4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    noortja

Geen toegang tot mappen/bestanden na upload via vpn

Hallo,

Ik hoop dat ik dit onder het juist forum plaats.

Ik heb een vpn verbinding met de server van ons kantoor. Inloggen en uploaded gaat prima maar vervolgens kan niemand in de mappen die ik aanmaak en/of upload. De bestanden op mijn Mac staan gewoon op read & write voor iedereen maar zodra ze op de server staan, staan de rechten ineens op no access.

Onze systeembeheerder zegt dat ik de .appledouble bestanden moet verwijderen maar a) geen idee hoe en b) helpt dat? Hij weet namelijk nagenoeg niets van Mac’s en laat me meestal maar gewoon eea proberen en zelf uitzoeken.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik dingen op de server kan zetten zonder dat de rechten worden aangepast?

Alvast ontzettend bedankt!

Bijdrager
    Pasav

.appledouble bestanden zijn volgens mij nog uit de pre-history.

Kopieer je naar een Mac Server .. ? Als je eenmaal VPN hebt hoe maak je dan verbinding naar je FileServer
    . Als je met dezelfde login gegevens als je VPN naar je FileServer gaat kan het zijn dat jij in een andere groep zit dan de rest.

Zo te horen is dit echt een rechten probleem en moet je zeker weten dat als je lokaal werkt met de zelfde gegevens inlogt als je met je VPN connectie naar je FileServer gaat.

Bijdrager
    noortja

Het is geen Mac server maar weet zo snel ook niet wat wel…

Ik log eerst in via VPN in de status bar en daarna via Apple + K. Beide met zelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Wat bedoel je met lokaal inloggen?

Bijdrager
    iep

Die .appledouble bestanden zijn zeker geen prehistorie. Ze komen voor op netwerkschijven zoals via smb/cifs (Windows), webdav, NFS maar ook op bijv. usb sticks die FAT32 zijn. Deze bestanden zijn wat lastig te herkennen omdat ze verborgen worden. Ze beginnen namelijk met .__ Door die . (punt) aan het begin duidt je aan dat het een verborgen bestand is. Niet-OS X systemen zouden dit soort bestanden trouwens moeten overslaan omdat zij dit niet herkennen. Ik meen mij een vergelijkbaar probleem met samba (deze is in OS X en de rest van de UNIX/Linux wereld verantwoordelijk voor filesharing met Windows) te herinneren. Als ik op google zoek op “samba uploaded files inaccessible” dan kom ik bijv. uit op de volgende link: http://forum.buffalo.nas-central.org/viewtopic.php?f=3&t=1307&start=120 Zou best kunnen dat het bij jullie gaat om een Linux servertje met samba voor de filesharing.

Mocht je toch die .__ willen verwijderen dan kan dit via de Terminal op een Mac. Je zult echter wel steeds moeten opvragen welke files er staan middels ls. Met ls -la laat hij netjes een lijstje zien met alle bestanden, dus ook de verborgen bestanden. De .__ bestanden kun je daarna met rm <bestandsnaam> verwijderen. Via Windows zou het ook kunnen mits hij die bestanden niet verbergt (Windows 7 heeft de neiging om dat wel te doen). Dan kun je ze gewoon in de verkenner selecteren en verwijderen. Mocht je er niet uitkomen haal dan ff de systeembeheerder erbij, als techneut zegt ‘m het allemaal net even wat meer:)

Edit: het volgende artikel opvolgen zal je systeembeheerder ook vast doen juichen: http://support.apple.com/kb/ht1629 Die .DS_Store files zijn niet zulke fijne dingen op netwerkschijven en hiermee zet je ze uit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.