reis niet bij een spreadsheet die ik een aantal maanden ervoor gemaakt had. Gelukkig stond dat Numbers bestand nog op mijn telefoon en kon ik het met AirDrop terugzetten.

Bijdrager
    avanti

Mn harde locale schijf is groot genoeg, 1Tb waarvan nog geen 100 gig van is gebruikt. Maar klopt, optimaliseer Mac opslag staat aangevinkt. Dus als ik die uit zet, zou de bestanden ook weer locaal opgeslagen gaan worden?

Bijdrager
    Franky Mac

Ja, voor wat betreft de bestanden in de iCloud Drive zelf wel.

Ik durf niet te zeggen wat er gebeurd met grote, weinig gebruikte bestanden in de Documenten map als je de Map ‘Bureaublad’ en ‘Documenten’ optie aan hebt. Misschien blijven die ook staan met een 1TB schijf, die luxe heb ik niet dus ik heb me er niet in verdiept.;-)
    Verder lijkt het me niet handig als alles wat ik op mijn Desktop van mijn iMac heb staan gesynchroniseerd wordt met mijn MacBook Air.

O ja, bovendien is de iCloud ruimte die ik heb maar 5GB.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.