12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Marten Beerda

Geen opstart schijf… knipperend mapje tijdens het opstarte

Zucht.. en help.. ik heb hier een imac g5 staan die zo van het ene moment in het andere niks meer deed en tijdens de herstart kreeg ik een knipperend mapje en een vraagteken en het finder logo er in.,. wat volgens mij betekend dat hij geen opstartschrijf kan vinden.

weer herstart nu met alt in om m’n opstartschijf te selecteren.. maar er valt niks te selecteren!
    ook als ik de OSX installatie cd gebruik kan i geen schijf vinden?.

een wizkid hier in de buurt die er meer verstand van heeft dan ik?

Bijdrager
    SCCB

herstart eens met de “c” ingedrukt als de installatie dvd in de mac zit, op deze manier forceer je een start vanaf cd/dvd

misschien dat dit helpt

Bijdrager
    T-sec

Dit probleem heb ik wel eens met mijn Mac Mini gehad. Van alles geprobeerd en legio tips, maar niets mocht baten. Ik begon meer en meer aan een hardware I/O poort probleem te denken.
    Mac Mini uit elkaar gehaald, RAMM geheugen en Hard Disk even los getrokken en alles weer goed aangedrukt en het werkte weer.

Bijdrager
    Turbanus

Kan idd ook een geheugenprobleem zijn.

Bijdrager
    Switch

Probeer inderdaad eens te kijken of je met C indrukken kunt starten vanaf de DVD. Daar kun je de hulpprogramma’s aanroepen, of als dat niet mag baten een nieuwe installatie waarbij je je huidige gegevens op je harde schijft bewaart. Als je Mac niet meer opstart, je schijf niet wordt gevonden via de hulpprogramma’s en bij een installatie, en er is tevens een zacht tikkend geluid waarneembaar, dan is je harde schijf kapot. Dit laatste was bij mij het geval. Ik kreeg ook het knipperende mapje en tijdens de installatie vanaf de DVD kon het doel (de harde schijf) niet meer gevonden worden.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

als hij niet meer hersteld kan worden in disk utility via de installatie-dvd, vrees ik dat de HD inderdaad defect is….

Bijdrager
    Marten Beerda

Dat starten met de install DVD had ik al geprobeert.. daar disk utility geopend en daar vond i de hardeschijf wel maar als ik hm dan wilde controleren gaf i meteen aan dat er fouten waren opgetreden..

ben bang dat i inderdaad aan het eind van z’n latijn is.
    valt er dan nog iets van te redden ofniet?

Bijdrager
    JeePee

Hij is mogelijk nog wel te redden, maar dan moet je alles in nullen omzetten via Schijfhulpprogramma, je bent dan al je data kwijt.:roll: Wat voor fouten geeft hij?

Bijdrager
    1984

Het is het proberen waard : haal alle kabels los, stroom eraf, en na een nachtje het weer eens proberen, (zoiets was vroeger wel eens de oplossing onder Os 9) :innocent:

Bijdrager
    Marten Beerda

dit is de fout die i geeft.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

volgens die screenshot heb je de Firewire schijf gecontroleerd….moet je niet de Machintosh HD controleren?

Bijdrager
    Marten Beerda

Tijdens deze screenshot had ik uhm via een firewire kabel aangesloten om te kijken of ik misschien zo wel bij m’n schijf kon komen… maar deze fout gaf i ook toen ik via de instalatie cd bij disk utiliy het zelfde deed..

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.