24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Gerlinee

[Opgelost] Geen schijf meer?

Hallo,

Een jaar geleden is mijn laptop raar gaan doen en kreeg ik hem niet meer fatsoenlijk opgestart . Ik heb hem een jaar aan de kant gelegd en de hoop opgegeven maar toch wil ik het na een jaar weer proberen. Ik ben heel slecht in het uitleggen van deze dingen maar het komt er op neer dat mijn laptop in een andere versie opstart en geen schijf meer kan vinden. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd om het duidelijker te maken. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar ik kom telkens bij hetzelfde probleem en dat is dat hij gewoon geen schijf vind. Alleen de base schijf maar die daar kom ik niet ver mee.

Dit is gewoon een poging om hem weer normaal te krijgen, lukt het niet dan is het pech maar wie weet zitten er een aantal slimme mensen met dezelfde ervaringen ertussen die mij kunnen helpen.

Het is een Macbook air uit 2012

Groetjes Gerline

(Foto’s staan helaas niet in juiste volgorde)

Foto’s

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  Gerlinee.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je een backup van je data?

Je zou een schone installatie kunnen doen via Recovery. Start op met Cmd-R (zie link), kies Schijfhulpprogramma, wis je interne schijf, en installeer macOS opnieuw.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Bijdrager
    Gerlinee

Ik heb geen backup van mijn data, maar het is een wat oudere laptop en ik heb ondertussen een nieuwe (had er rekening mee gehouden dat ik sowieso alles kwijt zou zijn) dus dat is geen probleem maar ik ga het even proberen!

Edit:

Ik heb het geprobeerd maar er staat (zoals in de foto’s te zien) alleen een base system schijf, en die kan ik niet bewerken, herstellen enzovoorts. Het enige wat ik daar kan doen is hem controleren maar daar komt niks uit

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  Gerlinee.

Bijdrager
    TheBigZ

En als je in dit plaatje voor Wissen kiest?

Bijdrager
    Gerlinee

Ik kan op die pagina niks aanklikken, op het moment dat ik er een foto van kan maken dan zal ik hem er even bijvoegen:)

Moderator
    Night

Ik denk dat je door alle problemen beter kan opstarten met optie-cmd-R. Dan gaat alles via WiFi en moet je theoretisch de hele disk kunnen formatteren. Nu heb je het probleem dat er nog steeds van een bepaalde partitie moet worden opgestart.

Bijdrager
    Gerlinee

Ik heb met option+cmd+R opgestart en nu geeft hij hetzelfde maar nieuwer aan, alleen nu kan ik nog niet veel, hij vind nog steeds alleen de base system en ik kan daar ook niet veel.

Morgen voeg ik even foto’s toe van wat ik zie

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  Gerlinee.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zie het nu pas: je schijf zit nokkievol! Nog maar 38MB over van de 1.19GB. Dat zou wel eens  deel van het (oorspronkelijke) probleem kunnen zijn.

Misschien zou je op kunnen starten van een externe schijf met een macOS installatie, dan de interne schijf benaderen (“mounten”) en vervolgens wat mappen en/of bestanden van de interne schijf verwijderen.

Moderator
    Night

Heb je ooit gehoord van een iMac met een 1,19 GB disk aan boord?

Wat zegt  > Over deze Mac?

Bijdrager
    TheBigZ

@night: Ha ha, het was al laat gisteren.:-)

Inderdaad, dit is natuurlijk slechts een fractie van de totale capaciteit van de schijf.

Moderator
    Night

Geeft niets. Met z’n allen komen we er wel uit 🙂

@TS: Heeft je iMac een harddisk, SSD of Fusion Drive?

Bijdrager
    Gerlinee

Geen flauw idee. Ik heb zelf niet heel veel kennis van MacBooks enzovoorts (alleen hoe je ze gebruikt 😅) Het betreft een MacBook air (2012), zelf nooit aan gesleuteld, is wel een gerefurbished ding (nooit aan beginnen, domste keuze ooit 😅)

Bijdrager
    TheBigZ

Dan zal het iets van een 128GB (of 256GB) SSD zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je eens proberen om ‘disk0’ te selecteren, en dan op Wissen te drukken?

(Dus niet alleen ‘Mac OS Base System’ maar de hele disk wissen.)

https://support.apple.com/nl-nl/HT208496

Bijdrager
    Gerlinee

Ik zal vanavond na mn werk even kijken, alvast bedankt!

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt mij een gevalletje van: kaputt.

Moderator
    Night

Ik vrees dat ook. Maar eerst de resultaten van de optie van TheBigZ even afwachten.

Bijdrager
    Gerlinee

Ik heb hem nu met option+cmd+r opgestart en dan komen de volgende dingen bij mij in beeld, dus geen disc0 meer, ik ga hem nu met cmd+r opstarten en proberen wat jij zei @thebigz

Ik heb er ook al op gerekend dat hij het niet meer doet maar wie weet

View post on imgur.com

View post on imgur.com

View post on imgur.com

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door  Gerlinee.

Bijdrager
    Gerlinee

Ik denk dat ik hem het beste maar in de vuilbak kan gooien…

http://i65.tinypic.com/14vhcmw.jpg

Kan nergens op klikken bij disk0 en als ik hem opstart in option+cmd+r dan staat disk0 er helemaal niet bij

Bijdrager
    TheBigZ

Option-Cmd-R zou moeten werken….

It is possible to restore a Mac without a recovery partition, but it can be tricky (especially on older Macs). You have a few approaches available:

1. Use Internet Recovery to reinstall OS X on Mac with a missing recovery partition.

2. Create a bootdrive to install a copy of macOS from.

3. Use your Time Machine backup as your start-up drive.

4. You may also be able to create a Recovery partition, we look at how to do that here: How to create a Recovery partition Mac

We’re going to look at these options in this feature – but first, a quick explanation of what a recovery partition is.

https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/restore-mac-without-recovery-3636668/

Bijdrager
    Gerlinee

Ik denk dat ik het er maar gewoon bij moet laten,

option+cmd+r werkt net zoals cmd+r, bij beide zie ik precies hetzelfde alleen option+cmd+r is recenter (als ik een disk zou zien bij het opnieuw installeren van Mojave dan kan ik die versie krijgen en bij cmd+r alleen de lion versie) (Bij het opnieuw downloaden van de versie zou ik een disk moeten zien (ik ga er van uit dat ik Mac OS base system zou moeten zien) maar ik zie daar helemaal niks staan)

Bij disk utilities kan ik qua disk vrij weinig aanklikken (zoals foto’s te zien in vorige berichten) en wissen kan ik ook niet. En ik ben zo slim om geen Time Machine te gebruiken.

Het enige wat ik nog kan doen is wachten op woensdag, dan komt er een usb stick binnen waar ik het systeem van mijn ene macbook naar mijn andere kan zetten maar ik betwijfel of dat werkt, maar wie niet waagt wie niet wint.

@thebigz , bij alle artikelen die in dat artikel staan (ook het artikel zelf) loop ik op ten duur vast, ik kan niks verwijderen of ik kan in de terminal geen dev/disk0 met een partition 3 vinden. In option+cmd+r niet maar ook niet in cmd+r

Ik heb geen flauw idee wat ik nog meer kan proberen naast het wachten op de usb stick, maar misschien is dat wel een goed teken, hem gewoon wegflikkeren xD

Iedereen in ieder geval bedankt! Heb weer nieuwe dingen/termen geleerd die van pas komen! Als iemand nog iets heeft wat misschien kan werken laat het maar weten, wie weet

Moderator
    Night

waarom? als slechts de disk kapot is, laat je een 128gb ssd erin knallen bij de computerboer om de hoek en je hebt voor een paar tietjes weer een perfecte laptop!!!!

Bijdrager
    Gerlinee

Jaa dat is zo, al is het wel een model uit 2012 en heb ik ondertussen een 2017 versie. Maar wie weet, iedereen heel erg bedankt!

Bijdrager
    Rick

Weggooien is sowieso zonde. Zet hem dan voor € 150,- op marktplaats, dan heb je er nog wat aan en is moedertje natuur ook blij…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.