2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    McPannekoek

Geen verbinding 5-GHz WiFi

Gisteren geüpdatet naar El Capitan (geen schone installatie).
    Met het 2.4-GHz netwerk maakt hij zonder problemen verbinding, maar met het 5-GHz netwerk wil het maar niet lukken. Krijg daar steeds een zelftoegekend ip adres.

Router is een Asus RT-AC66U, macbook een 13 inch retina.

Met Yosemite nooit problemen gehad. Heeft iemand een suggestie of is dit een bug?

Bijdrager
    csteelooper

Heb je de Asus al eens gereset (ook al lijkt het daar niet aan te liggen, dan kan het toch nog zo zijn dat het helpt)? Heb je de laatste firmware op je Asus? Welk model Mac heb je? Welke techniek gebruikt je netwerk (802.11n of 802.11ac)? Heb je eventuele andere 5GHz netwerken geprobeerd? Tip: ben je Ziggo-klant en heb je de modem niet in bridgemodus staan, of heb je van een andere provider een modem die zelf WLAN-functionaliteit biedt, schakel die dan (tijdelijk) in op 5GHz en probeer of je daar wel verbinding mee krijgt.

Ook met je Asus kun je nog iets proberen: hef tijdelijk alle beveiliging op. Je hebt dan een open netwerk en kunt controleren of je radio wel werkt.

Nogmaals: ik weet dat je een Asus RT-AC66U hebt, maar daarmee hoeft je netwerk nog niet op 802.11ac te draaien. Als jij maar één apparaat hebt dat echt 802.11ac ondersteunt, dan kan dat namelijk niet. Controleer daarom goed of alle (beoogde) apparaten die techniek ondersteunen. Zo nee, schakel dan ondersteuning voor 802.11ac uit in je Asus. het zou namelijk kunnen dat je Mac verbinding probeert te maken over 802.11ac, terwijl de adapter dat nog niet ondersteunt. Dan krijg je dus dit soort geneuzel…

Als je Mac wél 802.11ac zou moeten ondersteunen en je andere (beoogde) apparaten doen dat ook; je hebt je router gereset en de andere stappen geprobeerd, dan zou er een bug kunnen zijn die je lastig valt in El Capitan. In dat geval wordt het wachten op 10.11.1, vrees ik.

Edit: Ik zie net dat je een Macbook, 13″ met Retina-scherm hebt. voorzover ik weet ondersteunen de adapters van deze machines 802.11ac zonder problemen. Toch voor de zekerheid even goed controleren…

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  csteelooper.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.