9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    k5052

Geen internetverbinding door Mac OS X?

Goedenavond,,

Desondanks meerdere zoekpogingen op het internet en het testen van mijn router/modem (individueel/met kabel/ op verschillende computers) kan ik er niet uit komen. Ik heb al een tijdje last van een wegvallende wifi verbinding en dat was dacht ik recentelijk opgelost door mijn oude belkin router te vervangen door een linksys. Geen problemen mee gehad de afgelopen weken, tot vandaag.
    Mijn internet was te sloom of kon geen verbinding maken met mijn netwerk of had wel een verbinding maar kon geen servers bereiken (op mijn MBP met Leopard erop), terwijl ik op alle andere computers (met windows xp) moeiteloos konden surfen op volle snelheid. Hierna heb ik getracht bootcamp op te starten (met xp) en had ik plotseling wel een stabiele verbinding via wifi.

Ik ben er zeker van dat het niet ligt aan mijn modem/router, aangezien de rest het wel doet. Zelfs mijn iPhones werken via wifi prima via het netwerk. Ik heb namelijk geen zin om Leopard er weer op te zetten, aangezien ik nu geen ruimte meer heb om even een time machine backup te maken.

Waar zou mijn prlbeem aan kunnen liggen?
    Ik heb al probeerd mijn routername aan te passen en evt. wpa uit te zetten. Verder heb ik mijn voorkeursnetwerk verwijderd, opnieuw opgestart, een andere browser geprobeerd, maar ik krijg met geen enkele manier een goed werkende internetverbinding.

[size=9:20e43c7569]<Verplaatst door moderator>[/size:20e43c7569]

Bijdrager
    wido

Ik herken jouw probleem. Ook bij mij wegvallende wifi verbinding, terwijl het tot voor kort probleemloos werkte. Misschien, zo dacht ik, heeft het te maken met een update die ik gisteren of eergisteren binnen heb gehaald, dat was geloof ik een update voor airport. Zou het daar in kunnen zitten? Weet iemand dat?

Bijdrager
    iJoost

Als je even zoekt dan zie je dat er voortdurend mensen op dit forum zijn die problemen hebben met draadloze netwerken. Die zijn nu eenmaal een stuk gevoeliger voor storigen dan bedrade netwerken. En altijd weet men niets beters te bedenken dan terug naar een vorige versie van de software, want dat is toch het enige dat er is veranderd? Duz…;-)

Kijk eens naar de in gebruik zijnde kanalen. Misschien zit je sinds een maand met vier buren op hetzelfde kanaal te prutsen in plaats van drie en sinds gisteren met vijf. Of misschien heeft die andere buurman een nieuwe magnetron. Er zijn diverse meer voor de hand liggende redenen voor een gestoorde ontvangst te bedenken dan de laatst geïnstalleerde software update.

Bijdrager
    Macccer

Dit probleem heb ik ook met mijn Macbook. Het gekke is dat ik er niet altijd last van heb. Soms kan ik dagen achter elkaar internetten met een goede wifi-ontvangst. Maar van het een naar het andere moment kan dit omslaan en kan ik geen verbinding meer maken. Dit probleem heb ik trouwens al langer dan een maand.

Bijdrager
    iJoost

En natuurlijk verandert het van moment tot moment. Niet al die vijf buren maken op elk moment gebruik van hun draadloze netwerkje.

Bijdrager
    Leander

MacBook Pro’s schijnen daar wel vaker last van te hebben, ook die van mij (2.4 GHz Intel Core 2 Duo met Leopard 10.5.5). Ik heb vaak – niet altijd – last van wegvallende WiFi nadat de MBP uit de slaapstand komt. Het uit- en weer inschakelen van AirPort (via icoon in de menubar) biedt meestal de oplossing, soms is zelfs een herstart nodig.
    Op internet zijn een aantal “oplossingen” voor dit probleem te vinden, o.a. waaronder deze:
    http://www.appletips.nl/macbook-pro-airport-problemen-oplossen/ (werkte niet bij mij).
    Ik heb gisteren mijn dealer gebeld en deze stelde voor om de Combo Updater versie 10.5.5 via de Apple site te downloaden (± 61 MB) en installeren, en daarna de reguliere software update te draaien. Even Schijfhulpprogramma de bevoegdheden laten herstellen waarna het goed leek te gaan totdat ie zojuist weer na het ontwaken niet zijn voorkeursnetwerk vond. Ik hoop dat dat eenmalig was…

Bijdrager
    iJoost

Hopen kan natuurlijk altijd. Maar heb je al eens naar de in gebruik zijnde kanalen gekeken? Het is geen gegarandeerde oplossing maar toch wel vaak verhelderend. Kleine moeite om voor jezelf een kanaal te kiezen wat zover mogelijk van de buren afligt, groot plezier.

Bijdrager
    k5052

De kanalen heb ik ook aangepast. Het stond eerst idd eerst op 11, zoals de rest van mijn buren. Had toen na het aanraden van de wifi faq , apgrapher gebruikt en mijn kanaal hierop aangepast. Het probleem blijft zich voordoen…

edit: even de tip hierboven uitproberen;)

Bijdrager
    Macccer

Ik heb zelf ook verschillende kanalen geprobeerd. Ik ben ze allemaal afgegaan maar het probleem blijft zich voordoen.
    Overigens heb ik een Macbook en geen Macbook Pro. Maar ik maak wel gebruik van Leopard 10.5.5.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.