10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jie Rui

Geen nieuwe OSX te installeren

Goedemorgen,

van een kennis een MBP (ik denk 2011) cadeau gekregen; ‘hij doet ’t niet meer…’

Machine start niet op, bij controle blijkt dat de harde schijf is verwijderd… Geen probleem, nieuwe HDD (500G) gekocht bij de plaatselijke computerzaak. Geïnstalleerd, accu weer aangesloten en opgeladen.

CMD +R laat het wereldbolletje zien en het balkje gaat lopen, aan het einde geeft het scherm even het Apple-logo, daarna wordt het beeld grijs en dat was het.

Geen ‘disk utility’, helemaal niets. Het controlelampje, rechtsvoor, doet het trouwens ook niet. Kan toeval zijn, maar ik wil het even vermelden.

Als ik geen CMD+R gebruik, start de MBP op in MS DOS, maar misschien is dit normaal…

Ik ben ABSOLUUT geen expert, dus loop nu een klein beetje vast.;) Tips…?

mvrgr,

G.

Bijdrager
    KarelWillem

Als ik geen CMD+R gebruik, start de MBP op in MS DOS…

??? MS-DOS?

Je hebt gewoon een lege HDD geplaatst, dus opstarten met iets zal het niet doen.

Plaats anders even een fotootje of zo van de opstart?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    mtooster

Wat bij mij in dat geval een keer hielp is het aansluiten van een internetkabel (dus niet via wifi/draadloos) en dan opstarten met CMD+option+R

Oja, en voor de zekerheid even een SMC+PRAM reset geven.

Bijdrager
    Jie Rui

Allereerst iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

@KarelWillem
    ,

eerste foto (na CD+R), tweede foto is na het voltooien van de download; na een aantal seconden gaat het scherm op grijs.

derde foto is na het normale opstarten. Beeld blijft eerst een aantal minuten grijs en schakelt dan over naar de derde foto.

De verkoper heeft de harde schijf erin gezet. ‘Absoluut nieuw’ ! Dus dat moet ik dan maar geloven.

Misschien dat er al wat op de schijf staat…? Zo ja, kan ik ‘m dan wissen/ formatteren…?

@mtooster
    ,

ik heb beide opties geprobeerd; bedraad en wifi.

mvrgr,

G.

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, de schijf was dan in ieder geval niet ‘helemaal nieuw’.**

MS-DOS is niet iets wat standaard door Appel wordt opgestart namelijk. .:)

Dus, installatie-DVD erin en MacOS installeren denk ik?

Klik dan eerst even ‘Schijfhulpprogramma aan’ en wis de harddisk. Start daarna de installatie.

**Wellicht is het een DOS-geformatteerde schijf, en is dit dan normaal(?)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Jie Rui

Hallo KarelWillem,

Ik denk dat het inderdaad een DOS-geformatteerde schijf is… dus ik zal ‘m moeten wissen en formatteren voor Apple.

Bijkomend probleem is dat ik ook geen installatie-DVD heb… Vandaar ook de ‘recovery’ via Apple.

Wel kan ik een Apple MBA (OS Catalina) van (ik denk) 2014 ter leen krijgen, kan ik daar nog iets mee…?

Of anders via een Apple reseller o.i.d ; ik zit in Enschede, geen Apple store bij mij in de buurt, helaas…

mvrgr,

G.

Bijdrager
    KarelWillem

… Vandaar ook de ‘recovery’ via Apple.

Dan moet er wel een schijf in hebben gezeten waar dat OS op stond.

En dat is dus niet het geval.

Je kunt via de andere Mac eventueel dit doen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Bijdrager
    kreativlab

<p class=”cite”>Jie Rui op 29 juni 2020 om 14:02</p>

Of anders via een Apple reseller o.i.d ; ik zit in Enschede, geen Apple store bij mij in de buurt, helaas…

Kan je niet langs Xando in Enschede gaan? Die kunnen je wellicht helpen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>KarelWillem op 29 juni 2020 om 13:30</p>
    **Wellicht is het een DOS-geformatteerde schijf, en is dit dan normaal(?)

Uiteraard komt het zelden voor dat iemand een HDD in een Mac plaatst die in eerste instantie niet voor een Mac is bedoeld. Op een enkele uitzondering na hebben alle HDD’s een MS-DOS master boot record (MBR). Dat zie je ook staan in schijfhulpprogramma als je een nieuwe (externe) HDD aansluit. Het MBR wordt dus herkend en kennelijk wordt er als je er van op wil starten een stukje code geactiveerd om deze info te plaatsen. (Waaronder dus het copyright)

Omdat een speciaal voor de Mac bedoelde al dan niet interne schijf op de juiste wijze al voor geformatteerd is lijkt het er op dat deze verkoper een HDD heeft genomen bedoeld voor een PC en deze heeft ingebouwd. De Mac kan daar uiteraard niets mee en laat alleen dit bericht zien.

Bijdrager
    Jie Rui

Goedemorgen,

even een kleine update vwb de MBP; er blijkt een probleem te zijn met de grafische chip, dit zal ook de reden zijn waarom de harde schijf verwijderd is. Ik denk dat men geprobeerd heeft zo de opgeslagen bestanden te kunnen bewaren.

Het (grafische) probleem blijkt een veel voorkomend probleem te zijn deze MBP 2011, maar daar ga ik ook nog mee bezig… Tot nu geen echte kosten hoeven te maken (alleen een harde schijf van € 25,00), én een hoop uren. Mooi projectje erbij, zullen we maar zeggen.

@kreativlab: Prima tip over Xando; ben er gisteren even heengereden, daar met de heren kunnen overleggen. Zij hebben de uiteindelijk diagnose gesteld en zeiden dat reparatie niet lonend zou zijn; wel een aantal tips gekregen. Géén kosten… Erg netjes geholpen en dus zeker een aanrader voor anderen !

Als ik de MBP weer aan de praat krijg, mag ik weer langskomen; zij gaan dan de harde schijf formatteren voor Apple en de goede OS erop zetten, kosten zijn dan € 49,00. Gezien de gestelde diagnose en onderzoek een koopje, denk ik.

Ik houd jullie op de hoogte.

mvrgr,

G.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.