30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Chedow

[Opgelost] geen toegang meer tot iMac

Gisteravond mijn imac in sluimer gezet.

Toen ik vanmorgen weer toegang wou vraagt hij m’n gebruikersnaam en paswoord. Hij neemt ze echter niet aan… ook na 3x fout krijg ik geen ander scherm.

is er een makkelijk manier om dit op te lossen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    19

Ik neem aan dat je dit al hebt geprobeerd, maar wat doet je iMac na een herstart?

Bijdrager
    Chedow

<p class=”cite”>19 op 6 juli 2018 om 09:36</p>
    Ik neem aan dat je dit al hebt geprobeerd, maar wat doet je iMac na een herstart?

na herstart kom ik gewoon in het login scherm.

Echter nu zonder mijn account… zie hieronder.  en ook na 3 of meer pogingen steeds hetzelfde..

Mp1MLtRdTK+1CXAI19fH+A by Pieter Helsen, on Flickr

Moderator
    Pete.Z

100% zeker dat je geen typefouten maakt?

capslock, spatie aan het begin, the usual?

Bijdrager
    Chedow

200% zeker!

Bijdrager
    19

<p class=”cite”>Chedow op 6 juli 2018 om 09:41</p>

<p class=”cite”>19 op 6 juli 2018 om 09:36</p>

na herstart kom ik gewoon in het login scherm.

Echter nu zonder mijn account… zie hieronder.  en ook na 3 of meer pogingen steeds hetzelfde..

En ook bij gebruikersnaam elke mogelijke versie geprobeerd? Enkel voornaam, naam van je ‘thuismap’, voornaam & achternaam aan elkaar, los van elkaar, etc.

Bijdrager
    Chedow

alles geprobeerd…

en via mijn iphone en macbook zie ik ook mijn sites die nog openstaan op mijn iMac, dus account zeker nog actief.

Bijdrager
    Brombeer

Misschien is er een bitje omgevallen en is de toetsenbord-instelling terug naar Amerikaans of Nederlands geplopt.  Dan kom je niet ver met een Belgische letterplank.

Bijdrager
    Shmoo

Probeer eens je iCloud (AppleID) gegevens. De meeste mensen hebben die optie om daar ook mee in te loggen aanstaan.

Bijdrager
    Chedow

Daar had ik ook al aan gedacht… maar dat verklaart nog niet waarom ik na 3 pogingen geen ander scherm krijg, niet?

En ook al geprobeerd met querty en dergelijke…

Bijdrager
    Shmoo

Maar ik heb nog nooit gehoord dat een computer (van welk merk dan ook) zijn gebruikersprofielen zelfstandig aanpast.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat je de laatste keer ingelogd was en dat je de computernaam (het bekende Huisje in Finder) een andere naam wilde geven. Via Systeemvoorkeuren > Gebruikers > Geavanceerd  heb je toen één van deze twee velden een andere naam gegeven en daardoor is de computer of betere gezegd, jij   nu het account kwijt.

Lees ook de rode waarschuwing bovenaan. Dat klinkt heel erg veel als de problemen waar jij mee zit.

Bijdrager
    ossccar

Bij mij was een keer na een korte sluimer een van de toetsen stuk gegaan, ander toetsenbord was toen de oplossing.

groet

Bijdrager
    Chedow

Bedankt voor het meedenken allemaal, maar nog geen oplossing uit de bus gekomen…

Heb niets aan mijn accounts veranderd, gisteren na het werken gewoon mac op sluimer gezet en vanmorgen kon ik er niet meer in…

Zeer frustrerend!!!

Moderator
    Night

En je hebt geen backup?

Bijdrager
    Chedow

<p class=”cite”>Night op 6 juli 2018 om 18:39</p>
    En je hebt geen backup?

Toch wel. 2x timemachine geprobeerd. 2x mislukt! Tot zover die betrouwbaarheid…

Bijdrager
    koen

Kun je inloggen in safe mode?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  koen.

Bijdrager
    Chedow

Blijkbaar niet… herkent mijn account niet.

Bijdrager
    koen

https://discussions.apple.com/thread/8055125

Het zou ook met FileVault te maken kunnen hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eens je wachtwoord te resetten.

Dit kan via het volgende:

1) Start op in recovery mode (command-R ingedrukt houden tijdens de herstart)

2) Kies “terminal” in het utilities / hulpprogramma menu.

3) Voer “resetpassword” in in de terminal. (1 woord en kleine letters) en druk op return

Er verschijnt nu een scherm waar je:

A) Je opstartschijf kiest

B) Het gebruikers account in kwestie

C) Een nieuw wachtwoord invoert (2 maal)

Moderator
    Night

Als ook de tip van Hendrik IJzerbroot niet helpt, vermoed ik dat we het in een totaal andere (hardware?) hoek moeten gaan zoeken.

Bijdrager
    Chedow

Het zal aan de rode duivels liggen…

vlak voor de match gewoon de mac herstart en naar de match gaan zien.

Toen ik ‘m na de match uit sluimer haalde stond mijn profiel terug beschikbaar. Geen vuiltje aan de lucht…

Heel heel bizar…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De computer wilde natuurlijk ook die wedstrijd zien zonder gezeur van jou aan z’n toetsenbord.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou maar eens een hardwaretest uitvoeren.

Alhoewel, die ingebouwde test van Apple is volgens mij ook alleen maar voor spek en bonen. Ik heb nog nooit iemand gezien die daar te zien kreeg dat zijn computer stuk aan het gaan was of problemen had. Je hele beeldscherm kan er vanaf liggen en getroffen zijn door een raketaanval maar dan nog komt je Mac door de Apple Hardwaretest alsof er niets aan de hand is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daarom gaan Mac’s ook mee bij grote militaire oefeningen…

Maar ik vind wel dat mijn nieuwe iMac (gekocht jan. 2018) veel minder stabiel is dan zijn voorganger. Op die vorige heb ik in 7 jaar tijd (stond ook 24/7 aan) nog nooit een KP gehad. Maar nu ervaar ik in het half jaar dat ik er nu mee werk meer vreemde situaties dan ooit. Weliswaar vermoedelijk geen KP maar wel dat twee keer alles zwart werd en de Mac nergens meer op reageerde zodat een geforceerde shutdown nodig was waarop na de herstart het bekende scherm met de verschillende talen verscheen. De eerste keer was dit bij het vastlopen van een programma en de tweede keer nadat ik een ‘gewone’ herstart koos via het Apple-menu.

Hoe dan ook: de stabiliteit van in ieder geval mijn configuratie laat te wensen over in vergelijking met de vorige iMac die 7 jaar lang zo goed als vlekkeloos heeft gewerkt. Ik ben dus niet verbaasd dat er een voetbal team nodig was om het op te lossen…

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 20 januari 2018 04:20

Ik ben enkele jaren weggeweest hier, maar bij het zien van dit OMT gedrocht wilde ik toch even reageren.

Leuk om je weer terug te zien, Hendrik. En een nieuwe iMac, begrijp ik.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 juli 2018 om 14:14</p>
    Hoe dan ook: de stabiliteit van in ieder geval mijn configuratie laat te wensen over in vergelijking met de vorige iMac die 7 jaar lang zo goed als vlekkeloos heeft gewerkt.

Ik weet niet of dat aan de hardware ligt, mijn idee is dat de software alsmaar gammeler wordt. Als het aan mij lag ging ik terug naar iets als 10.4 of 10.5, dat nóóit zulke problemen had als de tegenwoordige versies, maar met een aantal van de uitbreidingen die er sindsdien gekomen zijn. Helaas is dat een beetje een utopie, want die uitbreidingen zijn er natuurlijk niet en ik wil tegelijk wel software gebruiken die niet gaat werken onder die versies:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een van de zaken die bij mij niet goed lijkt te werken is het schakelen tussen programma’s. Er treed als het programma een tijdje niet is gebruikt een duidelijke vertraging op die op een gegeven moment echt in de seconden gaat lopen. Ook als je ‘app nap’ uit zet. Direct na een herstart heb ik er geen last van maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds duidelijker. Ook programma’s als Photoshop lijken te lijden aan prestatie verlies na verloop van tijd. Verder merkte ik (ik ben door de nieuwe Mac van 10.9 direct naar 10.13 gegaan) dat veilig wissen niet meer bestaat en het blijkt dat Apple dit verwijderd heeft i.v.m. problemen met de SSD in een fusion drive configuratie. (Het kan nog wel maar dan via een omslachtig Terminal commando)

Ik heb dan zoiets van: Als de SSD problemen geeft bij deze handeling waar en wanneer kan het dan nog meer mis gaan? M.a.w: Was die fusion drive wel zo goed idee want door deze vertragingen en andere kuren presteert deze iMac minder goed als wat je zou mogen verwachten als je na 7 jaar een nieuwe koopt. Los hiervan wordt het tijd dat Apple met een OS komt dat ons weer vlot laat werken i.p.v. allerlei toeters en bellen waar de gevorderde (pro) gebruiker niets aan heeft. Maar in plaats daarvan ontbreekt straks in 10.14 32 bit ondersteuning wat ik een bijzonder slechte stap vindt want het kost ons geld als de maker van een bepaald programma er geen brood in ziet om naar 64 bit te gaan of als het een programma is dat geen goede vervanger heeft maar gewoon goed draait al is het dan ‘maar’ 32 bit. Het is vast al lang bekend onder de ontwikkelaars maar ondanks dat zijn recente updates nog steeds 32 bit.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 8 juli 2018 om 12:46

Maar in plaats daarvan ontbreekt straks in 10.14 32 bit ondersteuning wat ik een bijzonder slechte stap vind…

Dat is dus niet zo. Mojave ondersteunt nog steeds 32-bits apps. (Als laatste macOS versie weliswaar.)

https://www.macrumors.com/2018/06/05/mojave-last-macos-release-to-support-32-bit-apps/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mogelijk is de berichtgeving hierover veranderd want in dit artikel uit april dit jaar staat o.a:

But High Sierra is the final version of macOS that will run those apps “without compromise” — whatever that means.

This suggests you’ll still be able to open 32-bit apps in future versions of macOS, too; they just may not work as expected

Je kunt er dus wel vanuit gaan dat je na High Sierra al problemen kunt tegenkomen bij 32 bit software omdat dan al de eerste stappen worden genomen met het uitfaseren.

In ieder geval lijkt het mij een slechte stap want er zijn genoeg programma’s die helemaal geen merkbaar verschil in performance laten zien (of nodig hebben) als er 64 bit van wordt gemaakt. Het blijkt namelijk dat de reden dat Apple deze stap maakt te maken heeft met bepaalde componenten in een Mac die niet in 32 bit kunnen werken (zoals Metal graphics acceleration) en zodoende wil Apple dat alles 64 bit wordt zodat er van deze componenten gebruik kan worden gemaakt. Maar programma’s die niets bijzonders doen met deze componenten kunnen eigenlijk dus gewoon 32 bit blijven.

Dit is iets heel anders dan toen Apple b.v. de 3,5″ floppy niet meer ondersteunde. Daar kwam tenslotte een heel andere technologie voor in de plaats. De stap van 32 naar 64 is geen andere technologie want de huidige CPU op zich kan beiden. Wat Apple dus eigenlijk doet is een functionaliteit van de CPU blokkeren. Apple schijnt overigens ook in toekomstige Mac’s af te willen van de Intel processor wat niet zo leuk is voor mensen zoals ik die pas een nieuwe Mac hebben gekocht omdat je in de verre(?) toekomst straks geen Intel programma’s meer hebt.

Moderator
    Night

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.