19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    janbergstra

geen updates meer voor Snow Leopard?

Klopt dit bericht?

‘Veel Snow Leopard-gebruikers onveilig nu Apple updates stopt’

http://tweakers.net/nieuws/94588/veel-snow-leopard-gebruikers-onveilig-nu-apple-updates-stopt.html?nb=2014-02-28&u=1100

Bijdrager
    Buzz

Dat is de vraag. Volgens mij heeft Apple nog niet officieel bevestigd te stoppen met Snow Leopard updates. Het zou natuurlijk kunnen dat er binnenkort nog een update komt. Maar op dit moment is Snow Leopard wel minder veilig dan Lion, Mountain Lion en Mavericks, zo lijkt het. Het zou ook kunnen dat Apple binnenkort bevestigd al te zijn gestopt met updates. Of ze zijn gestopt, maar zeggen er niks over. Op dit moment kunnen we daar alleen maar naar raden.

Bijdrager
    Baron Van Dedem

Als je kunt updaten naar Mavericks gelijk doen, het kost namelijk niks. Daarnaast upgraden Apple gebruikers veel sneller naar nieuwe software dan Windows gebruikers. Apple weegt dan de keuze af of ze nog updates moeten maken voor verouderde software. Het antwoord is daarop nee en snow leopard gebruikers zouden echt eens moeten updaten (Snow Leopard is inmiddels al 4 jaar oud).

Bijdrager
    Wyodor

Hieruit mag je opmaken dat dat het geval is :

Apple retires Snow Leopard from support, leavings 1 in 5 Macs vulnerable to attacks

Aan alles komt ooit een eind. Wen eraan.

Snow Leopard is ook het laatste OS dat PowerPC toepassingen ondersteunt.

Daarom is het handig een aparte partitie te hebben met SL voor het geval je nog programmas uit de oude doos wilt gebruiken.

Trouwens, je bent nu al onveilig.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Snow Leopard is wel een stuk stabieler dan Mavericks. En het feit dat het Power PC applicaties ondersteunt is een pluspunt. Ik betreur het dat Apple geen updates meer uitbrengt voor dit goede besturingssysteem. In de enkele maanden dat ik met Mavericks werk heb ik tien keer meer hard crashes gehad dan met 10.6 10.7 en 10.8 samen… En het duurt een eeuwigheid voor mijn Mac in slaap valt als ik het commando “sleep” kies in de finder. Mavericks mag dan wel gratis zijn, het is het slechtste besturingssysteem sinds jaren.
    Apple is duidelijk op de terugweg, de nieuwe mac Pro (mini) is voor mij ook al een duidelijke tegenvaller.

Bijdrager
    McJohn

OSX Snow Leopard is en blijft nog altijd een héél goed systeem. De complete iCloud ervaring moet je helaas laten varen en de laatste versie van Safari is ook iets wat je moet laten. Op kantoor Snow Leopard, thuis… Mavericks en ik ben persoonlijk ook méér fan van Snow Leopard.

@ Mac Hammer Fan: Wat maakt Mavericks dan concreet “onstabiel” vraag ik me af? Zijn die crashes die je hebt effectief de schuld van het systeem of is er andere software dat roet in het eten gooit?

Bijdrager
    mowat

Tiger en Snowleopard zijn , en dat vinden heel veel macgebruikers , nog steeds de meest stabiele systemen. Het is spijtig dat apple niet meer klantvriendelijkheid toont naar al deze mensen. Windows had met XP een systeem dat bij de gebruikers geliefd was en men heeft dat 12 jaar ondersteund. Daar kan Apple een voorbeeld aan nemen. Na 4 jaar er mee stoppen is gewoon mensen dwingen een ander systeem te gebruiken. Stel je voor dat je autoverkoper na 3 of 4 jaar geen service meer wil geven aan je wagen zodat je in een onveilige wagen rondrijdt ?

Bijdrager
    Buzz

Ik ben er zeker niet van overtuigd dat Mavericks minder stabiel zou zijn dan Snow Leopard of Tiger. Helaas zijn er veel mensen die na een upgrade problemen met hun computer zonder na te denken meteen aan het nieuwe OS toeschrijven. Ze zijn er blind voor dat er ook genoeg andere verklaringen voor computerproblemen mogelijk zijn, en dat het samenvallen met een OS upgrade dus compleet toeval kan zijn. Ook maakt het voor hen niets uit dat het overgrote deel van de gebruikers van dat nieuwe OS er nooit problemen mee heeft.

Wie nog steeds PowerPC software via Rosetta gebruikt kan er van uit gaan dat die PowerPC software ook al zo’n jaar of acht niet meer bijgehouden is. Dan moet je dus niet over een vorig jaar nog gepatched OS gaan zeuren.

De vergelijking met de autoverkoper gaat ook niet op. Snow Leopard is hetzelfde gebleven als twee weken geleden, en dus nog net zo (on)veilig. Lion, Mountain Lion en Mavericks zijn nou eenmaal nieuwer en veiliger, en niet alleen omdat er actief beveiligingsbugs gerepareerd worden, ook vanwege nieuwe features als sandboxed apps en Gatekeeper. Wie in een oldtimer zonder airbags en kreukelzone wil blijven rondrijden neemt natuurlijk zelf een hoger risico dan iemand die voor een nieuwer en veiliger model kiest. Dat risico mag je niet afschuiven op de fabrikant die die oldtimer lang geleden als nieuwe auto heeft verkocht.

De upgrade naar Mavericks is bovendien helemaal gratis. Het kost je hooguit een uurtje tijd, en je krijgt er veel meer voor terug dan een goed beveiligd systeem.

Bijdrager
    P3t3r

…ik zou wel willen upgraden naar Mavericks maar dat laat mijn grafische kaart niet toe in mijn apple macbook air…, kortom SL update please.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    McJohn op 28 februari 2014

OSX Snow Leopard is en blijft nog altijd een héél goed systeem. De complete iCloud ervaring moet je helaas laten varen en de laatste versie van Safari is ook iets wat je moet laten. Op kantoor Snow Leopard, thuis… Mavericks en ik ben persoonlijk ook méér fan van Snow Leopard.

@ Mac Hammer Fan: Wat maakt Mavericks dan concreet “onstabiel” vraag ik me af? Zijn die crashes die je hebt effectief de schuld van het systeem of is er andere software dat roet in het eten gooit?

De harde crashes zijn ontstaan vanaf het moment dat ik van Mountain Lion naar Mavericks heb geupgraded (of moet ik zeggen gedowngraded?). Bij het ontwaken loopt de computer soms gewoon vast en kan ik slechts de aan-en uitknop gebruiken. Andere software heb ik niet geïnstalleerd, integendeel sommige software heb ik verwijderd.

Bijdrager
    Buzz

Mac Hammer Fan: Het lijkt me nuttiger om eens te gaan troubleshooten, in plaats van het op Mavericks af te schuiven. Er zijn genoeg draadjes op het forum met soortgelijke problemen te vinden waarin tips en oplossingen worden gegeven. Een SMC reset van je computer lijkt me een goed begin. Als Mavericks instabiel zou zijn, zouden we dan niet allemaal last van zulke crashes moeten hebben?

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb Mavericks geïnstalleerd op acht Mac’s.
    één iMac mid 2007, MBP eind 2008, twee iMac’s early 2009, MBA11 inch late 2010, MBP early 2011 en twee mini’s mid 2011, geen enkel probleem (buiten mail bij sommigen).
    Natuurlijk zijn er altijd wel pechvogels zoals Mac Hammer Fan hierboven of heb ik veel geluk.
    Maar als ik het over 8 Mac’s van verschillende types en jaren installeer en geen problemen ondervind lijkt me dat toch een bewijs dat er niks mis mee is.

Blijft nog één iMac mid 2007 over van een vriend waarop Snow Leopard perfect draait, maar waarbij ik nu twijfel om toch ook maar niet Mavericks erop te zetten. Hij gebruikt nogal veel programma’s tegelijk (Mail, MS Word, powerpoint, iPhoto, adobe elements, garmin basecamp…) en het maximum geheugen (4GB) zit er al in. Daar maar ik me wat zorgen over.

Bijdrager
    computer space

Voor Tweakers is dat een behoorlijk slecht artikel.
    De update voor Mavericks is voor de SSL bug, dat is de enige versie van OSX die daar last van heeft, en deze update wordt zelfs niet genoemd. Het WEL genoemde spulletje is i.d.d voor Lion->Mavericks, maar dat heeft dus niks met die kritieke lek te maken. Als de SSL bug in Snow had gezeten hadden we gewoon een update gehad. Die Flash-bugs worden ook nog steeds gepatched: nou ja, de Snow Leopard blacklist met slechte software wordt bijgewerkt.

Apple verkoopt Snow Leopard en Snow Leopard Server nog, waarom iets verkopen dat je niet support?

Bijdrager
    mowat

Dat is een goeie vraag Computerspace :
    “Apple verkoopt Snow Leopard en Snow Leopard Server nog, waarom iets verkopen dat je niet support?”
    Dus , Buzz_D , mijn vergelijking met die autoverkoper gaat wel op dan. Als je die auto nog nieuw verkoopt , dan moet je ook voor de service zorgen.;)

Bijdrager
    janbergstra

Ik zou wel willen updaten van 10.6.8 naar 10.9 maar mijn MacPro 1,1 draait hoogstens nog Lion (10.7)

Nu zie ik Lion niet meer in de appstore staan, enig idee waar ik deze officiële update kan verkrijgen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Bijdrager
    computer space

Waarom van Snow (king of the hill), naar het putje (Lion). Volgens mij officieel erkend* als meest slechte OSX ooit. Nog erger dan 10.0 en 10.1;)
    Gek eigenlijk die naam Lion. Dat suggereert heel andere ambities;)
    http://forums.macresource.com/read.php?1,1399542,1399714
    https://www.google.nl/search?q=worst+osx+ever (even tellen welk OSX het meeste wordt genoemd)

Bijdrager
    Buzz
    mowat op 28 februari 2014

Dat is een goeie vraag Computerspace :
    “Apple verkoopt Snow Leopard en Snow Leopard Server nog, waarom iets verkopen dat je niet support?”

Volgens mij wordt Snow Leopard eigenlijk alleen nog maar verkocht voor installatie op oudere computers met Tiger en Leopard. Op nieuwere Macs draait het uiteraard niet. Hiermee is dus sprake van extra ondersteuning voor oudere computers, sinds 2006, die mogelijk nu of in de toekomst wordt stopgezet. Daar hoeft niemand verbaast of verontwaardigd over te doen, lijkt mij. Deze extra ondersteuning is vergelijkbaar met de mogelijkheid om Mavericks te installeren op Macs sinds 2008/2009, die voorlopig nog wel even door zal gaan.

Ik verwacht ook dat er óf nog wel eens een Snow Leopard update komt als Apple het nodig vindt, óf dat Apple stopt met het updaten en op den duur ook met de verkoop van Snow Leopard. Tot nu toe hebben ze geen van beiden bevestigd. Het enige dat zeker is is dat Apple het blijkbaar nú niet nodig vindt om Snow Leopard te updaten. Iedereen die dat wil kan Snow Leopard blijven gebruiken met dezelfde voor- en nadelen als vorige week. Ook kan iedereen die dat wil gratis upgraden naar Mavericks, al dan niet gecombineerd met de aanschaf van een nieuwere Mac.

De genoemde artikelen trekken dus te snel hun conclusies, en iedereen doet druk om niets.

janbergstra: Lion of Mountain Lion kan je net als Snow Leopard in Apple’s online store bestellen (apple.nl/store), als je dat zou willen. Maar ik zou het niet alleen doen vanwege het ontbreken van een Snow Leopard update deze week.

Bijdrager
    Verwijder

Misschien blijft Apple Snow Leopard verkopen omdat die nodig is om te kunnen upgraden naar Mavericks.

Ik wil niet naar Mavericks omdat ik het irritant vind, omdat het mijn Mac langzamer maakt en omdat mijn printer niet wordt ondersteund maar ik moet actuele updates installeren van de bank.

Aan alles komt een eind.

Bijdrager
    Haike
    janbergstra op 28 februari 2014

Ik zou wel willen updaten van 10.6.8 naar 10.9 maar mijn MacPro 1,1 draait hoogstens nog Lion (10.7)

Nu zie ik Lion niet meer in de appstore staan, enig idee waar ik deze officiële update kan verkrijgen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Lion kun je ook nog krijgen via de Store

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.